Sida 1 av 2
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 15, 2013 18:34
av MagnusFbg
Vet inte om tråden hamnar rätt eller ens har på forumet att göra. Ber moderatorer att sparka mig åt rätt håll annars.
Gott folk på forumet.
Har nu varit nöjd ägare till en VFR750FR i snart två år, men har av okänd anledning blivit bild-kär i en VTR1000F från 98. Går i tankar jag inte kan skaka av mig, men för att bli klok behöver jag hjälp. Antar att det finns en och annan här på forumet som ägt (eller kanske till och med äger) en VTR. Skulle i så fall blivit väldigt glad för tankar om VTR i jämförelse med VFR (bortsett från det uppenbara).
Vore jätteglad om ni ville dela med er av tankar. Jag är som sagt mycket nöjd med min VFR, men också som ganska nybliven motorcyklist nyfiken på annat.
Mvh Magnus
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 15, 2013 18:54
av tersan
Vår ärade forumgeneral hade en VTR en tid innan han återvände till oss andra... han kommer nog snart och ger mer input.
Efter vad jag läst mig till så är VTR sportigare i både körställning och uppförande, och rejält törstig på bränslet...
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 15, 2013 19:09
av Mister
Dom är rätt lika faktiskt när det gäller karaktär, både när det gäller pulver o chassi. Vilket gjorde mig lite paff ( bara testkört firestorm dock). Den stora skillnaden VTR upplevs som jäkligt smal när man jämför dem rakt av
Nu känns det som man svär lite i kyrkan men....dock så ledde det här med lite twinsug att jag skaffade förra året en SV 1000 som är annars största VTR konkurrenten ...

Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: tis jul 16, 2013 18:03
av Conseal
VTR kan jag bara jämföra med VFR800 99 & 02 (dvs 5 & 6 gen). Det kan vara så att jag redan skrivit det i någon tråd också.
VTR är en fin hoj inget snack om det. Den är ganska lik VFR effektmässigt och även i karaktär. En snabbresumé....
VTR- smalare, sportigare, separat fram och bakbroms (burnisar),
Törstigare, omöjlig att packa bra på, låter sjukt bra med slipon, svårt att få jämn gång med slipon, nämnde jag törstig, opraktisk för 2, äter ganska mycket däck.
VFR- lite tyngre, lättare att packa, större tank, soppasnål ( i jämförelse), lite klumpigare, bekvämt med kombibromsar, lite tråkigare, bättre för 2.
Sammantaget så måste man känna vad som känns bäst. Även fast jag förordar VFR för mångsidigheten och enkelheten med insprutning och bra soppaegensksper så råder jag dig att prova om du känner det. Det som passar en passar inte alla och det är dumt att inte prova ngt nytt (det går alltid att byta tillbaks). I den bästa av världar så har man en av varje

Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: fre jul 19, 2013 22:08
av MagnusFbg
Tack för tankar. Det blev en testtur häromdagen. Håller med om det du skriver om ljud med slipon och även ojämnheten i gången. Lät underbart och jag upplevde hojen som lite vildare än min vfr. Kul, men det slutar nu med att jag inser att jag kommer sakna det jag har. Ingen VTR i dagsläget. Kanske en annan gång...
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: lör jul 20, 2013 14:22
av Conseal
Så lite så. VTR är lite vildare och lite roligare helt rätt. Den lite lägre vikten ich det att den är smalare gör en hel del. En VFR/VTR-hybrid skulle inte vara helt fel. Fast då landar vi i det som alla här vet men Honda inte fattat.. Att det behövs en VFR1000F

Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: lör jul 20, 2013 16:32
av adrian_vg
Conseal skrev: Att det behövs en VFR1000F

När tusingen kommer blir provkörning först och sen till banken för att ta ett lån.

Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: sön jul 21, 2013 21:41
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Conseal skrev: Att det behövs en VFR1000F

När tusingen kommer blir provkörning först och sen till banken för att ta ett lån.

Det blir troligen ett stort lån isf

. För samma rykten som talar för en VFR1000 talar om en himpawimpa-maskin i stil med RC30/RC45 d.v.s. nåt jävligt exklusivt, troligen kallad RVF1000 eller RCV1000 med modellkoden RC60.
Jag har försökt följa dom mest ihärdiga ryktena, men det är svårt
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 06:50
av adrian_vg
Inte den, utan "folkvarianten".
Det var förresten en stor mängd rykten du samlat på dig!
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 11:59
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Inte den, utan "folkvarianten".

"Folkvarianten" finns redan och heter VFR1200F
Det var förresten en stor mängd rykten du samlat på dig!
Jo. Utom den längst ner, den finns, har V5-motor, 240 hk eller nåt, men går inte att köpa för pengar.
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 15:39
av adrian_vg
Tänker mig mer folkvarianten med kedjedrift VFR1000F, gärna med lite Firebladestyling.
Tänk VF1000R.

Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 16:48
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Tänker mig mer folkvarianten med kedjedrift VFR1000F, gärna med lite Firebladestyling.
Tänk VF1000R.

Jo precis! När VF1000R och föregångaren CB1100R kom så kostade "vanliga" hojar, typ wobbelstaketet Suzuki GSX1100 ca. 30-35.000 kr medan om jag inte minns fel så låg CB1100R på 67.000 kr och VF1000R på 73.000 kr.
CB1100R och VF1000R var extremt seriösa byggen på sin tid med fina (läs, dyra) materialval som kolfiberkåpor, aluminiumtankar, smidda kolvar, stålomspunna bromsslangar (CB1100R), kuggdrivna kammar (VF1000R), riktigt seriösa fjädringskomponenter, bredare fälgar än vanligt, ventilerade bromsskivor mm. De var vid den tiden de enda japanska gathojarna som garanterat inte wobblade och var utvecklade av HRC för rena racinguppdrag.
Idag är dessa materialval vardagsmat och hojarna nästan hopplöst föråldrade tunga klumpar även om dom fortfarande kan ge ganska bra svar på tal utom mot moderna sporthojar. Men då var det något av det värsta som gick att få för pengar, fullt i klass med exklusiva hojar som Bimota och prislappen var därefter.
Hondas tidslinje för exklusiva gathojar sedan 80-talet är alltså CB1100R => VF1000R => RC30 => NR750
(som fortfarande är något i hästväg) => RC45 => RVF1000 eller vad den isf kommer att heta.
Så om/när det kanske nästa år enligt vissa rykten, kommer en modern version av VF1000R så kan vi nog förvänta oss något liknande fast i dagens penningsvärde
PS/ En del menar att även CBX1000 78-80 hör till skaran av exklusiva hojar från Honda, den hade förvisso en grym (men skör) motor men i övrigt var den långt ifrån lika exklusiv och hade inte alls lika trevliga vägegenskaper.
Från -81 byggdes den om med stabilare motor och vägegenskaper, men samtidigt åkte vikten upp till runt 300 kg vilket gjorde den från en slags sporthoj till touringklump. /DS
Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 17:01
av Conseal
Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller

Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: mån jul 22, 2013 17:56
av tersan
Conseal skrev:Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller

Jatack!
Re: Skillnader/likheter VFR750 (94:a) och VTR1000F (98)
Postat: tis jul 23, 2013 06:56
av adrian_vg
tersan skrev:Conseal skrev:Allt som behövs är att slänga in en 1000cc v4 i befintliga 800an och banta bort lite vikt. Få bort 10kg och släng in runt 140hk så är saken biff. Borde inte bli så dyrt heller

Jatack!
Hell yeah!
Kanske dumpa vtec-funtionen också?
