Körning i klunga
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Körning i klunga
Vad finns det för "Golden rules" när det gäller att köra i klunga?
Ni som har lite erfarenhet...dela med er till en gröngöling!
När jag och mina kompisar kör så tar vi varsitt fält så att man kan ligga nära varandra, men ändå ha lång sikt. Försöka ha god framförhållning med blinkersen som "ledare", annars vanligt trafikvett.
Detta funkar bra när vi är 3 polare som kör, men hur ska man bete sig som ledare för en större klunga? Är det handsignaler för att visa att något är på gång eller hur funkar det?
Man vill ju inte att något ska hända...
Ni som har lite erfarenhet...dela med er till en gröngöling!
När jag och mina kompisar kör så tar vi varsitt fält så att man kan ligga nära varandra, men ändå ha lång sikt. Försöka ha god framförhållning med blinkersen som "ledare", annars vanligt trafikvett.
Detta funkar bra när vi är 3 polare som kör, men hur ska man bete sig som ledare för en större klunga? Är det handsignaler för att visa att något är på gång eller hur funkar det?
Man vill ju inte att något ska hända...
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
De enkla reglerna är zipzag formering med början till vänster i filen och att ha bra koll i backspeglarna.
För den som kör först (drar) gäller att hålla så jämn fart som möjligt (inte nödvändigtvis långsamt, men jämt). För ju längre bak man ligger, desto ryckigare blir det vid omkörningar mm.
Varje medlem i klungan ska ha bra koll i backspeglarna och händer det något stannar den framför händelsen, den ytterligare ett steg fram kan gasa ifatt och stoppa. Nu snackar vi alltså klungor på högst kanske 5-8 hojar. Är det mycket mer än så då är det nästan följebil som gäller.
Om t.ex. 10 polare åker på långtouring så bestämmer man delmål där man stannar, sen delar man upp sig i smågrupper som det funkar bäst t.ex. 100-klubben, 200-klubben och 300-klubben
Känner man varandra och varandras körstil väl kan klungkörning gå i ordentligt hög fart, men då gäller det att även omkörningarna flyter och att inte någon stoppar upp (fegar
).
Stoppen är det personen med minst tank som avgör.
Vid mörkerkörning på ganska tomma flerfilsvägar (motorväg) kan 2-3 hojar med fördel lägga sig i bredd och köra på helljus. Kommer något ifatt går de yttre in bakom hojen till höger.
En annan bra grej som kan funka bra på framför allt Autobahn (världens längsta racerbana) där trafiken är tät och går fort och under förutsättning att man inte är fler än 2-3 hojar. Då kan man vara blinkers åt framförvarande. Men nu snackar vi riktigt aktiv körning där det häger på sista man.
När man närmar sig långsammare trafik kollar sista man speglarna, ger tecken och går ut till vänster och "blockerar", de framför håller i det läget järnkoll i speglarna och så fort de ser polaren bakom i vänsterfilen går man ut framför och när första man är ute gasar han. När det funkar kan det här ske flygande utan att varken av- eller påslag behövs.
Det här gäller alltså bara vid tät motorvägstrafik, är det glest så gör man bara som vanligt.
För den som kör först (drar) gäller att hålla så jämn fart som möjligt (inte nödvändigtvis långsamt, men jämt). För ju längre bak man ligger, desto ryckigare blir det vid omkörningar mm.
Varje medlem i klungan ska ha bra koll i backspeglarna och händer det något stannar den framför händelsen, den ytterligare ett steg fram kan gasa ifatt och stoppa. Nu snackar vi alltså klungor på högst kanske 5-8 hojar. Är det mycket mer än så då är det nästan följebil som gäller.
Om t.ex. 10 polare åker på långtouring så bestämmer man delmål där man stannar, sen delar man upp sig i smågrupper som det funkar bäst t.ex. 100-klubben, 200-klubben och 300-klubben

Känner man varandra och varandras körstil väl kan klungkörning gå i ordentligt hög fart, men då gäller det att även omkörningarna flyter och att inte någon stoppar upp (fegar

Stoppen är det personen med minst tank som avgör.
Vid mörkerkörning på ganska tomma flerfilsvägar (motorväg) kan 2-3 hojar med fördel lägga sig i bredd och köra på helljus. Kommer något ifatt går de yttre in bakom hojen till höger.
En annan bra grej som kan funka bra på framför allt Autobahn (världens längsta racerbana) där trafiken är tät och går fort och under förutsättning att man inte är fler än 2-3 hojar. Då kan man vara blinkers åt framförvarande. Men nu snackar vi riktigt aktiv körning där det häger på sista man.
När man närmar sig långsammare trafik kollar sista man speglarna, ger tecken och går ut till vänster och "blockerar", de framför håller i det läget järnkoll i speglarna och så fort de ser polaren bakom i vänsterfilen går man ut framför och när första man är ute gasar han. När det funkar kan det här ske flygande utan att varken av- eller påslag behövs.
Det här gäller alltså bara vid tät motorvägstrafik, är det glest så gör man bara som vanligt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Körning i klunga
[quote="Calle"]Vad finns det för "Golden rules" när det gäller att köra i klunga?
Ni som har lite erfarenhet...dela med er till en gröngöling!
quote]
Nu är jag lika mycket gröngöling som du men på sporthoj finns en sticky med goda tips under "Träffar/samåkning".
Har också för mig att Rapido MC skapade något pdf dokument med liknande innehåll.
Jag ska försöka hänga på de gruppkörningar jag kan, det roligt och så träffar man mycket annat MC folk
Ni som har lite erfarenhet...dela med er till en gröngöling!
quote]
Nu är jag lika mycket gröngöling som du men på sporthoj finns en sticky med goda tips under "Träffar/samåkning".
Har också för mig att Rapido MC skapade något pdf dokument med liknande innehåll.
Jag ska försöka hänga på de gruppkörningar jag kan, det roligt och så träffar man mycket annat MC folk

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
En sak till föresten.
Om/när första man tröttnar på att ligga först, det är jobbigaste platsen i "kön" och det är alltid mer avslappnande att ha någon framför sig man kan följa i klungkörning.
Då går han helt enkelt ut till höger, slå av något och vinkar om polarna. Vinken är viktigt i det läget eftersom polarna annars kan tro att han tänker stanna.
Om/när första man tröttnar på att ligga först, det är jobbigaste platsen i "kön" och det är alltid mer avslappnande att ha någon framför sig man kan följa i klungkörning.
Då går han helt enkelt ut till höger, slå av något och vinkar om polarna. Vinken är viktigt i det läget eftersom polarna annars kan tro att han tänker stanna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Kör man i kunga så kör man aldrig om.Frippe skrev:Tänk även på att när man känner för att gasa om någon, dra inte om på höger sida, fick världens utskällning när jag körde med Arons MC för att jag gjorde så själv (många år sen, va gammal man blitt), efteråt är det ju självklart eller?
VFR'en tyvärr såld.
för att hålla ihop gruppen kan sicksackkörning vara behändigt, t.ex vid körning i stan fär att få med så många som möjligt i rödljusen mm.
Men akta er för det, det är förrädiskt, och väldigt lätt att kollidera med varandra ifall man behöver veja.
Detta kräver med andra ord stor försiktighet, och uppmärksamhet.
Men akta er för det, det är förrädiskt, och väldigt lätt att kollidera med varandra ifall man behöver veja.
Detta kräver med andra ord stor försiktighet, och uppmärksamhet.