Sida 1 av 1

Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 09:32
av Rydh
I mina försök att lära mig lite mer så har den senaste tiden kretsat kring eftermarknadssystem. Har någon lust att förklara på vilket sätt ett slip-on påverkar bränsle-luftblandning? Bestäms inte blandingen i samband med att cylinrarna fylls med bränsle/luft genom insprut eller förgasare? Att ett öppnare insug innebär ökad luftmängd är lättare att förstå.

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 10:35
av adrian_vg
Allt handlar om att dra in mer luft i cylindrarna.

Ett öppnare luftfilter släpper in mer luft till cylindrarna, och denna ökade mängd måste ju ta vägen någonstans efter förbränningen - man måste ha ett öppnare avgassystem, och det är där ditt slipon kommer in. Det är helt enkelt mindre motstånd i det, öppnare om man så vill.

Motorcykelns insprutning kan hantera en viss öppning av "andningen", bara öppnare slipon eller bara öppnare luftfilter klarar datorn av som standard. Har du båda delarna, både öppnare filter och slipon, måste det till tredjepartshårdvara i form av exvis en Power Commander som kan kompensera för den ökade förbränningen. Helst ska man också bänka hojen efteråt, även om de färdiga mappningarna är en okej mellanväg.

Svarar det på din fråga?

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 11:50
av tersan
adrian_vg skrev:Svarar det på din fråga?
Ähm, nej... frågan gällde ju avgassystemet. Och ett enkelt svar på TS fråga är att inställningen hos förgasare/insprut förutsätter ett visst mottryck i avgassystemet, det som kommer in måste ju komma ut också...

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 13:24
av Rydh
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Svarar det på din fråga?
Ähm, nej... frågan gällde ju avgassystemet. Och ett enkelt svar på TS fråga är att inställningen hos förgasare/insprut förutsätter ett visst mottryck i avgassystemet, det som kommer in måste ju komma ut också...
Men vad händer med ett slipon på en i övrigt obestyckad hoj? Bara mer ljud? Eller påverkar det mindre mottrycket systemet på ett positivt sätt även med standardinställning på bränsle/luft?

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 13:44
av Rydh
Och det här med att motorn går "torrt" eller "fett" som jag läser om, motsvaras det helt enkelt av "för mycket luft" och "för mycket bränsle"?

De flesta moddar verkar ha med mer luft att göra, filter, snorkel och andra modifieringar på luftburken. Varför det? Eller handlar det bara om att packa in mer luft och möta upp med mer bränsle också genom exvis en Power Commander?

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 14:17
av adrian_vg
tersan skrev:Ähm, nej... frågan gällde ju avgassystemet. Och ett enkelt svar på TS fråga är att inställningen hos förgasare/insprut förutsätter ett visst mottryck i avgassystemet, det som kommer in måste ju komma ut också...
Det var ju det jag skrev, fast med andra ord. :)
Rydh skrev:Och det här med att motorn går "torrt" eller "fett" som jag läser om, motsvaras det helt enkelt av "för mycket luft" och "för mycket bränsle"?
Jepp.
Rydh skrev:De flesta moddar verkar ha med mer luft att göra, filter, snorkel och andra modifieringar på luftburken. Varför det? Eller handlar det bara om att packa in mer luft och möta upp med mer bränsle också genom exvis en Power Commander?
Trycker du in mer luft, kan du bränna mer bränsle, vilket ger mer effekt.

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 16:50
av tersan
Rydh skrev:Men vad händer med ett slipon på en i övrigt obestyckad hoj? Bara mer ljud? Eller påverkar det mindre mottrycket systemet på ett positivt sätt även med standardinställning på bränsle/luft?
Vad som händer beror helt på hur sliponet skiljer sig från det som satt där innan och hur förgasare/insprutning är inställda. Det kan bli positivt, det kan bli negativt. Men det normala är att man förutom mer ljud får en liten effektökning, eller åtminstone en mer varvvillig motor.

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: ons apr 17, 2013 20:01
av Donner
En modern bil klarar förändringarna väldigt bra, en hoj gör inte det då insprutningssystemet är mindre avancerat och kan inte justera sig själv speciellt mycket.

Kan ta min egen hoj som jämförelse, bytte grenrör (grövre och utan kat) och luftfilter samt hade slipon sen innan. Hojen gick ordentligt fett vid 4500-5500 varv och blev helkonstig att köra, tvekade och bluddrade. Efter montering av PC5 och bänkkörning så är allt perfekt.

Tydligen jobbar inte lambdasonden (syresensor i avgasröret) på samma sätt som en bil, en bils sond känner av hur mycket syre som finns kvar i avgaserna efter förbränning och skickar signal till styrenheten som gör justeringar via spridarna och blandningen blir bra.

En förgasarhoj kan inte justera sig själv alls vilket innebär att man måste byta munstycke för att öka eller minska bränslemängden i förhållande till mängden luft som man får in.

Svaret på din fråga är som tidigare vifferister har sagt, mottrycket ändras och hojen kan inte kompensera för det. Bara ett slipon brukar inte vara några problem men gör man fler moddar bör man justera om.

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: tor apr 18, 2013 19:16
av Rydh
Min hoj är utrustad med en PC. Den har ett slip-on utan märkning och vad jag vet så här långt inga andra moddar.
Jag köpte ett KN-filter av Wargen i vintras vilket jag tänkte lägga i snart. Hur ska jag resonera kring min noname-burk när jag ändrar mappningen?

Kanske kan jag i den befintliga mappen utläsa vad för rör man valt innan, men om inte - finns det några kriterier att gå på i val av map? Förstår att bänkning vore bäst men det är inte aktuellt då de inte vill ta emot min PCII:a...

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: tor apr 18, 2013 19:35
av wargen
Då får vi se om jag kan förklara, du har insprut, öpnar man avgasröret så kommer avgaserna ut snabbare men man får oxå mera ljud. Mao man kan trycka i mer luft för avgaserna vädras ur snabbare. Öppnar man dessutom i andra änden så luften kommer in snabbare, ännu mera luft, men det hjälper oftast inte för förbänningen blir magrare mao för lite bränsle riktigt illa kan det gå för tex ventilerna som blir för varma av för lite bränsle(bränslet kyler oxå ventilerna) Så öppnar man i bägge ändar så ökar behovet av bränsle ca 10 % en del mindre en del mer, innan bromsbänk och lambda sonder skruvade man ur stiften efter varje repa och kollade färgen på stiften . Ett annat tips är att montera en lambda sond på hojen och helt enkelt mäta kostar ca 2500 kr, den lambdan som är orginalmonterad på vfr duger inte den är så kallad smalbandslambda och kan endast känna för lite eller för mycket bränsle och sen har man programerat två kurvor en max och en min och då endast med orginalprytlar, fråga gärna mer då jag inte kanske förklarar allt enkelt.

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: tor apr 18, 2013 20:39
av Rydh
Jag är tillräckligt med :-)

Vad sägs om inlägget före ditt Wargen?

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: tor apr 18, 2013 23:05
av wargen
Kan du hitta en mappning som ökar bränsle blandningen från ca 6000 varv upp tii max varv med ca 3-5 % skulle jag välja den ingen exakt vetenskap men kolla sotet i avgasröret efter en hård körning, tändsticksfärgad brun bra blandning för miljö och körning, lite sotig bra effekt , mycket sotig minska bränsle, lite vita ränder i ljust brun färg för lite soppa, samma med stiften,,,gaspådrag fullgas släpp trottel 10 % känns det som hojen går bättre för lite eller för mycket, troligtvis för lite soppa, kolla färgen på avgaserna,,,, jädra mek och bra känsla kan man komma ganska nära men inget slår en bredbandslambda,,,

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: fre apr 19, 2013 07:14
av Rydh
wargen skrev:Kan du hitta en mappning som ökar bränsle blandningen från ca 6000 varv upp tii max varv med ca 3-5 % skulle jag välja den ingen exakt vetenskap men kolla sotet i avgasröret efter en hård körning, tändsticksfärgad brun bra blandning för miljö och körning, lite sotig bra effekt , mycket sotig minska bränsle, lite vita ränder i ljust brun färg för lite soppa, samma med stiften,,,gaspådrag fullgas släpp trottel 10 % känns det som hojen går bättre för lite eller för mycket, troligtvis för lite soppa, kolla färgen på avgaserna,,,, jädra mek och bra känsla kan man komma ganska nära men inget slår en bredbandslambda,,,
Det där är HELT omöjligt för mig i dagsläget, du får berätta mer ingående över ett par Visby Kloster vid tillfälle :-). Tänkte försöka hitta en map i dynojets databas.

/Rydh med kolsvart avgasrör

Re: Hur påverkar ett slip-on bränsle- luftblandningen?

Postat: fre apr 19, 2013 18:02
av wargen
/Rydh med kolsvart avgasrör
Haha ja då är det inte bra om den är kolsvart,,enklast är och titta i mappningarna om det finns någon färdig mapp med typ kn filter+ slip on brukar en del vara märkta med, ser fram emot ölen......