Sida 1 av 4
På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 17:31
av Hondis
Godagens!
Har nu efter en hel del velande beslutat mig för att avyttra min gamla sporthoj CBR900RR för att testa på en VFR.
När jag skulle köpa hoj så valde jag just mellan min nuvarande eller en VFR 90-talare. Tyvärr visade det sig att jag gjorde ett fel val

Min son har alltid tyckt att det var roligt att åka med men med Bladen så var han mest rädd och det är ju ingen höjdare att han ska behöva känna så. Men hur som helst så håller jag på att sälja min Fireblade nu.
Har hängt en del på sporthoj för att få lite tips o råd ang VFR:er som skulle kunna passa mig. Men tänkte även höra med er då dom flesta förespråkar just nya hojar.
Personligen tycker jag att 90-talarna tilltalar mig mer både ekonomiskt och utseendemässigt.
Har försökt att läsa på en hel del om olika årsmodeller men har inte riktigt hittat några direkta fel på någon modell så vad ska man titta efter på en VFR förutom vanligt slitage?
Några särskilda årsmodeller som har fått uppdateringar av större betydelse?
Jag vill ha den till att åka på semester med lite packning (packväskor) och samtidigt ha en hoj som är rolig att köra lite aktivt när det svänger.
Tacksam om någon orkar ta sig tid till att ge mig lite tips o råd.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 18:18
av Conseal
90-talet är långt och det gicks igenom 3 "generationer" mellan 91 och 99.
Den här ->
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_VF ... ?ca=11&w=3
Insprutning, bra pasagerarplats och rikligt utbud med packtillbehör från Giwi. Visst wingrack och 3 väskor är en nätt summa pengar men det funkar bra.
En annan ->
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda ... ?ca=11&w=3
Att känna en gång extra på framgaffeln och styrlagret skadar inte .. Försök reda ut om gaffeloljan är bytt för det gör stor skilnad efter en massa år.
Försök gärna specifivera vilken del av 90-talet som lockar mest så kommer säkert svaren bli mer detaljerade

Välkommen hit iallfall

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 18:40
av tersan
Nu är jag kanske lite partisk, men VFR från 90-93 är nog det bästa valet. Absolut snyggast, och dessutom med en alldeles underbar motorgång.
Nästa generation 94-97 är i princip samma hoj förutom utseendet.
98 blev det en rejäl uppdatering i och med 800:an. Några fler kubik, insprutning och nytt utseende.
Fördelar med de äldre är ett lägre inköpspris och för de tidiga 90-talarna en låg försäkringspremie. Förgasarmotorn är också svårslagen när det gäller symaskinslik gång kombinerat med låg bränsleförbrukning. Nackdelen är väl främst att det kan vara lite ont om delar till bra priser ifall man vill bygga om eller göra en större renovering.
800:an tilltalar inte mig lika mycket, främst pga insprutningen. Dock finns det billiga kraschkåpor och rent allmänt ett större utbud av tillbehör både nytt och begagnat.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 19:50
av Hondis
Conseal skrev:90-talet är långt och det gicks igenom 3 "generationer" mellan 91 och 99.
Den här ->
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_VF ... ?ca=11&w=3
Insprutning, bra pasagerarplats och rikligt utbud med packtillbehör från Giwi. Visst wingrack och 3 väskor är en nätt summa pengar men det funkar bra.
En annan ->
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda ... ?ca=11&w=3
Att känna en gång extra på framgaffeln och styrlagret skadar inte .. Försök reda ut om gaffeloljan är bytt för det gör stor skilnad efter en massa år.
Försök gärna specifivera vilken del av 90-talet som lockar mest så kommer säkert svaren bli mer detaljerade

Välkommen hit iallfall

Frågan är om det är jättstora skillnade på dessa 3 generationer eller är det i stort sett bara utseendet?
Det jag helst eftersöker på en VFR från 90-talet är körglädje och bäst komfort vid långkörning med packning/skjuts då detta är det som den mest kommer användas till.
Är det någon större skillnad på serviceintervallerna bland 90-talshojarna? (Smålänning som man är)

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 19:55
av Hondis
tersan skrev:Nu är jag kanske lite partisk, men VFR från 90-93 är nog det bästa valet. Absolut snyggast, och dessutom med en alldeles underbar motorgång.
Nästa generation 94-97 är i princip samma hoj förutom utseendet.
98 blev det en rejäl uppdatering i och med 800:an. Några fler kubik, insprutning och nytt utseende.
Fördelar med de äldre är ett lägre inköpspris och för de tidiga 90-talarna en låg försäkringspremie. Förgasarmotorn är också svårslagen när det gäller symaskinslik gång kombinerat med låg bränsleförbrukning. Nackdelen är väl främst att det kan vara lite ont om delar till bra priser ifall man vill bygga om eller göra en större renovering.
800:an tilltalar inte mig lika mycket, främst pga insprutningen. Dock finns det billiga kraschkåpor och rent allmänt ett större utbud av tillbehör både nytt och begagnat.
Håller med om att det är en riktigt fin modell. Tycker alla årsmodellerna har sin speciella charm och det viktigaste för mig är att den är bra servad och i ett bra skick.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 20:04
av tersan
Hondis skrev:Frågan är om det är jättstora skillnade på dessa 3 generationer eller är det i stort sett bara utseendet?
Det jag helst eftersöker på en VFR från 90-talet är körglädje och bäst komfort vid långkörning med packning/skjuts då detta är det som den mest kommer användas till.
Är det någon större skillnad på serviceintervallerna bland 90-talshojarna? (Smålänning som man är)

Största skillnaden är mellan 750 och 800. Körglädje och komfort tror jag är ganska likvärdigt, men om du ska köra mycket med tung passagerare är förstås 36 extra kubik inte fel...
Serviceintervall är lika såvitt jag vet. Fast som smålänning skruvar du ju själv...

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 20:13
av Hondis
tersan skrev:Hondis skrev:Frågan är om det är jättstora skillnade på dessa 3 generationer eller är det i stort sett bara utseendet?
Det jag helst eftersöker på en VFR från 90-talet är körglädje och bäst komfort vid långkörning med packning/skjuts då detta är det som den mest kommer användas till.
Är det någon större skillnad på serviceintervallerna bland 90-talshojarna? (Smålänning som man är)

Största skillnaden är mellan 750 och 800. Körglädje och komfort tror jag är ganska likvärdigt, men om du ska köra mycket med tung passagerare är förstås 36 extra kubik inte fel...
Serviceintervall är lika såvitt jag vet. Fast som smålänning skruvar du ju själv...

Klart man skruvar själv, inte pga snålhet men däremot är man ekonomisk

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 21:05
av Conseal
Hondis skrev:Conseal skrev:90-talet är långt och det gicks igenom 3 "generationer" mellan 91 och 99.
Den här ->
http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_VF ... ?ca=11&w=3
Insprutning, bra pasagerarplats och rikligt utbud med packtillbehör från Giwi. Visst wingrack och 3 väskor är en nätt summa pengar men det funkar bra.
En annan ->
http://www.blocket.se/vastmanland/Honda ... ?ca=11&w=3
Att känna en gång extra på framgaffeln och styrlagret skadar inte .. Försök reda ut om gaffeloljan är bytt för det gör stor skilnad efter en massa år.
Försök gärna specifivera vilken del av 90-talet som lockar mest så kommer säkert svaren bli mer detaljerade

Välkommen hit iallfall

Frågan är om det är jättstora skillnade på dessa 3 generationer eller är det i stort sett bara utseendet?
Det jag helst eftersöker på en VFR från 90-talet är körglädje och bäst komfort vid långkörning med packning/skjuts då detta är det som den mest kommer användas till.
Är det någon större skillnad på serviceintervallerna bland 90-talshojarna? (Smålänning som man är)

Fram till 98 så är det bara mindre förändringan .. tankvolym, lite effektjusteringar och liknande.
98 kom en helt ny hoj.. förgasare bytt mot insprut, helt annan design m.m 98-99 är typ samma och sedan gjordes några förändringar vid 00 med startspärr och snyggare speglar.
Serviceintervallerna är vad jag vet i stort sett detsamma.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 21:08
av Rydh
Eftersom jag gillar att hänga vid mojjen så är looks inte utan betydelse. I mitt fall säger jag gen 5, 1998 till 2001. Så mycket mer får du inte laxa.
Jag har haft en 02 tidigare, ännu snyggare men i mina ögon inte värd skillnaden i pris.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 21:28
av wargen
Min åsikt är att insprut är det som är minst trix med, slipper förgasarsynk mm så 98--01 är en bra val. men som sagt var det är min åsikt....
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 22:45
av Hondis
Är det stor skillnad i ork på dessa tre nämnda 90-tals modeller?
Tänker mer på om man åker två med lite packning.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: sön feb 17, 2013 22:46
av Donner
Har haft 3st
En -87:a, mest explosiv karaktär men mindre väghållning.
En -95:a Fighterbyggd, rolig som tusan och den lenaste motorn, jämn och fin gång.
En -01:a Nuvarande hoj, insprut, bästa väghållningen men även den kan förbättras. Ryckig gång under 3000varv men det finns medicin mot det, lite enkla moddar och/eller en Powercommander. Finns en hel del tillbehör på marknaden till denna modell 98-01.
Service 600mil, ventiljustering vid 2400mil.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: mån feb 18, 2013 07:57
av adrian_vg
Hondis skrev:Är det stor skillnad i ork på dessa tre nämnda 90-tals modeller?
Tänker mer på om man åker två med lite packning.
Motorkaraktären i 90-93 är av typen dragster/roadster, effekten kommer lite abrupt från mellanregistret och uppåt.
97:an jag bytte till efteråt var betydligt mjukare i motorn över hela varvtalsskalan.
00:an jag har nu är lite av en återgång till motorkaraktär á la 90-93. 00:an drar som ett djur från ca 4000 rpm och uppåt. Vissa vifferinsprutare är känsliga för oktantal - de går bättre på 98 oktan generellt. Det är speciellt märkbart i det lägre registret.
Ska du toura tycker jag du ska kolla på årsmodellerna 94-97. Gången i de motorerna är som Tersan beskriver som en symaskin, och stark nog för två med packning.
Om du kan, se till att viffern har ett slipon monterat från start.
Jag har förresten ett par mjuka Biltema-sidoväskor du kan få en för en symbolisk ersättning, som passar på viffern. Använda endast en gång.
Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: mån feb 18, 2013 17:11
av Hondis
Ja det blir inget lätt val det här men är väldigt tacksam för allas råd.
Det som verkar vara det största dilemmat för min del är just om man ska välja modell med insprut eller förgasare

Re: På väg att bli en VFR ägare. (Söker tips)
Postat: mån feb 18, 2013 17:16
av Hondis
adrian_vg skrev:Hondis skrev:Är det stor skillnad i ork på dessa tre nämnda 90-tals modeller?
Tänker mer på om man åker två med lite packning.
Motorkaraktären i 90-93 är av typen dragster/roadster, effekten kommer lite abrupt från mellanregistret och uppåt.
97:an jag bytte till efteråt var betydligt mjukare i motorn över hela varvtalsskalan.
00:an jag har nu är lite av en återgång till motorkaraktär á la 90-93. 00:an drar som ett djur från ca 4000 rpm och uppåt. Vissa vifferinsprutare är känsliga för oktantal - de går bättre på 98 oktan generellt. Det är speciellt märkbart i det lägre registret.
Ska du toura tycker jag du ska kolla på årsmodellerna 94-97. Gången i de motorerna är som Tersan beskriver som en symaskin, och stark nog för två med packning.
Om du kan, se till att viffern har ett slipon monterat från start.
Jag har förresten ett par mjuka Biltema-sidoväskor du kan få en för en symbolisk ersättning, som passar på viffern. Använda endast en gång.
Helst hade man ju haft en av varje låter det som
Skiljer det mycket på sittställningen på 90-talarna? Tänker mest på om 98-01 är betydligt mer touringanpassad än ex 94-97 eller tvärtom?