Sida 1 av 2

Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 09:04
av Rydh
Såg precis en -98 på Blocket som bara gått 1800 mil. Bara 130 mil per år ungefär.
Nu vet jag inte vad en vfr betingade -98, 90 000?

Säljaren begär 38, säg att han får 30 idag. Det ger en värdeminskning på 33 kr milen...

Naturligtvis finns det brister i beräkningen. Sannolikt har hojen haft flera ägare och det var nr ett som tog största smällen. Nästa ägare gör ju inte samma förlust. Men då vfr-motorn tycks hålla rätt fint så är ju 1800 mil på en fjorton år gammal hoj både synd och skam! Så ut och rulla i höstsolen :D

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 10:23
av tersan
Ja, värdeminskningen är oftast den största kostnadsposten på ett fordon. Dock "syns" den ju inte förrän man säljer...

Som sagt, håll lite rull på grejorna och sprid ut kostnaden över fler mil... oftast det roligaste alternativet också! :D

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 11:08
av Rydh
tersan skrev:... oftast det roligaste alternativet också! :D
Precis, min förra hoj, en Yamaha XT 660 ´08, köpte jag med 180 mil på mätaren. Galet fräsch. Grät blod när jag sålde den 100 mil senare. Iofs inte med någon större förlust men för att inte ha fått utforska den ordentligt. En hoj som gjort 130 mil om året är iofs fräsch (säljaren av den aktuella vfr:en gick så långt som att kalla den sveriges fräschaste...) men det var ju inte så det var tänkt :-)

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 19:17
av Donner
Min 01:a hade rullat strax över 3000mil när jag köpte den våren 2010 och den var galet fräsch faktiskt. Jag betalade lite extra just för den hojen och körde 25mil enkel resa för att hämta den. Nu har den rullat 4400mil.

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 19:44
av Ajax
Min röda hade rullat... äsch, glöm det. Värdeminskningen per mil är i varje fall hyfsat låg.

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 20:05
av tersan
Ajax skrev:Min röda hade rullat... äsch, glöm det. Värdeminskningen per mil är i varje fall hyfsat låg.
:D
Jag föredrar att räkna värdeminskning per år, eftersom min inte rullar särskilt långt... :wink:

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 20:19
av Donner
Samtidigt har ju hojen ett bruksvärde, vill man ha ex 50k i garaget och köra få mil per år så är det bara att bestämma sig för att det är värt det. Som sagt, det blir ju inte en ekonomisk förlust förrän man säljer. Ingen ränta på pengarna men det kostar att ha roligt.

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: tor okt 11, 2012 21:26
av Rydh
Donner skrev:Samtidigt har ju hojen ett bruksvärde,
Det är väl det jag är ute efter, det finns ju mängder med anledningar till att en hoj blir stående. Har man ekonomin att göra det so be it, men liiiite tråkigt är det att se en snart femton år gammal hoj som bara gått 1800 mil. Inte som köpare förstås :-)

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: fre okt 12, 2012 17:24
av Donner
Rydh skrev:
Donner skrev:Samtidigt har ju hojen ett bruksvärde,
Det är väl det jag är ute efter, det finns ju mängder med anledningar till att en hoj blir stående. Har man ekonomin att göra det so be it, men liiiite tråkigt är det att se en snart femton år gammal hoj som bara gått 1800 mil. Inte som köpare förstås :-)
Jag räknar nog inte min hoj i pengar längre, har lagt så mycket på den så jag skulle gråta om jag säljer den. Jag behåller den så länge jag känner för det och får leva med det. Men jag funderar på att sälja av mina originalkåpor och tank då det bara ligger och samlar damm....lär ju inte komma på hojen igen ändå. :roll:

Jag håller den i fint skick och låter milen rulla på....njuter under tiden :D Men visst är man köpare så är det ju guld att få tag i en hoj med extremt låga mil, såg en 99:a (tror jag det var) på blocket för ett par år sen som rullat några hundra mil bara.

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: fre okt 12, 2012 19:19
av Tommy Gsson
Problemet brukar ju vara att dom gått x antal mil och sen blivit stående.
Om man brukat hojen nått tiotals mil om året och hållit nere miltalet tack vare det så är den ju brukbar,
när den bara stått och samlat damm blir det ju mer att göra än med en långmilare som är skött.
Optimalt är ju en helt obrukad hoj som varit torrluftad och stått helt avlastad.
T.

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: fre okt 12, 2012 19:55
av Snapphanarna
Hojåkande är så jädra kul.
Vi får sätta kostnaderna på ett riktigt rymligt nöjeskonto med livskvalitet.
Har kört motocross, enduro och landsvägsåka i hela mitt liv och spenrat massor av pengar på det.
Jag ångrar inte en enda krona jag lagt på MC-körning.
/Snapphanen

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: fre okt 12, 2012 22:50
av wargen
Jag förstår vad ni menar, jag har lagt kanska en och annan krona förmycket om man frågar en ekonom, men det är så skönt när man trycker på start knappen, motorn mullrar i gång alla mätare vaknar till liv och klonket när man lägger i växeln och man känner varje kolvslag i sadeln och styret. vad är priset på en härlig känsla och att man blir glad? god kamratskap och mycket frisk luft under tiden. obetalbart...

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: lör okt 13, 2012 07:59
av Swartz
wargen skrev:Jag förstår vad ni menar, jag har lagt kanska en och annan krona förmycket om man frågar en ekonom, men det är så skönt när man trycker på start knappen, motorn mullrar i gång alla mätare vaknar till liv och klonket när man lägger i växeln och man känner varje kolvslag i sadeln och styret. vad är priset på en härlig känsla och att man blir glad? god kamratskap och mycket frisk luft under tiden. obetalbart...

Väl talat! :tummenupp

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: lör okt 13, 2012 17:18
av tersan
Jag kanske ska nämna att jag ÄR ekonom till professionen... men när det gäller fordon så har jag sällan levt som jag lär. :wink:

Angående trådämnet så håller jag med Tommy, hellre en välskött hoj som rullat en j-a massa mil istället för en orörd lågmilare. Fast nånstans har ändå det där med extremt låga mil en viss lockelse...

Re: Dyra mil på lågmilare

Postat: mån okt 15, 2012 02:33
av Tyrannosaurus
Faktum är att värdeminskningen minskar ju längre man behåller ett fordon.
Köper man en ny hoj och säljer den året efter så gör man en brakförlust, medan om man köper en ny hoj och behåller den i låt säga 30 år så kan man t.o.m. göra en vinst på den.

Men sen är ju allt relativt, ävan om man i pengar får ut mer vid försäljning än vad man har köpt den för så om man räknar med både med inflation och hur mycket man har kostat på den så är det ändå ingen vinst. Men sen får man räkna hur mycket nöjet har varit värt också :)