Sida 1 av 4

Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 10:02
av Rydh
Jag har ingen instruktionsbok till min 98 och jag går runt och funderar på om inte bakdämparen är för hårt ställd. Tycker att det studsar i minsta lilla hål.

Är det någon som kan tänka sig en snabb how-to eller peka i riktning mot en sådan.
När jag sen vet hur man gör då återstår ju att veta VAD man gör... Finns det mycket inställningsmöjligheter eller är det typ sju steg och så prova sig fram?

Hur är det med framdämpningen, går den alls att justera på 98:an?

Får be om överseende med min okunskap...

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 11:29
av Rydh
Läste lite på vfrworld och det verkar som att den generella uppfattningen är att originaldämparna är rätt kass och att det är bäst att byta ut skiten. Hoppas ändå att någon kan ge sig på att förklara.

Det kan kanske ändå vara lite kul att veta vad det kostar att byta fjädrar i gafflarna och dämpare bak :-) och om det är något för en average-förare med för mycket pengar? :-)

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 12:15
av tersan
Rydh skrev:Det kan kanske ändå vara lite kul att veta vad det kostar att byta fjädrar i gafflarna och dämpare bak :-) och om det är något för en average-förare med för mycket pengar? :-)
Jag har tyvärr inte koll på hur man skruvar på en -98 (kan i och för sig kolla i mekbiblioteket ikväll), men fjädringsbyte har jag diskuterat flitigt här på forumet på sistone eftersom min egen är helt slut.

Jag utgår ifrån att du ska göra jobbet själv, och inte har nåt emot att handla på Ebay eller från utlandet?
Gaffelfjädrar går att hitta för 800 kr, och sen bör du byta packboxar och olja när du ändå håller på. Ska du ha lite hårdare fjädrar när du ändå är igång så räkna med totalt kanske 1500 kr.
Stötdämpare bak blir dyrare... en variant är att leta upp en begagnad Fireblade-dämpare som går att montera med lite modifieringar. Pris ca 1000 kr. Ska du ha ny dämpare finns piratdämpare av originaltyp för ca 3000 kr som lägst, och sen kan du få en skräddarsydd Öhlinare för strax över 10... sen finns det hela skalan däremellan. I princip får du vad du betalar för, som vanligt.

Är själva dämparen ok och du bara vill byta fjäder så landar det på en dryg tusenlapp också.

Med tanke på hur viktig fjädringen är för en hojs uppförande tycker jag att det får kosta lite... och då har jag ändå en bit kvar innan jag når upp till en hyfsad nivå som förare. :wink: Eftersom mitt fjäderbyte inte är klart än har jag bara hunnit med att konstatera att det är mycket lättare att få upp hojen på centralstödet med en ny bakdämpare... bara det kan ju vara värt investeringen. :wink:

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 12:27
av adrian_vg
Rydh skrev:Jag har ingen instruktionsbok till min 98 och jag går runt och funderar på om inte bakdämparen är för hårt ställd. Tycker att det studsar i minsta lilla hål.

Är det någon som kan tänka sig en snabb how-to eller peka i riktning mot en sådan.
När jag sen vet hur man gör då återstår ju att veta VAD man gör... Finns det mycket inställningsmöjligheter eller är det typ sju steg och så prova sig fram?
Vilken sorts inställning vill du göra?

* Om du ska räjsa på bana kan det vara idé att ställa in sk "sag". För detta finns instruktion på detta forum nånstans. Tror Mister eller McGiver la upp både videolänkar och protokoll för detta.

* Om du bara ska ställa in den för vardaglig komfort på gata, utgå från standardinställningarna. Om jag minns rätt är standardinställningarna på framgaffel att tre streck ska synas. För bakdämparen har jag för mig att returen (eller är det kompressionen?) ska skruvas in helt och sen ett varv ut. Förspänningen bak har jag för mig är två eller tre klick upp från mjukaste läget.

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 12:44
av Rydh
Enbart gata! Men ägarna innan har båda varit medlemmar i deciton-klubben och dit har jag själv en bit så jag tror att det är lite för hårt ställt, åtminstone bak.

Jag tror inte på något sätt att de är slut, är det då helt ok att köra på original?

Om jag får blotta mig ännu mer, exakt VAR skruvar jag på framgaffeln :|

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 13:03
av tersan
Rydh skrev:Om jag får blotta mig ännu mer, exakt VAR skruvar jag på framgaffeln :|
Högst upp, mitt i... dvs titta där dina styren sitter fast runt gaffelbenen, där ska du ha ett skruvspår. Conseals gaffelfixar-tråd i HowTo-forumdelen ger lite bra ledtrådar också.

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 13:14
av adrian_vg
Rydh skrev:Enbart gata! Men ägarna innan har båda varit medlemmar i deciton-klubben och dit har jag själv en bit så jag tror att det är lite för hårt ställt, åtminstone bak.
Om du känner att det blir jobbigt med stötar i ryggen är bakdämparen definitvt för hårt ställd! Jag tror jag har förspänningen bak ställd nånstans i mitten. Funkar bäst så på gokartbana.
Rydh skrev:Jag tror inte på något sätt att de är slut, är det då helt ok att köra på original?
Självklart! Mina är original också. Dito på grönviffern. Men grönvifferns är lite av cykelpump ibland om man kör lite hårdare. :mrgreen:

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 13:28
av tersan
adrian_vg skrev:
Rydh skrev:Jag tror inte på något sätt att de är slut, är det då helt ok att köra på original?
Självklart! Mina är original också. Dito på grönviffern. Men grönvifferns är lite av cykelpump ibland om man kör lite hårdare. :mrgreen:
Kan vara läge att be nån annan provköra eller ligga bakom och titta under lite inspirerad körning på nån lagom kurvig och ojämn väg. Jag levde lyckligt i tron att min fjädring nog var rätt ok, men efter fellesturen runt Viffertorp blev jag övertygad att nåt radikalt behövde göras (ok, det kändes lite vingligt ibland i kurvorna, men det trodde jag mest berodde på min egen förmåga som chaufför... ).

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 14:29
av adrian_vg
tersan skrev:Kan vara läge att be nån annan provköra eller ligga bakom och titta under lite inspirerad körning på nån lagom kurvig och ojämn väg. Jag levde lyckligt i tron att min fjädring nog var rätt ok, men efter fellesturen runt Viffertorp blev jag övertygad att nåt radikalt behövde göras (ok, det kändes lite vingligt ibland i kurvorna, men det trodde jag mest berodde på min egen förmåga som chaufför... ).
Kan man verkligen *se* om fjädringen är utsliten?

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 14:41
av tersan
adrian_vg skrev:Kan man verkligen *se* om fjädringen är utsliten?
På en bil gör jag det lätt, men när det gäller hoj har jag inte samma erfarenhet.

Jag fick höra att jag borde ställa fjädringen hårdare, eftersom hojen ormade sig (gummi-viffer var det exakta uttrycket...). Eftersom den redan var ställd så hårt det går var slutsatsen om fortsatt väg framåt hyfsat enkel...

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 16:09
av wargen
Hej, dämparen bak upplevs som väldigt stödig orginal tycker jag även om man skruvar ner på mjukaste, har en guide från öhlin hur fjädringen skall vara, lägger upp den när jag hittar den strax, skall oxå tipsa om att Ducatis bakfjädring passar, skall bara se vilken modell det är och beg Ducati kostar ca 3000 i jämförelse som dom skrev förut 10.....och vilken skillnad.. dag och natt.

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 16:27
av wargen
Här är faktiskt en himla bra beskrivning på inställningen av fram och bakfjädring, även om det Öhlins så kan man utnytja infon. Tyvärr kan jag inte ladda upp den då PDF filer inte är tillåtna , filen är på 2.17 mb pm:a mig om ni vill ha den

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 16:32
av Rydh
Åh, jag som alltid velat ha en ducce! Nu kan jag ha en sjundedels (sett till totalvärdet)! Berätta mer Wargen :-)

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 16:38
av wargen
Ducati ST4 2001 har jag för mig skall kolla lite mer i gömmorna men passar bara vfr2002-2008 men åtekommer

Re: Hur justerar man dämpningen?

Postat: mån okt 01, 2012 17:41
av Rydh
wargen skrev:men passar bara vfr2002-2008 men åtekommer
Ja det var den sjundedelsduccen ;-)