Sida 1 av 1
Förslag till tillägg på forumet
Postat: fre apr 06, 2007 00:04
av Tyrannosaurus
Jag funderar på att försöka övertala Henning och kolla med er andra om det skulle vara ok att dra hit lite klassiska VF åkare.
Man skulle ju t.ex. kunna lägga till ett forum som heter "Klassiska VF400-1100 - 80-talare" eller nåt.
De forum som finns är bara det norska
Classic Honda V4 Forum och
V4 Honda BBS i USA.
Det skulle troligen generera mer trafik, men troligen ingen översvämmning.
Vad säger ni? Skulle det vara ok? Det är ju trots allt samma hojfamilj

Åså vad det altertnativen... Jaja ni känner väl mig vid det här laget
På tal om hojfamilj.
Här är en scannad VFR 25-års jubileums artikel från tidningen Motorcyclist
Postat: fre apr 06, 2007 06:26
av Andersson
2 som svarat nej men ingen som vågar tillkänna ge sig
Jag svarade "Ja, det är väl okej"
Jag tänker såhär.
Har ni en egen del att hålla till på så kommer det inte bli allt för rörigt när man ska söka info om VFR:en.
Det är kul med fler folk som sätter ytterligare fart på forumet.
Det är bra med mer kunskap om V4:or.
Det dåliga som jag ser det är om detta forum växer sig större och vi kanske ska skapa en riktigt klubb någon gång så kanske det blir lite rörigt med er här också. Men det är då det.
Henning har ju givetvis det sista ordet tycker jag då detta är hans forum.
Postat: fre apr 06, 2007 06:43
av Calle
Håller med ovanstående. Kan bli lite rörigt och det beror ju på aktiviteten, men samtidigt finns ju en massa trådar som inte handlar alls om VFR:en, så som skötsel, träffar, restips... Där kan det ju bara bli trevligt med mer info.
Jag tycker det är kul att läsa när folk skriver och verkligen kan, har provat och råkat ut för det mesta. Det är därför jag är här!
Dinosaurien har i alla fall min respekt då jag tycker att han har mycket intressant att komma med, och även om han inte kör en VFR så kan man nog dra paralleller med de flesta saker.
Det kanske är så att han också borde bli moderator i så fall för att sköta om sin lilla del...
Postat: fre apr 06, 2007 08:06
av Henning
I GSXR-forumet GIXXER.SE har vi haft samma debatt.
Skall vi tillåta Hayabusan? Den är ju en GSX1300R, notera annars att alla GSXR har R:et FÖRE cylindervolymen och att någon GSX750R aldrig funnits.
Om GSX1300R äger närvarorätt kommer snart vem helst med GSX750F tycka de hör till och att det ändå är samma delar, motor och märke...
Är VFen en VFR? Är VF-epoken en viktig del av VFR:ens historia?
SabMag har samtliga V4-Hondor under sitt paraply och jag kanske lite långsökt frågan mig när folk med Pan European vill börja hänga på det hjärtliga VFR-Forum?
Men jösses Henning, du har ju ingen VFR själv! Ska du få vara här? Räcker det med ett genuint Hondaintresse men inriktning på VF eller VFR för att få vara här eller MÅSTE man ha en VFR? Räcker det man har haft en? VILL ha en? Inte vilja ha en men väl en VF och vara trevlig?
Jag är dödsatorsk på Honda VF1000R, en drömhoj, men detta intresse odlar inte jag här. Det odlar jag på mitt forum hondaklassiker.se.
Jaha? Förvisar jag alla VF:are till Hondaklassiker nu?
Nej, Sabmagfolket hade ett eget forum och vad som hänt med det vet jag inte. Kansk inget hänt utan att de har låg fart och vill slå ihop sig med ett ändå närbesläktat forum så det blir mer fart?
Om de inte har fart i sitt forum betyder väl att de är för få? Kan dessa "för få" människor vara ett problem för oss på VFR-Forum?
Jag vet inte.
Ärligt, jag tycker frågan är jättesvår och jag har undvikit ta bollen var gång Robban servat.
Jag är ju definitivt inte anti andra hojar. Jag har ju startat forum som xrv750.net, transalp.se, rfvc.se, gixxer.se, hondaklassiker.se, z50.net och adventureriders.se.
Men...
XRV750.NET var inte för Dominatorfolk men på GIXXER.SE hänger Busa-folk. Gör de skada? Nej.
Skulle jag skapa en del som hette GSX-hörnan skulle säkeret folk reagera och tycka de inte hörde dit - och de gör de ju heller inte.
Hoppar folk av då för att det blivit för off topic och snack om kardan och slitna kammar som inget alls har med VFR att göra... Ja, då står jag där med ett forum som var VFR men blev lite mixat Hondaforum.
Jag vill inte svara ja och jag vill inte svara nej.
/Henning
Postat: fre apr 06, 2007 09:16
av Andersson
Henning har en bra poäng.
Kanske är det bäst att låta forumet vara ett renodlat VFR forum

Postat: fre apr 06, 2007 09:44
av Alming
jag håller med henning.
Kan ju inte stänga ute någon, men jag ser gärna att de mektipsen och annat som skrivs här fortfarande handlar om VFR.
Det var ju därför jag gick med här, för att få tips och idéer från andra vfr-åkare.
Postat: fre apr 06, 2007 11:52
av Swedan
Jag hade hellre sett att det fanns ett (typ)
www.honda.net med under trådar som vfr, cbr, vtr,xr, xrv, vf, u name it...
Snacka om att det skulle vara aktivitet
Allmän trådarna skulle då givetvis inte ligga nere i modelltrådarna.
Postat: fre apr 06, 2007 12:37
av Richie
Andersson skrev:Henning har en bra poäng.
Kanske är det bäst att låta forumet vara ett renodlat VFR forum

"
www.vfr-forum.se"
Postat: fre apr 06, 2007 13:45
av apex
Tycker att det är bäst med ett renodlat VFR-forum.
Är med i ett forum för locostbilar, hembyggda Lotus. Där visar sig inge Lotus 7-ägare.
Är med i ett forum för Opel Speedster VX220, byggda av Lotus. Där visar sig inge Lotus Elise-ägare, trots att bilen delvis är samma.
Charmen med VFR-forumet är att vi kör samma cykel, i princip.
Postat: fre apr 06, 2007 16:00
av Qwerty
Jag svarade:
"Nej för fan inga gamla dinosauriehojar och gamla reliker. Tyrannosaurus får väl vara kvar om han inte är för bråkig"
Att blanda in andra hojar skulle nog förstöra mer än vad det ger. Sen att folk med VF är här är mest kul. Robban ger ju liv åt forumet med "sitt" snack. Utan att blanda in för mycket VF. Man kanske kalla han för en prospect medlem. Kanske starta en prospect klubb under oss? Så får vi bedömma vilka kvalar in för att bli fullvärdiga medlemmar. Precis som i dom stora HD klubbarna.
Öppna upp en prospect del av forumet så kan vi kan bedömma om/vilka som kvalar in, där även andra kan få slåss för att visa sig och få vara med i vårat eminenta forum, kan det vara en ide?
Vad jag svarar i framtiden beroende på hur forumet ser ut då är en annan sak.
Postat: lör apr 07, 2007 01:21
av Tyrannosaurus
Jag röstar inte för jag är trådstartare och partisk
Men jag tycker alla svar är intressanta och jag köper absolut argumentet att det kan bli rörigt om det kommer in en massa frågor om nedgångna kammar, kardaner, oil mod, Dave Dodge (som även arbetar med VFR) och mycket annat.
Men av den anledningen föreslog jag också ett nytt underforum, kanske något i stil med en supporterklubb som Qwerty antydde. På det forumet få då de specifika VF frågorna hålla till.
VFR frågor, mer allmänt hållna ämnen, åktips, träffar osv. fortsätter oförändrat.
Jag forsätter föresten på Hennings intressanta frågeställningar för eller emot. Var hör t.ex. 90-tals Magnan hemma? Det är ju en VFR, men nertrimmad. Det är lite som med Valkyiren (GL1500C) inte fick vara med i GoldWing klubben i början. Då kom frågan om de nakna GL1000 och GL1100 fick vara med?
Vi kan iaf konstatera att Pan European har en egen klubb i Sverige, så det är nog inga problem. VF forum finns det däremot inget i Sverige. Det norska forumet har uttvecklats till en ren klubb och det amerikanska har en lite annan våglängd.
Dessutom är det svårt att planera körningar på andra sidan pölen
Tanken är inte heller att det skulle bli något slags "ställningskrig" så att VFR åkare inte får posta i VF forumet och vice versa

I min tanke skulle det inte bli någon skillnad mot idag med "var sak på sin plats" och med ett forum till så att den regeln behålls på ett bra sätt. Jag tror att det skulle funka mycket bra.
Får föresten RVF400, RVF750 och NR750 vara med?

Och vad händer om/när den omtalade 1200 V5:an eller 1600 V6:an dyker upp inom något år
Det är föresten mycket möjligt att det kommer att droppa in VF åkare ändå oavsett om jag marknadsför forumet eller inte. Då kan det väl vara bra att slippa frågorna om kammar, kardaner mm. i det "vanliga" tekniska forumet. Så omtanken är för alla parter.
Vad det gäller körning så kan ni nog ta det lungt. De flesta VF åkare vet vad dom har mellan bena, och det gäller även dom som kör StorMagnan, trots att det är en custom, även om "PowerCruiser" är en bättre benämning.
De som är "bromsklossar" brukar konstatera att dom har köpt "fel" hoj rätt snabbt när dom upptäcker att det går i 180 bara dom tänker "gas". Då brukar dom sälja och köpa en "fiskebåt" (putt-putt-putt) istället som är "lite" lungare

Postat: lör apr 07, 2007 08:09
av elias
Varför inte planlägga ett hondaforum istället? Eller ett nytt MC-forum? ja.. eller.. här börjar det spåra lite tyvärr. För min egen del så känner jag att hade detta forumet vart bredare så hade jag lika gärna kunnat hänga kvar endast på SH.
Dock har jag inga problem att VF-åkare är här så länge det är just ett forum för VFR. Personligen gillar jag Tyrs inlägg.
VFR-forum är grymt för att det handlar just om VFR.
Postat: lör apr 07, 2007 21:26
av Tyrannosaurus
elias skrev:Varför inte planlägga ett hondaforum istället?
Ett Hondaforum finns redan Här
http://www.hrcs.se
Min tanke är ett VFR/V4 forum. Om det sen är med eller utan "R", tja? Släktskapet är ändå mycket nära.
Medan det närmaste släktskap man kan komma med Pan European är väl möjligen "syssling" eller "brylling"
