Sida 1 av 2

Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tis sep 04, 2012 20:59
av mattepeson
Hej. Ska byta hoj nu på höstkanten och har nog bestämt mig för en VFR. Har idag en Kawasaki Z750 -10 som jag köpte förra året då jag hört att det var en bra hoj att lära sig köra mc på. Nu har jag kortet sen i våras och har kört en hel del men vill byta till en mer sporttouring betonad hoj. Och jag vill inte ha nån mer hoj utan ruta...
Förutsättningar: 189cm lång, 85 kg, gillar fart men tycker min nuvarande hoj räcker mer än väl vad gäller fart och kraft, skjutsar aldrig, totalt oteknisk och varken kan eller vill fixa nåt själv - den ska bara gå!
Vad är fördelen/nackdelen med kardan? Är min längd ett problem vid val av någon? Är det nån större skillnad på en VFR1200 årsmodell -10 jämfört med -12 (förutom priset). Hört nåt om dyra ventiljusteringar, nåt att tänka på? Generella problem med nån? Generella fördelar? Annat....???

Blir väldigt tacksam för alla inlägg och reflektioner från de som vet!

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: ons sep 05, 2012 07:48
av tersan
Hej,

välkommen till forumet! VFR är ett utmärkt val av hoj! 8)

Det jag vet om kardan är att den är mer underhållsfri än en kedja, dessutom slipper man oljedräll. Nackdelar var iallafall förr att chassit kunde bete sig lite konstigt vid pådrag och att det vägde mer.

Personligen kan jag tycka att en 1200 är overkill, men provkör bägge varianterna och kolla upp kostnaderna för service och försäkring. En fördel med 800an jag kan tänka mig är att den har funnits länge, mao finns det gott om tillbehör och kunniga personer på verkstäder och internetforum.

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: ons sep 05, 2012 09:23
av adrian_vg
VFR1200-'12 finns med traction control. De tidigare årgångarna hade inte tillgång till detta.

Danlse på detta forumet har satt ut sin storviffer på Blocket. :)

Edit: Alla ventiljusteringar på VFR är dyra, då det är två fristående cylindrar och som är väl gämda bakom kåpa mm.. De ska dock bara ske var 2400 mil om jag minns rätt.

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: ons sep 05, 2012 10:17
av apex
VFR 800 är ganska unik i sin allsidighet, lätt och varvvillig. Bra att toura på, åka fort eller skjutsa på. VFR1200 är längre, tyngre, varvstopp vid 9500, går inte att jämföra IMHO

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: ons sep 05, 2012 13:01
av M@rtini
VFR1200F/FD kom som årsmodell -10, och uppdaterades till årsmodell -12. Uppdateringarna som gjordes var (vad jag vet).

#Uppdaterad mjukvara för motorn som ger bättre vrid mellan 2000-4000 varv, och lägre bränsleförbrukning. Går att få även till den tidigare årsmodeller.
#Uppdaterad DCT-låda.
#TCS, antispinn.
#Större tank.
#En enligt Honda "skönare" sadel.
#Tre nya färg allternativ, Candy Thahitian Blue, Darkness Black Metallic och Titanium Blade Metallic.

Jag har inte kört någon 800 så kan inte göra någon riktig jämförelse, men nästan kört ca. 3400 mil med min 1200a och skrivit lite om det i den här tråden.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=3942
Det jag hade svårast att vänja mig vid jämfört med mina tidigare hojar var bristen på vrid och vibrationerna på låga varv. Men det blev mycket bättre när mjukvaran uppdaterats.

VFR 1200 har 1200 mils intervall eller var 12e månad för service, och har inte VTEC. Så kostnaden för service och ventiljustering får anses rimlig.

Har bara gott att säga om kardanen, känns inte annorlunda än att köra en hoj med kedja. Därtill slipper man både justera och smörja kedjan, och framförallt tvätta bort smörjan från fälgen.

Finns ingen varvtals begrensning vid 9500 varv, däremot är den hastighets begränsad till 250 kmh vilket gör att den inte varvar mer än 9500 varv på sexan.

På det hela taget tycker jag det är en väldigt bra hoj. Fina touring egenskaper går snålt, jag har inga problem att köra 30-32 mil /tank.
Och trots att den är både lång och tung är den förvånansvärt smidig.

Tycker givetvis att du ska ut och provköra och jämföra själv, men jag tror du kommer trivas bra med en 1200a.

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: ons sep 05, 2012 14:53
av danlse
Här är min hoj som Adrian hänvisade till ovan :)

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_V ... 8.htm?ma=1

1200an är en mycket trevlig hoj med en fantastisk motor.
Hade en 800 tidigare och 1200an är mer av allt men kanske för mycket, speciellt om man som jag mest använder den för att åka 4km till jobbet..

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tor sep 06, 2012 12:52
av apex
Jag tycker det är konstigt välja mellan dessa 2 hojar eftersom de har så få likheter.

Det måste finnas andra motorstarka 270 kg-motorcyklar med låååång hjulbas från andra tillverkare att välja mellan om man vill ha det?

Och andra motorsvaga 200 kg-hojar som framför allt är korta och smidiga med varvvillig motor?

Själv kollade jag på Yamahas FZ1; 200 kg med 150 hk R1-motor.

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tor sep 06, 2012 14:33
av adrian_vg
apex skrev:Det måste finnas andra motorstarka 270 kg-motorcyklar med låååång hjulbas från andra tillverkare att välja mellan om man vill ha det?
BMW K1200/1300S, gamla Triumph Sprint 1050-modellen, den med avgasrören uppdragna under sadeln.
apex skrev:Och andra motorsvaga 200 kg-hojar som framför allt är korta och smidiga med varvvillig motor?
BMW F800ST, Kawasaki Z1000SX.

Tror att de där fyra modellerna är VFR största konkurrenter.

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tor sep 06, 2012 14:49
av danlse
apex skrev:Jag tycker det är konstigt välja mellan dessa 2 hojar eftersom de har så få likheter.

Det måste finnas andra motorstarka 270 kg-motorcyklar med låååång hjulbas från andra tillverkare att välja mellan om man vill ha det?

Och andra motorsvaga 200 kg-hojar som framför allt är korta och smidiga med varvvillig motor?

Själv kollade jag på Yamahas FZ1; 200 kg med 150 hk R1-motor.
Kan bara hålla med!

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tor sep 06, 2012 17:59
av apex
En kawa Z1000 SX verkar intressant! Om den har vettig körställning? Som en Vfr med 138 hk, nice!

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: tor sep 06, 2012 18:52
av Jimmy.S
fast fz1:an har ingen vettig kåpa som ts var ute efter, finns visserligen möjlighet att bygga om :s varianten till en gt, har jag själv funderat på ett tag... Annars så är ju :n varianten mycket trevlig, något liten tank fast väldigt bred för knäna, snygg är den iallafall.
VFR1200 har ju slirkoppling med kardan, det är ju inte helt tråkigt tydligen, sen är dom andra typerna av hojarna ni räknat upp inte någon Honda, förstår inte hur ni tänker när ni ens jämför :lol:

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: fre sep 07, 2012 03:43
av M@rtini
adrian_vg skrev:
apex skrev:Det måste finnas andra motorstarka 270 kg-motorcyklar med låååång hjulbas från andra tillverkare att välja mellan om man vill ha det?
BMW K1200/1300S, gamla Triumph Sprint 1050-modellen, den med avgasrören uppdragna under sadeln.
apex skrev:Och andra motorsvaga 200 kg-hojar som framför allt är korta och smidiga med varvvillig motor?
BMW F800ST, Kawasaki Z1000SX.

Tror att de där fyra modellerna är VFR största konkurrenter.
Nu ska vi väl inte jaga iväg honom direkt när han precis hittat hit. Han är ju uppenbarligen intresserad av en VFR, varför försöka övertala honom om något annat (tycker i alla fall jag är dumt).
Och att Kawa Z1000SX skulle vara smidig håller jag inte med om, mycket mer tungstyrd än det mesta annat jag kört. :cAngry:

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: fre sep 07, 2012 07:51
av tersan
M@rtini skrev:Nu ska vi väl inte jaga iväg honom direkt när han precis hittat hit. Han är ju uppenbarligen intresserad av en VFR, varför försöka övertala honom om något annat (tycker i alla fall jag är dumt).
Exakt! Jag vill dessutom passa på att påminna om den gamla reklamfrasen: "You meet the nicest people on a Honda". 8)
Skaffar man en VFR så inser man att det stämmer! :wink:

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: fre sep 07, 2012 08:43
av adrian_vg
M@rtini skrev:Nu ska vi väl inte jaga iväg honom direkt när han precis hittat hit. Han är ju uppenbarligen intresserad av en VFR, varför försöka övertala honom om något annat (tycker i alla fall jag är dumt).
VFR800, vare sig det är Vtec eller generationen före, tycker jag är en bra instegsport till VFR-världen. Om pengarna är ett problem, är de äldre generationerna minst lika bra. Personligen är jag svag för enkelsvingsviffrarna.
M@rtini skrev:Och att Kawa Z1000SX skulle vara smidig håller jag inte med om, mycket mer tungstyrd än det mesta annat jag kört. :cAngry:
Du har uppenbarligen inte kört Triumph Sprint GT eller Suzuki GSX1250FA. ;-)

Re: Några råd? VFR 800A -12 vs VFR 1200F -10

Postat: fre sep 07, 2012 09:26
av apex
Den blaskan måste man köpa!
fast fz1:an har ingen vettig kåpa som ts var ute efter, finns visserligen möjlighet att bygga om :s varianten till en gt, har jag själv funderat på ett tag... Annars så är ju :n varianten mycket trevlig, något liten tank fast väldigt bred för knäna, snygg är den iallafall.
FZ1s kåpa är alldeles för låg och körställningen för upprätt, huvet far hit-o-dit i 150 blås, enligt uppgift. Med GT-kåpan och ett bredare glas och ngt annat styre kanske?