Tankar om VFR800
Postat: tis jul 31, 2012 18:43
Tänkte dela med mig om mina tankar om min VFR 800 som jag köpte tidigt i våras.
Från att ha haft en VFR 750 -91 och blivit helt såld på VFR. Kört på MC semester med den (inkl flickvän där bak) och den har varit helt underbar.
Nu efter att ha gjort en längre resa. Från Kalmar till Norra Dalarna över en helg. ~150mil så inser jag att det inte är samma sak med nya hojen.
Jag och polarn körde endast småvägar så tog duktig lång tid att köra.
Saker jag har problem med är:
* Handtagen är för små i dimension. Mina händer kan inte greppa gashandtaget helt så blir ojämn belastning i handen och får sjuk jävla kramp efter ett tag.
På Gamle VFRen satt det några handtag som det stod "CBR" på. Antagligen inte original men dom satt riktigt fint i handen.
* Sitsen är mycket hårdare än VFR 750. Fick träsmak efter 1,5h
* Vinden träffar precis under hjälmen så bullret är outhärdligt (förbättrat på min tinnitus nu). Hjälper inte med öronproppar då bullret går rakt genom. Ska dock lösa det tillfället med en ny Schuberth hjälm som är mycket tystare än HJCn jag har nu (testat med en C3).
* Körställningen är inte optimerat för att köra en hel dag. Kanske beror på hur lång man är. Jag är 183cm lång. Får kramp i lår och nacke/rygg samt händer pga framåtlutningen.
Det tar emot att säga det här då hojen i övrigt är fantastisk och köra och motorn slår alla tråkiga radfyror.
Off topic: BRA OCH VETA. Kör inte på grusvägar bakom någon annan längre stunder. Har repat upp sidorna på min tank med miljoner smårepor pga att mina knän dammats ner på skinnstället och gnuggat mot tanken när jag kört.
Ett par bilder från helgen: https://www.dropbox.com/sh/wi1qdl0xw51zrbj/rRbn4_teCM
Från att ha haft en VFR 750 -91 och blivit helt såld på VFR. Kört på MC semester med den (inkl flickvän där bak) och den har varit helt underbar.
Nu efter att ha gjort en längre resa. Från Kalmar till Norra Dalarna över en helg. ~150mil så inser jag att det inte är samma sak med nya hojen.
Jag och polarn körde endast småvägar så tog duktig lång tid att köra.
Saker jag har problem med är:
* Handtagen är för små i dimension. Mina händer kan inte greppa gashandtaget helt så blir ojämn belastning i handen och får sjuk jävla kramp efter ett tag.
På Gamle VFRen satt det några handtag som det stod "CBR" på. Antagligen inte original men dom satt riktigt fint i handen.
* Sitsen är mycket hårdare än VFR 750. Fick träsmak efter 1,5h
* Vinden träffar precis under hjälmen så bullret är outhärdligt (förbättrat på min tinnitus nu). Hjälper inte med öronproppar då bullret går rakt genom. Ska dock lösa det tillfället med en ny Schuberth hjälm som är mycket tystare än HJCn jag har nu (testat med en C3).
* Körställningen är inte optimerat för att köra en hel dag. Kanske beror på hur lång man är. Jag är 183cm lång. Får kramp i lår och nacke/rygg samt händer pga framåtlutningen.
Det tar emot att säga det här då hojen i övrigt är fantastisk och köra och motorn slår alla tråkiga radfyror.
Off topic: BRA OCH VETA. Kör inte på grusvägar bakom någon annan längre stunder. Har repat upp sidorna på min tank med miljoner smårepor pga att mina knän dammats ner på skinnstället och gnuggat mot tanken när jag kört.
Ett par bilder från helgen: https://www.dropbox.com/sh/wi1qdl0xw51zrbj/rRbn4_teCM