Funderar på en vf

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Funderar på en vf

#1 Inlägg av Conseal »

Satt och funderade på att skaffa en relaxcutomglidarpensionärshoj för söndagsfika med frugan (som inte kan sitta på viffern) och snubblade över en annons på en VF1100C.
Hört att kammarna är ett problemområde .. Vad säger expertisen här på forumet?

Btw den ska INTE ersätta viffern ..det är en också.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på en vf

#2 Inlägg av adrian_vg »

En sån här?

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 5%2083.htm

http://www.motorcyclesurvey.com/reviews ... /comments/
"I own a V65 Sabre as a daily rider. There is nothing glaring to worry about. The cam wear problems you may hear about were only on the very first year... with an 85/86 you should not sweat it. When looking at a used one, be sure to accelerate hard in second gear and make sure it doesn't pop out of gear (a problem caused by owner abuse)."

Undviker man den första årsmodellen av VF1100C, verkar man kunna slippa kamproblemet.

Vilken årsmodell är objektet?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Funderar på en vf

#3 Inlägg av Conseal »

85 tror jag det var .. Är bara en tidig fundering än så länge ...
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på en vf

#4 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:85 tror jag det var .. Är bara en tidig fundering än så länge ...
En power cruiser. Verkar vara en kul stilla soliga söndagar-hoj. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Funderar på en vf

#5 Inlägg av tersan »

En sån har jag också tänkt komplettera viffern med nån dag... men det där med glidare vete 17. Den var ju världens snabbaste standardhoj under en period (mätt på 402 m). Honda var lite tidigt ute, några år senare kom V-max och blev en succé.

Men jämfört med viffern är den nog bättre för hustrun bakpå, och vill man prova upprätt körställning så...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Funderar på en vf

#6 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:En sån har jag också tänkt komplettera viffern med nån dag... men det där med glidare vete 17. Den var ju världens snabbaste standardhoj under en period (mätt på 402 m). Honda var lite tidigt ute, några år senare kom V-max och blev en succé.

Men jämfört med viffern är den nog bättre för hustrun bakpå, och vill man prova upprätt körställning så...
Man blir inte yngre direkt. Tror Conseal är på rätt spår här... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Funderar på en vf

#7 Inlägg av Conseal »

Är framförallt för frugans skull.. Bättre benvinkel och så.. Skulle kunna hitta en vanlig powercruisertwin men det är inte lika roligt.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Funderar på en vf

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Satt och funderade på att skaffa en relaxcutomglidarpensionärshoj för söndagsfika med frugan (som inte kan sitta på viffern) och snubblade över en annons på en VF1100C.
Hört att kammarna är ett problemområde .. Vad säger expertisen här på forumet?

Btw den ska INTE ersätta viffern ..det är en också.
Det är en "relaxcutomglidarpensionärshoj" för pensionärer med horn, STORA horn och starka armmuskler för att hålla sig kvar i det rodret när man vrider på rullen :twisted:
På tal om "vanlig powercruisertwin" så blåser VF1100C skiten ur allt tvåcylindrigt som har ambitionen att kalla sig nånting-cruiser inkl. V-Rod. Den lyckas även hålla något sånär jämna steg med vissa sportigare saker som t.ex. BMW R1200S och en ägare av en Honda Panna blev mäkta förvånad när jag körde ifrån honom, men han kanske trodde att V65 stod för 650 cc :lol:

Kammarna var ett sorgebarn, men dom brukar vara bytta på i stort sett alla. Samtidigt går det troll i dom, på vissa hojar har dom hållt hur länge som helst, medan andra har fått byta flera gånger. Det har bl.a. med oljan och venilspelen att göra. Oljan ska vara bra kvalitet och inte för tunn och ventilspelen ska inte vara för små. Utöver det finns det uppgraderingssatser i form av det omtalade "oilmod" som förstärker smörjningen till topparna.
adrian_vg skrev:
tersan skrev:En sån har jag också tänkt komplettera viffern med nån dag... men det där med glidare vete 17. Den var ju världens snabbaste standardhoj under en period (mätt på 402 m). Honda var lite tidigt ute, några år senare kom V-max och blev en succé.

Men jämfört med viffern är den nog bättre för hustrun bakpå, och vill man prova upprätt körställning så...
Man blir inte yngre direkt. Tror Conseal är på rätt spår här... :)
Nä men inte äldre heller om man inte visar den tillbördig respekt ;)
Kolla in cool video
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar