Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Postat: mån jun 04, 2012 21:52
Jag har precis köpt en ny VFR1200F, en av de sista 2010'or som fanns kvar på HondaCity. Jag bytte in min VFR800 -09'a i denna deal och fick 70000 för den.
Är dock inte klockrent nöjd med 1200'an, dvs ju mer jag kör den desto mer saknar jag min gamla "vita blixten". Dels låter den lite menlös med originalpipan (som är rätt ful dessutom), min VFR800 lät 10 gånger goare med originalpiporna på. Väntar dock på en beställd Akrapovic slipon som förhoppningsvis tar hand om det problemet.
Sen, jag blir liksom inte riktigt klok på gaspådrag vs kraft-output, ibland känns den enormt kraftlös och ovillig, ibland vill den fara iväg utav bara h**vete och man kan tro att den faktiskt har 170 hästar i knotan. Men speciellt på låga varv och på 1an/2an känns det som hästarna har förvandlats till små nyfödda föl.
Jag har googlat runt lite och hittat en förklaring + tänkbar lösning. Tydligen är det så att ECU-mappning på växel 1 och 2 är annorlunda än på växel 3,4,5 och 6. Dvs att växel 1 och 2 är "power restricted". Lösningen består i ett kabelhack mellan växelgivaren och ECU som lurar ECU att växel 3 är i när man befinner sig i växel 1/2. En nackdel är dock att växelindikatorn i displayen då visar resp. växel 3,3,3,4,5,6 men det spelar mig inte så stor roll.
Detta hack kan man antingen göra själv (slabbigt, vill helst inte) eller köpa en sk "Z-Bomb" från bazzaz.net och koppla in mellan växelväljare/ECU. Överhuvudtaget tar det emot att ta till sådana lösningar på en helt ny hoj, och jag kan tänka mig att 5-årsgarantin är i fara, men fan, jag vill känna mig nöjdare med köpet än vad jag för tillfället gör.
Är det någon som har provat växel-hacket, antingen hemmahackat eller med en sådan "Z-bomb" (eller liknande produkt)?
Hur stor skillnad blir det?
Är det risk för att man skadar motor/transmission på nåt sätt med ökad kraft-output på de lägre växlarna? Jag är inte ute efter att "trimma" hojen, 170 hästar räcker till och blir över, men jag vill hemskt gärna kunna använda dem på alla växlar.
Finns det någon svensk återförsäljare av Z-Bomb eller liknande mojäng från någon annan tillverkare? Jag har letat (googlat) men det verkar mest vara amerikaner som stör sig på "power restricted gears", vilket får mig att undra om svenska/europeiska VFR1200'or möjligen är annorlunda mappade ?
Jag har också funderat på att köpa en Power Commander 5, men kan inte hitta nån info om det finns nån map till den som "fixar till" originalmappningen på 1an och 2an. Någon som har PC5 på sin 1200 som vet?
Rent generellt så undrar jag vad ägarna (eller före detta ägare för den delen) av VFR1200 här tycker om hojen, kände ni er hemma på den direkt, lärde ni er att uppskatta den med tiden, ångrade ni köpet, etc?
Till saken hör ju även att eftersom manualen stipulerar 50 mil inkörning så har jag inte velat köra den så hårt hittills, så det känns lite för tidigt att döma hojen när den inte ens fått visa vad den kan i hela registret ännu.
Är dock inte klockrent nöjd med 1200'an, dvs ju mer jag kör den desto mer saknar jag min gamla "vita blixten". Dels låter den lite menlös med originalpipan (som är rätt ful dessutom), min VFR800 lät 10 gånger goare med originalpiporna på. Väntar dock på en beställd Akrapovic slipon som förhoppningsvis tar hand om det problemet.
Sen, jag blir liksom inte riktigt klok på gaspådrag vs kraft-output, ibland känns den enormt kraftlös och ovillig, ibland vill den fara iväg utav bara h**vete och man kan tro att den faktiskt har 170 hästar i knotan. Men speciellt på låga varv och på 1an/2an känns det som hästarna har förvandlats till små nyfödda föl.
Jag har googlat runt lite och hittat en förklaring + tänkbar lösning. Tydligen är det så att ECU-mappning på växel 1 och 2 är annorlunda än på växel 3,4,5 och 6. Dvs att växel 1 och 2 är "power restricted". Lösningen består i ett kabelhack mellan växelgivaren och ECU som lurar ECU att växel 3 är i när man befinner sig i växel 1/2. En nackdel är dock att växelindikatorn i displayen då visar resp. växel 3,3,3,4,5,6 men det spelar mig inte så stor roll.
Detta hack kan man antingen göra själv (slabbigt, vill helst inte) eller köpa en sk "Z-Bomb" från bazzaz.net och koppla in mellan växelväljare/ECU. Överhuvudtaget tar det emot att ta till sådana lösningar på en helt ny hoj, och jag kan tänka mig att 5-årsgarantin är i fara, men fan, jag vill känna mig nöjdare med köpet än vad jag för tillfället gör.
Är det någon som har provat växel-hacket, antingen hemmahackat eller med en sådan "Z-bomb" (eller liknande produkt)?
Hur stor skillnad blir det?
Är det risk för att man skadar motor/transmission på nåt sätt med ökad kraft-output på de lägre växlarna? Jag är inte ute efter att "trimma" hojen, 170 hästar räcker till och blir över, men jag vill hemskt gärna kunna använda dem på alla växlar.
Finns det någon svensk återförsäljare av Z-Bomb eller liknande mojäng från någon annan tillverkare? Jag har letat (googlat) men det verkar mest vara amerikaner som stör sig på "power restricted gears", vilket får mig att undra om svenska/europeiska VFR1200'or möjligen är annorlunda mappade ?
Jag har också funderat på att köpa en Power Commander 5, men kan inte hitta nån info om det finns nån map till den som "fixar till" originalmappningen på 1an och 2an. Någon som har PC5 på sin 1200 som vet?
Rent generellt så undrar jag vad ägarna (eller före detta ägare för den delen) av VFR1200 här tycker om hojen, kände ni er hemma på den direkt, lärde ni er att uppskatta den med tiden, ångrade ni köpet, etc?
Till saken hör ju även att eftersom manualen stipulerar 50 mil inkörning så har jag inte velat köra den så hårt hittills, så det känns lite för tidigt att döma hojen när den inte ens fått visa vad den kan i hela registret ännu.