Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Jag har precis köpt en ny VFR1200F, en av de sista 2010'or som fanns kvar på HondaCity. Jag bytte in min VFR800 -09'a i denna deal och fick 70000 för den.
Är dock inte klockrent nöjd med 1200'an, dvs ju mer jag kör den desto mer saknar jag min gamla "vita blixten". Dels låter den lite menlös med originalpipan (som är rätt ful dessutom), min VFR800 lät 10 gånger goare med originalpiporna på. Väntar dock på en beställd Akrapovic slipon som förhoppningsvis tar hand om det problemet.
Sen, jag blir liksom inte riktigt klok på gaspådrag vs kraft-output, ibland känns den enormt kraftlös och ovillig, ibland vill den fara iväg utav bara h**vete och man kan tro att den faktiskt har 170 hästar i knotan. Men speciellt på låga varv och på 1an/2an känns det som hästarna har förvandlats till små nyfödda föl.
Jag har googlat runt lite och hittat en förklaring + tänkbar lösning. Tydligen är det så att ECU-mappning på växel 1 och 2 är annorlunda än på växel 3,4,5 och 6. Dvs att växel 1 och 2 är "power restricted". Lösningen består i ett kabelhack mellan växelgivaren och ECU som lurar ECU att växel 3 är i när man befinner sig i växel 1/2. En nackdel är dock att växelindikatorn i displayen då visar resp. växel 3,3,3,4,5,6 men det spelar mig inte så stor roll.
Detta hack kan man antingen göra själv (slabbigt, vill helst inte) eller köpa en sk "Z-Bomb" från bazzaz.net och koppla in mellan växelväljare/ECU. Överhuvudtaget tar det emot att ta till sådana lösningar på en helt ny hoj, och jag kan tänka mig att 5-årsgarantin är i fara, men fan, jag vill känna mig nöjdare med köpet än vad jag för tillfället gör.
Är det någon som har provat växel-hacket, antingen hemmahackat eller med en sådan "Z-bomb" (eller liknande produkt)?
Hur stor skillnad blir det?
Är det risk för att man skadar motor/transmission på nåt sätt med ökad kraft-output på de lägre växlarna? Jag är inte ute efter att "trimma" hojen, 170 hästar räcker till och blir över, men jag vill hemskt gärna kunna använda dem på alla växlar.
Finns det någon svensk återförsäljare av Z-Bomb eller liknande mojäng från någon annan tillverkare? Jag har letat (googlat) men det verkar mest vara amerikaner som stör sig på "power restricted gears", vilket får mig att undra om svenska/europeiska VFR1200'or möjligen är annorlunda mappade ?
Jag har också funderat på att köpa en Power Commander 5, men kan inte hitta nån info om det finns nån map till den som "fixar till" originalmappningen på 1an och 2an. Någon som har PC5 på sin 1200 som vet?
Rent generellt så undrar jag vad ägarna (eller före detta ägare för den delen) av VFR1200 här tycker om hojen, kände ni er hemma på den direkt, lärde ni er att uppskatta den med tiden, ångrade ni köpet, etc?
Till saken hör ju även att eftersom manualen stipulerar 50 mil inkörning så har jag inte velat köra den så hårt hittills, så det känns lite för tidigt att döma hojen när den inte ens fått visa vad den kan i hela registret ännu.
Är dock inte klockrent nöjd med 1200'an, dvs ju mer jag kör den desto mer saknar jag min gamla "vita blixten". Dels låter den lite menlös med originalpipan (som är rätt ful dessutom), min VFR800 lät 10 gånger goare med originalpiporna på. Väntar dock på en beställd Akrapovic slipon som förhoppningsvis tar hand om det problemet.
Sen, jag blir liksom inte riktigt klok på gaspådrag vs kraft-output, ibland känns den enormt kraftlös och ovillig, ibland vill den fara iväg utav bara h**vete och man kan tro att den faktiskt har 170 hästar i knotan. Men speciellt på låga varv och på 1an/2an känns det som hästarna har förvandlats till små nyfödda föl.
Jag har googlat runt lite och hittat en förklaring + tänkbar lösning. Tydligen är det så att ECU-mappning på växel 1 och 2 är annorlunda än på växel 3,4,5 och 6. Dvs att växel 1 och 2 är "power restricted". Lösningen består i ett kabelhack mellan växelgivaren och ECU som lurar ECU att växel 3 är i när man befinner sig i växel 1/2. En nackdel är dock att växelindikatorn i displayen då visar resp. växel 3,3,3,4,5,6 men det spelar mig inte så stor roll.
Detta hack kan man antingen göra själv (slabbigt, vill helst inte) eller köpa en sk "Z-Bomb" från bazzaz.net och koppla in mellan växelväljare/ECU. Överhuvudtaget tar det emot att ta till sådana lösningar på en helt ny hoj, och jag kan tänka mig att 5-årsgarantin är i fara, men fan, jag vill känna mig nöjdare med köpet än vad jag för tillfället gör.
Är det någon som har provat växel-hacket, antingen hemmahackat eller med en sådan "Z-bomb" (eller liknande produkt)?
Hur stor skillnad blir det?
Är det risk för att man skadar motor/transmission på nåt sätt med ökad kraft-output på de lägre växlarna? Jag är inte ute efter att "trimma" hojen, 170 hästar räcker till och blir över, men jag vill hemskt gärna kunna använda dem på alla växlar.
Finns det någon svensk återförsäljare av Z-Bomb eller liknande mojäng från någon annan tillverkare? Jag har letat (googlat) men det verkar mest vara amerikaner som stör sig på "power restricted gears", vilket får mig att undra om svenska/europeiska VFR1200'or möjligen är annorlunda mappade ?
Jag har också funderat på att köpa en Power Commander 5, men kan inte hitta nån info om det finns nån map till den som "fixar till" originalmappningen på 1an och 2an. Någon som har PC5 på sin 1200 som vet?
Rent generellt så undrar jag vad ägarna (eller före detta ägare för den delen) av VFR1200 här tycker om hojen, kände ni er hemma på den direkt, lärde ni er att uppskatta den med tiden, ångrade ni köpet, etc?
Till saken hör ju även att eftersom manualen stipulerar 50 mil inkörning så har jag inte velat köra den så hårt hittills, så det känns lite för tidigt att döma hojen när den inte ens fått visa vad den kan i hela registret ännu.
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
ganska troligt att den kan vara begränsad på dom lägre växlarna för att göra körningen säkrare för den osäkrare föraren som kanske ger fullt på dom första växlarna vilket inte är så lämpligt alltid, kanske även krävs för att växellådan ska klara momentet som du misstänker? Ett tips är väl att fråga Honda om dom har möjlighet att ta bort begränsningen i samband med första servicen? möjligheten finns att det går att koda bort alt. lägga in en ny mjukvara som löser detta innan man provar med andra alternativa lösningar
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Blir faktiskt mer och mer nöjd!
Precis som du så var jag inte så värst imponerad från början och saknade mullrandet från 800an.
Förra helgen testade jag nya stora Triumph Tiger och den kändes otroligt kraftlös och seg i jämförelse med 1200an så den går nog rätt bra trots allt.
Precis som du så var jag inte så värst imponerad från början och saknade mullrandet från 800an.
Förra helgen testade jag nya stora Triumph Tiger och den kändes otroligt kraftlös och seg i jämförelse med 1200an så den går nog rätt bra trots allt.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Har inte storviffrarna traction control? Kanske det du märker av?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Då finns det ju hopp ändå.danlse skrev:Blir faktiskt mer och mer nöjd! Precis som du så var jag inte så värst imponerad från början och saknade mullrandet från 800an.

Du kör inga modifieringar som Power commander etc?
Antar det var Tiger 1200 du testkörde? Jag gick faktiskt och dreglade lite över den i våras och hade tänkt testköra den nån helg som sen snöade inne (i mitten av april), så det blev aldrig av. Intressant jämförelse iaf.danlse skrev: Förra helgen testade jag nya stora Triumph Tiger och den kändes otroligt kraftlös och seg i jämförelse med 1200an så den går nog rätt bra trots allt.
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
TC finns bara på 2012'orna om jag fattat saken rätt, och på dem har man också tagit bort power restriction på växel 1 och 2, om man får tro vad som sägs i diverse forum.adrian_vg skrev:Har inte storviffrarna traction control? Kanske det du märker av?
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Tja, du har nog rätt i det. Det tar verkligen emot i själen att göra fulhack på en hoj som rullat knappt 20 mil, så ett snack med Hondaiterna vid 100-milaservicen får väl bli alternativ 1.Jimmy.S skrev:Ett tips är väl att fråga Honda om dom har möjlighet att ta bort begränsningen i samband med första servicen? möjligheten finns att det går att koda bort alt. lägga in en ny mjukvara som löser detta innan man provar med andra alternativa lösningar
Under tiden tänker jag nöja mig med bara sliponen, sen får jag se hur det känns efter inkörning när man kan vrida lite mer på rullen.
Senast redigerad av jekel den tis jun 05, 2012 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Det finns en uppgradering av mjukvaran till de tidiga årsmodellerna, är dock inte säker på vad den gör. Kolla med HondaCity om uppgraderingen är gjord, annars ber du dem göra det på vid lämpligt tillfälle. Jag fick min hoj uppgraderad tidigare i vår, och upplever att den blivit starkare i lågregistert och med mindre viberationer.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Säljaren på HC sa att de hade gjort en uppgradering av mjukvaran i min hoj, nånting om jämnare gång mumlades det om, jag antar det är den uppgraderingen du fick också. Jag får väl verifiera med dem att jag har "senaste" versionen.M@rtini skrev:Det finns en uppgradering av mjukvaran till de tidiga årsmodellerna, är dock inte säker på vad den gör. Kolla med HondaCity om uppgraderingen är gjord, annars ber du dem göra det på vid lämpligt tillfälle. Jag fick min hoj uppgraderad tidigare i vår, och upplever att den blivit starkare i lågregistert och med mindre viberationer.
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Måste tillägga att nu med 100 mil på mätarn med bl.a en längre sväng uppåt Gävletrakten så känner jag mig sjukt mycket nöjdare med storviffern än för 75 mil sedan. Inte för att hojen ändrat karaktär direkt (nån Akra-dämpare har jag inte sett röken av än, grrr
), det har väl mer med att jag vant mig vid den och hittat ett mer optimalt körsätt, för den känns inte så oförutsägbar längre.
Den är iallafall grymt rolig att köra landsväg med, där kommer den mer till sin rätt än i pendlarköer på essingeleden. Dessutom känns den minst lika lättmanövrerad som 800'an, fast det är en tyngre och större hoj.
Nån som har nåt tips om vad man kan göra åt den snorhala sadeln? Som förare är det inget problem, men en kompis köpte sin storviffer samtidigt som mig, hans fruga åkte en gång som passagerare och vägrar sedan dess pga att det känns som att hon ska glida av. Har kollat runt och fått tips om sadelmakare, men finns det nån snabbare lösning a la överdrag eller liknande som ger lite mer friktion i röven?

Den är iallafall grymt rolig att köra landsväg med, där kommer den mer till sin rätt än i pendlarköer på essingeleden. Dessutom känns den minst lika lättmanövrerad som 800'an, fast det är en tyngre och större hoj.
Nån som har nåt tips om vad man kan göra åt den snorhala sadeln? Som förare är det inget problem, men en kompis köpte sin storviffer samtidigt som mig, hans fruga åkte en gång som passagerare och vägrar sedan dess pga att det känns som att hon ska glida av. Har kollat runt och fått tips om sadelmakare, men finns det nån snabbare lösning a la överdrag eller liknande som ger lite mer friktion i röven?
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Något som kallas triboseat. Ett "antihalk" som man sätter på sadeln.
http://www.triboseat.com/
Vet dock inte om de har till 1200an.
http://www.triboseat.com/
Vet dock inte om de har till 1200an.
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Jepp, de har för 1200'an också.Maciver skrev:Något som kallas triboseat. Ett "antihalk" som man sätter på sadeln.
http://www.triboseat.com/
Vet dock inte om de har till 1200an.
Tusen tack för länken!
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Såg en på Blocket som hade en omgjord sadel: http://www.blocket.se/alvsborg/Vfr_1200 ... ?ca=17&w=3
Isak
Honda VFR800 V-TECH -09, vit, tankskydd, ensitscuts, Leovince Carbon
Honda VFR800 V-TECH -09, vit, tankskydd, ensitscuts, Leovince Carbon
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Jäkligt snyggt. Ser lite ut som en variant man kan designa själv på http://www.topsellerie.co.uk - 230 euro för en "deluxe seat" med valfritt material, färg, design, fonter och text. Lite meckig sajt bara.Isak skrev:Såg en på Blocket som hade en omgjord sadel: http://www.blocket.se/alvsborg/Vfr_1200 ... ?ca=17&w=3
Re: Bytt från VFR800 till VFR1200F. Nöjd? Njääa..
Hal sadel? Ja fråga gumman när hon satt bakpå och höll på att trilla över mig när jag gjord en överraskande bromsning....jekel skrev:Måste tillägga att nu med 100 mil på mätarn med bl.a en längre sväng uppåt Gävletrakten så känner jag mig sjukt mycket nöjdare med storviffern än för 75 mil sedan. Inte för att hojen ändrat karaktär direkt (nån Akra-dämpare har jag inte sett röken av än, grrr), det har väl mer med att jag vant mig vid den och hittat ett mer optimalt körsätt, för den känns inte så oförutsägbar längre.
Den är iallafall grymt rolig att köra landsväg med, där kommer den mer till sin rätt än i pendlarköer på essingeleden. Dessutom känns den minst lika lättmanövrerad som 800'an, fast det är en tyngre och större hoj.
Nån som har nåt tips om vad man kan göra åt den snorhala sadeln? Som förare är det inget problem, men en kompis köpte sin storviffer samtidigt som mig, hans fruga åkte en gång som passagerare och vägrar sedan dess pga att det känns som att hon ska glida av. Har kollat runt och fått tips om sadelmakare, men finns det nån snabbare lösning a la överdrag eller liknande som ger lite mer friktion i röven?
Jag köpte tunn gummiduk på Swedol som jag spände över passagerarsätet. Stämplade fast den med häftpistol på baksidan av sadeln. Funkar kanonbra! Och billigt plus att den knappt syns.
Vet inte vad det är med den här hojen men jag hade lite svårt att vänja mig och känna mig riktigt bekväm. Men i år efter att ha bytt till nya däck(metzeler) samt petat in den nya programvaran så känns den klockren.
Blir dock lite surrig i fingrarna efter ett tag och stel i benen.... men det är väl åldern....