Gnisslande frambroms VFR1200
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Gnisslande frambroms VFR1200
Nåm som har haft problem med skrapande, gnisslande och ihållande bromsar fram på vfr1200?
bromsar jag hårt och släpper så bromsar den fortfarande litegrann. Jag har haft den på verkstad men dom "HÖR" inget.
pinsamt när man kör genom byn.känns som om folk kollar på en.
mvh Robin
bromsar jag hårt och släpper så bromsar den fortfarande litegrann. Jag har haft den på verkstad men dom "HÖR" inget.
pinsamt när man kör genom byn.känns som om folk kollar på en.
mvh Robin
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Gnisslande frambroms VFR1200
Försök spola rent med vatten mellan bromsbelägg och skivan. Kan finnas grus som fastnat där.
Tog du ut hojen nyligen och den har stått sen i vintras? Bromskolvarna dras ju tillbaka av små gummipackningar, ibland kan dessa stelna till och inte dra tillbaka kolvarna, och därmed beläggen helt från skivan. Lite "massage" med frambromshandtaget brukar hjälpa, liksom högre yttertemp.
När jag besiktade svartviffern i mitten av april, eller om det var maj och det fortfarande var ganska kallt i luften, kommenterade besiktningsmannen att bromsen ligger på lite där framme. Han trodde dock att det skulle bli bättre snart när jag använt bromsen mer. Han fick rätt.
Om du iaf inte blir av med gnisslet kanske det är dags för en bromsoksrenovering? Hur gammal är hojen?
Tog du ut hojen nyligen och den har stått sen i vintras? Bromskolvarna dras ju tillbaka av små gummipackningar, ibland kan dessa stelna till och inte dra tillbaka kolvarna, och därmed beläggen helt från skivan. Lite "massage" med frambromshandtaget brukar hjälpa, liksom högre yttertemp.
När jag besiktade svartviffern i mitten av april, eller om det var maj och det fortfarande var ganska kallt i luften, kommenterade besiktningsmannen att bromsen ligger på lite där framme. Han trodde dock att det skulle bli bättre snart när jag använt bromsen mer. Han fick rätt.
Om du iaf inte blir av med gnisslet kanske det är dags för en bromsoksrenovering? Hur gammal är hojen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Motorcykeln är sprillans ny.
Honda kommer att byta ut hela bromssystemet fick jag reda på idag
Varit garantiåtgärd på andra blir den då nyfikna frågan
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Jag har hört om ett fall där det varit problem med bromsen på en VFR1200F -10, verkade som om bromsen inte släppte på ena skivan fram för den blev mycket varmare än den andra. Tror till och med att Honda återkallade och ersatte hojen då den bara var någon månad gammal.Mister skrev:Varit garantiåtgärd på andra blir den då nyfikna frågan
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Kontakt:
Oj! Måste ha varit nåt allvarligt då?thulin87 skrev:Motorcykeln är sprillans ny.
===
===
Ja den ena skivan fram blev alldeles blå och låg på hela tiden.när man växlade flög man nästan över styret.
Så Honda tog tillbaka nu i veckan,och då byter dom skiva,klossar,ok,bromsslangar och bromscylinder
Så Honda tog tillbaka nu i veckan,och då byter dom skiva,klossar,ok,bromsslangar och bromscylinder
- adrian_vg
- Kontakt:
Kan du be att få stålomspunnet, om det inte redan är standard, när de ändå håller på?thulin87 skrev:Ja den ena skivan fram blev alldeles blå och låg på hela tiden.när man växlade flög man nästan över styret.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ja det är ju inte fel, men då lär han få bekosta slangarna själv. Sen är frågan vad Honda säger: "Blablabla inte original blablabla garanti blablabla".adrian_vg skrev:Kan du be att få stålomspunnet, om det inte redan är standard, när de ändå håller på?thulin87 skrev:Ja den ena skivan fram blev alldeles blå och låg på hela tiden.när man växlade flög man nästan över styret.
Föresten, nej det är inte standard, det har funnits en enda Honda som hade stålomspunnet som standard, och det är CB1100R -81-83.
Alltså inte ens de svindyra värstingarna NR750, RC30 och RC45 har det. Å andra sidan var CB1100R en svindyr värsting när den kom för då kostade vanliga hojar ca. 20-25.000, medan CB1100R kostade närmare 70.000. Men så var det också special in i minsta detalj, all plast var kevlar, all aluminium var dural, tanken var handknackad aluminium, motorn var väldigt special och hade i stort sett bara kubiken gemensamt med CB1100F osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Är det inte värt det då, om man kan få det gjort och luftat av fackman?Tyrannosaurus skrev:Ja det är ju inte fel, men då lär han få bekosta slangarna själv. Sen är frågan vad Honda säger: "Blablabla inte original blablabla garanti blablabla".
Bromsarna på grönviffern från '97 som har stålomspunnet är stumma som sjutton jmfm med svartvifferns från '00 och dess "vanliga" slangar.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Självklart! Vad jag menade är att det är frågan om dom ställer upp och gör det under garantitiden eftersom dom då blir ansvariga om något mot all förmodan skulle bli fel med dom slangarna. Men självklart kan man ju fråga.adrian_vg skrev:Är det inte värt det då, om man kan få det gjort och luftat av fackman?Tyrannosaurus skrev:Ja det är ju inte fel, men då lär han få bekosta slangarna själv. Sen är frågan vad Honda säger: "Blablabla inte original blablabla garanti blablabla".
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Tyrannosaurus skrev:Självklart! Vad jag menade är att det är frågan om dom ställer upp och gör det under garantitiden eftersom dom då blir ansvariga om något mot all förmodan skulle bli fel med dom slangarna. Men självklart kan man ju fråga.adrian_vg skrev:Är det inte värt det då, om man kan få det gjort och luftat av fackman?Tyrannosaurus skrev:Ja det är ju inte fel, men då lär han få bekosta slangarna själv. Sen är frågan vad Honda säger: "Blablabla inte original blablabla garanti blablabla".

===
===