Sida 1 av 3

Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: tis maj 15, 2012 19:56
av DevilsChild
Hallå

I många trådar här på forumet kan man hitta info om de olika vevaxelkonfigurationer som förekommer på olika VFR/RVF - modeller, men jag har ändå inte lyckats greppa riktigt hur det ligger till.
Finns det någon vänlig själ här (forumet är fullt av vänliga själar :lol: ) som kan skriva ner hur det ligger till, och som dessutom kan förklara den tekniska skillnaden mellan tex en 360 och 180 vev (och andra förekommande vevar på VFR/RVF?) samt vad det kan innebära för tändföljd, ljud osv.

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: tis maj 15, 2012 21:05
av blacken
"Lite" komplicerat att besvara "rakt av" så att säga, men här lite matnyttigt. Kanske
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... torder=asc

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolvmotor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vevaxel

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: ons maj 16, 2012 08:27
av adrian_vg
"Vad hade världen varit utan engelsmännens konstruktioner och fransmännens förbättringar."

:claugh

Yamaha R1 Bigbang-motorn som låter nästan som V4, vid vissa varvtal t.o.m. bättre. :roll: Hur går det ihop?

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: ons maj 16, 2012 08:32
av tersan
adrian_vg skrev:"Vad hade världen varit utan engelsmännens konstruktioner och fransmännens förbättringar."

:claugh
+1

Eller som nån sa "en Citroën innehåller perfekta lösningar på icke-existerande problem"...

Fast angående TS fråga så vill jag minnas att Tyrannosaurus skrivit nåt här på forumet i frågan, så han kikar nog in här också...

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: ons maj 16, 2012 19:13
av DevilsChild
Tack för länkarna! Tyvärr så blev jag väl inte så mycket klokare, och på maskinisten så kändes det som att dom inte riktigt kunde komma överens om vad som gällde :)

Har kollat lite bilder på 750:ns vev (med största sannolikhet RC36) och jag tolkar det som att den har en 180-graders vev. Veven har två vevtappar som huserar två stakar och gradantalet mellan de två tapparna är 180 grader. Men att sen därifrån lista ut tändföljden blir för mycket för mitt lilla huvud :oops:

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: ons maj 16, 2012 20:12
av adrian_vg
Det är lätt att staka sig i ämnet. ;-)

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: sön maj 20, 2012 17:42
av Tyrannosaurus
Ok då går vi tillbaka till ursprungsfrågan :wink:
DevilsChild skrev:I många trådar här på forumet kan man hitta info om de olika vevaxelkonfigurationer som förekommer på olika VFR/RVF - modeller, men jag har ändå inte lyckats greppa riktigt hur det ligger till.
Finns det någon vänlig själ här (forumet är fullt av vänliga själar :lol: ) som kan skriva ner hur det ligger till, och som dessutom kan förklara den tekniska skillnaden mellan tex en 360 och 180 vev (och andra förekommande vevar på VFR/RVF?) samt vad det kan innebära för tändföljd, ljud osv.
ALLA både VF, VFR, RVF och NR har 360 graders vev, undantaget generation 1 VFR750F med vanlig sving som har 180 graders vev.

Tändföljden på alla med 360 graders vev är 1-2-3-4 eller 1-4-3-2 där cylinder 1 är bak till vänster och cylinder 4 är fram till höger. Sen beror det i stort sett bara på hur kammarna är vända och i princip kan man själv vända på ena cylinderradens kammar för att ändra tändföljden eftersom det är parallelltändning, men det kanske inte är att rekommendera och det finns inte heller någon anledning att göra det.

I övrigt har motorerna likadan layout fram till RVF750 (RC45) och VFR800 VTEC där kamdrivningen flyttades ut till höger sida från att tidigare ha suttit i mitten. VFR800 VTEC fick också kedjedrivna kammar till skillnad mot alla andra VFR inkl. RC30, RC45 och NR750 som har kuggdrivning.

Alla VF har kedjedrift utom VF1000R som har kuggdrift av liknande typ som VFR.

Den här texten gäller samtliga VF/VFR från -82 och framåt utom VFR1200F som har en helt ny motorlayout.

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: sön maj 20, 2012 18:23
av DevilsChild
Tack för bra svar!

Så det innebär alltså att om cylinder 1 tänder vid 0 grader, så tänder cyl 2 180 grader senare, cyl 3 ytterligare 180 grader senare osv?

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: sön maj 20, 2012 19:27
av Tyrannosaurus
DevilsChild skrev:Tack för bra svar!

Så det innebär alltså att om cylinder 1 tänder vid 0 grader, så tänder cyl 2 180 grader senare, cyl 3 ytterligare 180 grader senare osv?
Nej det är radfyror som funkar så.
V4:an (360 gradaren) tänder 0 grader, 45 grader, 180 grader, 270 grader, 0 grader, 45 grader, 180 grader, 270 grader osv.

[EDIT] Det där blev helt galet, det måste ju bli 0 grader, 90 grader, 270 grader, 90 grader, 0 (270) grader osv.
Veven snurrar alltså två fulla varv (2 x 360 grader) innan samma cylinder tänder igen. [EDIT]


D.v.s. om man ska göra det väldigt enkelt så blir det "poff-poff---poff-poff---poff-poff---poff-poff" osv.

På 180 gradaren blir det lite jämnare mellan pulserna men istället inte lika regelbundet. Kommer inte riktigt ihåg och orkar inte räkna just nu, men jag tror det var "poff--poff-poff---poff--poff-poff---poff--poff" eller nåt sånt.

För att göra det riktigt enkelt så kan man säga att 360 graders V4:an i princip är en dubbel-twin d.v.s. två sammankopplade parallell-twinnar eller två sammankopplade V-twinnar (typ Ducati) beroende på hur man vill se det. Båda begreppen är lika rätt.

Kort sagt är det en väldigt smart och modulliknande motorkonstruktion där man i princip enkelt skulle kunna ta bort eller bygga till cylindrar. Det finns f.ö. en hoj som heter VT250, den har exakt samma motorlayout som VF men kapad på mitten så det blev en V-twin. Vad jag vet såldes den bara i Japan.

Det gjordes föresten en kul grej på en NR500 där man plockade bort toppar, kolvar och vevstakar på ena cylinderbanken, fick en 250 cc parallell-twin som man laddade med dubbla turbo och fick en helsikes massa effekt som man tänkte köra roadracing VM med, men det blev aldrig mer än ett experiment NR250R BiTurbo

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: sön maj 20, 2012 20:41
av wargen
Alla RVF har 360 graders vevaxel, Alla VFR800 har 180 graders..... vevtapparna(2 st) på RVF sitter monterade på samma sida av veven. på VFR sitter dom mitt emot sig( fortfaranande bara 2 st) på varje vevtapp sitter 2 st vevstakar, cyl 1 och 2 på första och 3 och 4 på 2:a

Ur shopmanual RC45
rvftf.jpg
rvftf.jpg (35.47 KiB) Visad 14802 gånger
Ur shopmanual RC46
vfrtf.jpg
vfrtf.jpg (45.67 KiB) Visad 14802 gånger
MVH Wargen

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: tis maj 22, 2012 20:01
av DevilsChild
Så det är tack vare att tändpulserna kommer nästan parvis som ger det "mulliga" ljudet i V4:an? Trodde först nämligen att 360 graders vev innebar att tapparna satt förskjutna 90 grader, precis som på Crossplane - R1:an och därför gav samma ljud.

Det känns kul att lära sig om tekniken i sin egen hoj, någon kommer ju någon komma fram och fråga varför motorn i VFR:en låter så häftigt. Då gäller det att kunna svara. :wink:

Förövrigt Tyrannosaurus så är wikipediasidan för VFR helt fel just när det gäller vevaxeln, du känner dig inte manad att göra en faktariktigt uppdatering? :mrgreen:

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: tor maj 24, 2012 21:32
av wargen
Ja vevtapparna sitter förskjutna , men i v4 grader sitter cylinder paren som bekant 90 grader(kanske onödigt att påpeka :oops: ) men i rak motor förskjuter man vevtappen.....du kan höra RC45 (360) ljudet under ombyggnader i en tråd jag gjort....

Och jag vet inte vilket ljud jag gillar mest 360 eller 180 vev,,, men lutar åt 360 tack vara den otroligt härliga regelbundna strömmen av avgaspulser., men 180 graders vev ger ett maffigt muller....

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: fre maj 25, 2012 19:29
av DevilsChild
Det är just det där med att det är en V-motor som gör det svårt att se hur det hela fungerar framför sig. Men jag tror att jag har börjat få ett grepp om det hela nu. Dessutom är jag mer en någonsin övertygad om "uneven fireingorder" är bra mycket ballare än en screamer -radfyra. :wink:

Wargen, har kollat i din tråd och är imponerad av ditt projekt! Skriv gärna mer och lägg upp fler filmer, speciellt där man får höra lite fint ljud!

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: fre maj 25, 2012 21:04
av wargen
Japp. kommer mera info och bilder

Re: Vevaxelkonfiguration på VFR

Postat: mån maj 28, 2012 10:18
av Tyrannosaurus
DevilsChild skrev:Förövrigt Tyrannosaurus så är wikipediasidan för VFR helt fel just när det gäller vevaxeln, du känner dig inte manad att göra en faktariktigt uppdatering? :mrgreen:
För att kunna skriva i Wikipedia måste man numera skaffa ett loggin och jag orkar inte. Dom som är intresserade av Honda V4 får väl helt enkelt komma hit, till Sabmag Scandinavia, amerikanska Sabmag eller någon av alla VFR forum och klubbar som finns runt om i världen 8)

Men om jag får skryta lite så ger kanske Sabmag mest info av den enkla anledningen att det är vi som har kört Honda V4 längst (sen 1982) :wink:
wargen skrev:Ja vevtapparna sitter förskjutna , men i v4 grader sitter cylinder paren som bekant 90 grader(kanske onödigt att påpeka :oops: ) men i rak motor förskjuter man vevtappen.....du kan höra RC45 (360) ljudet under ombyggnader i en tråd jag gjort....

Och jag vet inte vilket ljud jag gillar mest 360 eller 180 vev,,, men lutar åt 360 tack vara den otroligt härliga regelbundna strömmen av avgaspulser., men 180 graders vev ger ett maffigt muller....
Det är ju känt att V motorer överhuvudtaget ger ett mer mulligt ljud än radmotorer såvida man inte gör som Yamaha och inför big bang teknik. Men det skulle vara intressant att veta hur dom har balanserat upp den motorn så att den inte hoppar ur ramen av vibrationerna.

På tal om mulligt ljud ur V4:an så brukar dom som tar/tog fram grejer som bl.a. avgassystem till VF tala om "small block Chevy rumble".
Jag vet inte om jag riktigt håller med trots att jag sedan några år har ett URM 4-2-1 på hojen med specialbyggd ljuddämpare. Jo den låter grymt med ganska grov röst även efter att jag bytte megafonljuddämparen som mest skränade mot den större och mer välfyllda burk (canister) som jag har idag.
Ljudet kan förvisso påminna lite om en liten V8... Men njaäej jag vet ju inte om jag skulle kalla det för "Chevy rumble" (vöv-vöv-vöv-vöv-vöv), V4:an låter betydligt vassare än så :mrgreen: