Sida 1 av 2

Vad tankar ni i hojen?

Postat: fre mar 30, 2007 20:21
av Andersson
Ja vad kör ni på för soppa?...själv så kör jag V-power i hojen uteslutande.

Postat: fre mar 30, 2007 20:53
av vfr800
98 oktan FTW :)

Postat: fre mar 30, 2007 21:06
av Andersson
Fler än jag som kör V-power ser jag 8)

Postat: fre mar 30, 2007 21:53
av Richie
Kör på 98 oktan, men det är väll stort sett samma soppa som V-Power...

Postat: fre mar 30, 2007 21:58
av elias
Nu har jag en förgasarmotor, så jag borde väl egentligen om någon få ut mer genom att köra på 98? Eller?

Just snacket om v-power tycker jag har fått ett bra slut på sporthoj.com.
Min uppfattning är att de bara ger skillnad på kompressormatade/turbomotorer. ?

Postat: fre mar 30, 2007 23:44
av Tyrannosaurus
Det finns egentligen ingen anledning att köra på annat är 95 om motorn inte protesterar.

BMW:s nya tvärställda K1200 har ett kompförhållande på 13:1 och ger några extra hk med 98 eftersom knacksensorn reducerar effekten med 95.

För övrigt tjänar man inte att köra på högre oktan än nödvändigt eftersom oktanen mest gör att soppan kräver mer tryck/effekt för att tända.

V-Power är vad jag har förstått acrylat, och det är en hävligt fin soppa som inte lämnar avlagringar på samma sätt. Frågan är bara om det är värt det?

Postat: lör mar 31, 2007 00:17
av elias
Är lite ful o klipper in;

"Eftersom här och på många andra motorforum pågår en debatt om huruvida Shells nya superbränsle V-power verkligen ger mer effekt eller bara är ett marknadsföringstrick så var jag tvungen att försöka finna vad som är nytt i denna dundersoppa.

Här nedan är några statements gjorda av shell på deras nya yberflashiga V-power hemsida:


Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick.

Jaha har ni hällt i sådandär STP injector cleaner i soppan, man tackar. (För övrigt är STP bara vanlig lågsvavlig fotogen i dyrt butelj och nä det har inte direkt någon verkan).

Sen kan man också undra hur ofta man har problem med beläggningar på insugningsventilerna med modernt bränsle.


Shell V-Power är formulerad för att minska friktionen i motorns inre.
Jaha och vad mer exakt hade ni tänkt er skulle smörjas av bensinen? Cylinderloppen eller ventilskaften?
Bästa sättet att smörja motorn från bensinen (om man nu inte får hälla i tvåtaktsolja) är med Bly eller svavel, läser man produktdatabladet kommer man att slås av att blyinehållet är LÄGRE i V-power än i vanlig 95 och svavelinehållet är det samma.
(Blyinehåller är dock försumbart i båda bränslena)
Tack Shell för den extrasmörjningen….


Vad skiljer då Vpower från vanlig blyfri 98?

En enhet högre oktantal, that´s it. Om man jämför samansättningen av bränslet i säkerhetsdatabladet slås man av att det är exakt samma innehåll med exakt samma proportioner, där är inte ens mer syresättare (MTBE) än i vanlig blyfri vilket annars hade varit en lätt väg att göra mer effekt.

Samanfattning: Allt är bara ett marknadsföringstrick från Shell, det är samma soppa fast med något högre oktantal dvs där är någon procent mindre crackade komponenter i bensinen. Detta är dock inte märkbart utan det är bara för att få en högre klassning i RON testet (dvs laboratoriemätt oktantal).
Bensinens superegenskaper ser jag inte var de skulle komma ifrån då där inte är några tillsatser som inte finns i vanlig bensin och därmed har jag svårt att se hur någon sådan egenskap skulle existera."

Postat: lör mar 31, 2007 01:21
av Tyrannosaurus
Mycket stämmer men inte allt.

Acrylat är en finare/renare soppa och det har inte med oktanet att göra. Gräsklipparsoppan som man kan köpa på dunk på mackar är 95 oktan och ren acrylat. V-Power är troligen inte lika ren men bättre än vanlig 95 och 98.

STP och liknande injector cleaner innehåller en ganska stor del diesel vilket f.ö. är ett trick att hålla injektorer rena och välsmorda. slå i en skvätt diesel (par deciliter) på kanske var 5:e eller 10:e tankning så hålls grejerna i trim, smörjs och tvättas efter den aggressiva crackade soppan.

Postat: lör mar 31, 2007 06:45
av Deltatracker
Var tvungen att kolla i instruktionsboken vad som står där: Använd bensin utan blytillsats med oktantal 95

Har inte märkt några problem med 95-oktanig. Är det någon vinst för motorn med 98 egentligen?

Postat: lör mar 31, 2007 07:45
av Andersson
Fan att man inte har tillgång till en bromsbänk så man kan få svart på vitt.

Jag tycker i varje fall det känns som att hojen går något bättre på V-power än 95. Och den känslan betalar jag gärna exta för, även om det bara är en känsla.

Postat: lör mar 31, 2007 21:17
av Alming
Andersson skrev:Fan att man inte har tillgång till en bromsbänk så man kan få svart på vitt.

Jag tycker i varje fall det känns som att hojen går något bättre på V-power än 95. Och den känslan betalar jag gärna exta för, även om det bara är en känsla.
Placebo eller verklig känsla, vem vet.
Och alla hojar går kanske inte bättre heller för att man kör öppnare avgas?
Däremot är både ljud och utseende viktigt på en hoj, men gällande V-power är det synd att tanka i onödan.

Jag brukar köra 95, mest för att jag har tankkort på jet, som på de flesta mackar i gbg endast säljer bensin 95 okt, e85 och diesel.

Körde tidigare 98, mest för att jag kunde mäta en lägre förbrukning på hojen.

Jag har även provat v-power i min när det kom ett par ggr. Men jag kan inte påstå att jag märkte så stor skillnad från de andra.

Postat: sön apr 01, 2007 01:29
av Tyrannosaurus
Deltatracker skrev:Är det någon vinst för motorn med 98 egentligen?
Ja om motorn kräver det (se kommentaren om BMW:s tvärställda K1200 ovan) annars inte.
Andersson skrev:Jag tycker i varje fall det känns som att hojen går något bättre på V-power än 95. Och den känslan betalar jag gärna exta för, även om det bara är en känsla.
Den känslan kan bero på att att motorn kanske går lite mjukare på V-Power.
Alming skrev:Körde tidigare 98, mest för att jag kunde mäta en lägre förbrukning på hojen.
Samma sak här + att eftersom 98-99 (V-Power) är mindre flyktig än 95 kan det sänka soppaförbrukningen en aning. Frågan är bara om det motsvarar det högre priset? Troligen inte.

Allmänt: Visst finns det vinster att köra på högoktan som lite mjukare motorgång, något lägre förbrukning och lite mindre slagg. Men i det stora hela ger det ingen större skillnad.
på tal om bly som jag tror Elias nämnde så användes det som smörjmedel/stötdämpare frör ventilerna/sätena för när man inte hade härdade säten. Jag tror Suzuki var det hojmärke som längst inte klarade blyfritt. Honda har klarat det ändå sen 70-talet :)

Det blyerättningsmedel som finns ska man absolut inte använda om man inte behöver det. Det innehåller natrium/kalium (salt) och kan klägga igen förgasare/mynstycken/spridare men en vit äcklig gegga (jag har känner folk som har råkat ut för det).

Blyet gjorde inte det men hade en annan nackdel. Det gjorde att vändkanter bildades snabbare i cylindrarna.

Postat: sön apr 01, 2007 17:07
av Alming
Är hojen snålare med 98 okt, så kan man ju komma längre på varje tank innan man slår över till reserven på långkörning eller hur?

jag brukar normalt kunna köra ca 40mil innan jag tankar....

Postat: sön apr 01, 2007 17:27
av Tyrannosaurus
Alming skrev:Är hojen snålare med 98 okt, så kan man ju komma längre på varje tank innan man slår över till reserven på långkörning eller hur?

jag brukar normalt kunna köra ca 40mil innan jag tankar....
Om du kommer 40 mil på en tank så ska du fan inte klaga. Eller också kör du som en kä***** :twisted:

Jag brukar tanka 17 liter och kommer 160 miles (~ 26 mil) vilket motsvarar ca. 0,65 l/mil.

Postat: sön apr 01, 2007 21:39
av elias
Jag räknade ut att jag kommer knappa 30 mil på en tank som jag kör nu...