Sida 1 av 3

VFR800 Blev trött efter oljebyte [PROBLEM LÖST!!]

Postat: mån apr 09, 2012 11:36
av feffe
Gjorde ett oljebyte i helgen på den. Strax efter oljebytet så startade jag hojjen på tomgång utan problem. Så den kunde pumpa runt oljan innan jag gjorde sista påfyllningen (som man brukar göra).
Sen har den stått i 1 dygn. Idag skulle jag köra en sväng. Det var grymt svårstartat. När den väl började tända så kom massa blårök och den gick ojämnt en kort stund.
När jag körde iväg märkte jag inget konstigt. Det var när jag drog på dom högre varven. Över 6000 varv hände ingenting. Jag skulle kunna förklara det som att VTEC aldrig slog till. Den fortsätter med samma sound och trötthet som det är på låga varven. Runt 9000 varv händer verkligen ingenting.

Jag köpte den ganska nyligen. Den har bara gått 2600mil. Förra ägaren sa att han gått igenom ventilspel mm men vet inte hur mycket jag litar på det.
Ända sen jag köpte den har den gått grymt bra. Helvetes kraft när VTEC slår till. Är van vid min förra VFR750 -91.

Vad fan kan ha hänt? :shock:

UPPDATERAT!! 2012-06-11 - Läs detta papper från Honda -----> https://dl.dropbox.com/u/5715557/VTEC%2 ... 20Info.JPG

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 12:11
av adrian_vg
Om du har en VFR750 från 1991 (angivet i din sigg) har du ingen Vtec i hojen. Vtec kom med årsmodell 2002.

I vilket fall, börja med att kolla tändstiften. De kan ha koksat igen.

Är nya oljan tjockare eller tunnare än den förra? Har du bytt från mineral till syntet eller tvärtom?

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 12:38
av M@rtini
feffe skrev:Är van vid min förra VFR750 -91.
Verkar inte som Adrian läste hela inlägget. :oops:

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 14:30
av Donner
Det enda jag kan tänka mig på rak arm är att du fyllt på för mycket olja. Blårök är inte normalt. Vet du exakt hur mycket du fyllt på? Tänk också på att motorn skall stå still en stund innan du kollar nivån så oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 14:34
av Jimmy.S
och att hojen måste stå vågrätt, ej på sidostödet

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 15:06
av adrian_vg
M@rtini skrev:
feffe skrev:Är van vid min förra VFR750 -91.
Verkar inte som Adrian läste hela inlägget. :oops:
Jorå, ville bara kommentera Vtec-funktionen på tidigare viffrar. 8-)

Visst drivs Vtec-funktionen via oljetrycket, om oljan inte är rätt sort kan jag tänka mig att funktionen kan påverkas.

Om TS köpt hojen nyligen kan det kanske vara idé att fylla på med tunn Biltemasyntet för mc för att skölja rent ev skit från förra ägaren, köra några tiotal mil och byta olja och filter igen.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 16:21
av feffe
adrian_vg skrev:Om du har en VFR750 från 1991 (angivet i din sigg) har du ingen Vtec i hojen. Vtec kom med årsmodell 2002.

I vilket fall, börja med att kolla tändstiften. De kan ha koksat igen.

Är nya oljan tjockare eller tunnare än den förra? Har du bytt från mineral till syntet eller tvärtom?
Sorry. Blev lite rörigt. Var länge sen jag var inne på forumet. Har uppdaterat med ny profil nu! :)

Tändstiften har jag inte kollat.
Då jag precis köpt hojjen så vet jag inte ang. oljan. Vad kan hända om man går från mineral till helsyntet?
Jag har iaf köpt Biltemas helsyntet som jag haft i tidigare hojjar utan några problem.

Jag pratade för övrigt med en polare angående detta nyss och han trodde att det kunde vara en kolvring som gått. Att oljefilmen blev annorlunda och därav tappat komp och att den drar olja nu :cry:

Donner skrev:Det enda jag kan tänka mig på rak arm är att du fyllt på för mycket olja. Blårök är inte normalt. Vet du exakt hur mycket du fyllt på? Tänk också på att motorn skall stå still en stund innan du kollar nivån så oljan hinner rinna ner i tråget ordentligt.
Faktum är att jag råkade hamna cirka 4mm över "Upper" strecket på inspektionsglaset vid motorn (på centralstöd). Kan verkligen så lite olja påverka så mycket?

Oljan jag har använt mig av är Biltema 10W 40 helsyntet. 10W 40 är rekommenderat i Honda verkstadsmanual. Kanske inte Biltema då men ska ju funka :)
Bild

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 16:29
av Donner
Kolvring känns extremt faktiskt. Oljan behöver inte bara ha rätt viskositet utan även rätt klassning vilket jag är övertygad om att Biltemaoljan har så det är nog inte därför. 4mm borde inte ha så stor inverkan men vissa hojar är känsligare än andra så jag hade nog tappat ur lite och testat hojen sen. Bränsle i tanken har du förstås? :roll:

Har du haft av sidokåporna så kanske du har kommit åt nån kontakt eller nån slang som hoppat loss och orsakar effektbortfallet.

Jag satte i en dp-killer i avgasröret på min Fighter och den blev helt död på högre varv, tänkte bara om det hänt nåt med din kat eller avgassystemet.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 16:33
av feffe
Donner skrev:Kolvring känns extremt faktiskt. Oljan behöver inte bara ha rätt viskositet utan även rätt klassning vilket jag är övertygad om att Biltemaoljan har så det är nog inte därför. 4mm borde inte ha så stor inverkan men vissa hojar är känsligare än andra så jag hade nog tappat ur lite och testat hojen sen. Bränsle i tanken har du förstås? :roll:

Har du haft av sidokåporna så kanske du har kommit åt nån kontakt eller nån slang som hoppat loss och orsakar effektbortfallet.

Jag satte i en dp-killer i avgasröret på min Fighter och den blev helt död på högre varv, tänkte bara om det hänt nåt med din kat eller avgassystemet.
Japp tanken har slagit mig att jag kommit åt något. Men det är endast oljebytet jag gjort i helgen så har inte pillat på så mycket. Men givetvis får jag dra av kåpor och kolla när jag har tid. Hann inte göra det.

Kommit fram till själv att jag ska kolla slangar/kablar och tappa ur lite olja vid nästa mek tillfälle.

Några andra tips?

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 16:48
av Conseal
Donner skrev: Jag satte i en dp-killer
Såja .. håll sig till ämnet .. vad herr och fru D gör är inte forumets angelägenhet ;)

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 16:56
av Donner
Conseal skrev:
Donner skrev: Jag satte i en dp-killer
Såja .. håll sig till ämnet .. vad herr och fru D gör är inte forumets angelägenhet ;)
Haha helvete.... :shock: Kan inte ens skylla på tangetbordet :lol: DB-killer skall det ju vara på förstås :cdevil

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 17:06
av adrian_vg
feffe skrev:Tändstiften har jag inte kollat.
Då jag precis köpt hojjen så vet jag inte ang. oljan. Vad kan hända om man går från mineral till helsyntet?
Jag har iaf köpt Biltemas helsyntet som jag haft i tidigare hojjar utan några problem.
Traditionellt sett tvättar helsynt bättre bort koksavlagringar än mineraldito. Det innebär att koks som tidigare funkat som tätning mellan delar, tvättas bort, vilket kan göra att motorn börjar läcka.

Biltemas helsynt för mc är helt ok. Kör själv på den.
feffe skrev:Jag pratade för övrigt med en polare angående detta nyss och han trodde att det kunde vara en kolvring som gått. Att oljefilmen blev annorlunda och därav tappat komp och att den drar olja nu :cry:
Inte helt osannolikt. Min grönviffer betedde sig så. Fick rådet av en verkstad att byta stift (då dessa kan vara igenkoksade), kolla att du har ordentligt med olja och sen göra en sk "italiensk tuning" eftersom kolvringarna kan ha fastnat i spåren och läcka olja upp till stiften, som koksar igen illa kvickt och får hojen att gå som en påse nötter på alla varv över ca 4000 rpm. "Italiensk tuning" innebär att man letar upp en lämpligt lång vägsträcka utan trafik, lägger i ettan och varvar fort som fan upp till ca 11000 rpm. Sen bromsar man ner till krypfart och varvar upp igen till 11000 rpm. Repetera några gånger. Om kolvringskoksningen inte alltför allvarlig kan de tvära kasten mellan varm skaka loss kokset och kolvringarna.

OBS! Ge akt på om hojen börjar bete sig konstigt eller om oljetrycket försvinner edyl. Stäng av motorn omedelbart isf!

Du kan även pröva att rensa spridarna mha STP Injection Cleaner Akut. Häll i hela flaskan till en tank bensin. En bättre injektorrengörare (och dyrare) är Red Lines röda tvättvätska. Jag tyckte iaf att Red Line's hade bättre effekt i grönviffern.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 20:04
av blacken
Jag pratade för övrigt med en polare angående detta nyss och han trodde att det kunde vara en kolvring som gått. Att oljefilmen blev annorlunda och därav tappat komp och att den drar olja nu
Tycker att det mera låter som ventiltätningarna är rökta. Har du en eller flera kolvringar trasiga, så får du en sjysst vevhusventilation, så kolla slangen (ifrån toppen till luftburken) på
tomgång ifall du har det.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: mån apr 09, 2012 20:39
av jekel
feffe skrev:Faktum är att jag råkade hamna cirka 4mm över "Upper" strecket på inspektionsglaset vid motorn (på centralstöd). Kan verkligen så lite olja påverka så mycket?
Jag råkade överfylla ungefär lika mycket vid förra olja+filterbytet, verkade ivf inte ha nån inverkan på min hoj (VFR 800 2009a). Körde så tills 1200-milaservicen, utan problem.

Re: VFR800 Blev trött efter oljebyte

Postat: tor apr 12, 2012 20:29
av tikki
Min V-Tech kickar inte igång när motorn ligger under 70 grader, innan dess så känns det så känns det som du beskriver. Nu när det är kallt ute så tar det ganska lång tid innan motorn når den arbetstemperaturen. Varmkör motorn och prova igen