Sida 1 av 1

Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTEC

Postat: ons mar 28, 2012 18:08
av Hampus_80
Hej!

Nu har jag tagit bort ena slipon-ljuddämparen på min VFR 800 VTEC -03 och vilket maffigt ljud det blev! Precis lagom högt i mitt tycke, kör man lungt låter det inte så mycket - en glidare låter med effektavgassytem betydligt mer. På tomgång när motorn är varm låter V4:an lite som en V8 :)

Provade först att plocka bort båda ljuddämparna, men det blev lite väl hög ljudvolym. Lägst ljudvolym blev det när jag tog bort vänster ljuddämpare eftersom avgaserna vill gå lättaste vägen ut. Katalysatorn hjälper också till att ljuddämpa en del.

Tycker man det blir för högt ljud kan man eventuellt sätta någon blindning på halva röret för att få lite lägre ljudvolym. Jag funderar på att montera ett förlängningsrör i rostfritt så det blir lite snyggare. Vid besiktning monterar jag enkelt dit ljuddämparen och sätter i insatserna.

Bifogar en bild där man kan se hur det ser ut.
Foto0096.2.jpg
Foto0096.2.jpg (63.89 KiB) Visad 4421 gånger

Re: Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTE

Postat: ons mar 28, 2012 19:54
av dubbear
Ha!
Kan tänka mig att det låter

Re: Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTE

Postat: sön apr 01, 2012 23:44
av Tyrannosaurus
Hampus_80 skrev:Hej!

Nu har jag tagit bort ena slipon-ljuddämparen på min VFR 800 VTEC -03 och vilket maffigt ljud det blev! Precis lagom högt i mitt tycke, kör man lungt låter det inte så mycket - en glidare låter med effektavgassytem betydligt mer. På tomgång när motorn är varm låter V4:an lite som en V8 :)

Provade först att plocka bort båda ljuddämparna, men det blev lite väl hög ljudvolym. Lägst ljudvolym blev det när jag tog bort vänster ljuddämpare eftersom avgaserna vill gå lättaste vägen ut. Katalysatorn hjälper också till att ljuddämpa en del.

Tycker man det blir för högt ljud kan man eventuellt sätta någon blindning på halva röret för att få lite lägre ljudvolym. Jag funderar på att montera ett förlängningsrör i rostfritt så det blir lite snyggare. Vid besiktning monterar jag enkelt dit ljuddämparen och sätter i insatserna.
Jag började skriva och sen tänkte jag "visst fan, april april", men så såg jag att tråden är startad 28 mars så då får jag bara hoppas att du inte menar allvar, för du får helt fel mottryck och sprutet lär få spelet i största allmänhet.

Lite som McDonalds Sveavägen på 80-talet. Folk bytte avgasystem till någon 4-1, tömde det på innehåll så det istället blev 4-0 och tyckte att hojen gick så ini bomben.
Jodå, det lät som om det gick i minst 300, men hojen gick defacto sämre.

Det blir förvisso mindre påverkan när man ändrar efter kollektorn och sprutet justerar sig själv till viss del, men du bör nog ta upp hojen i bänk, troligen montera PC och justera om du har tänkt köra sådär.