Sida 1 av 1
Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 14:24
av Paitor
Vad ska jag tänka på och varför blev den tyngre med enkelsving? Nackdelar/fördelar mot min gamla 86a?
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 14:59
av adrian_vg
Det är en annan, förstärkt, ram. Mer gods i vinglagringen för att hålla fast enkelsvingen. Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.
I övrigt på en tjugo år gammal hoj, kolla bromsar, däck, drivpaket, styrlager, det vanliga kort sagt.
Om laddregulatorn är bytt nyligen kan det ev var värt en liten extraslant, åtminstone i min bok.
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 15:59
av Paitor
Oki, jo e ju snyggt

Hur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 17:36
av westerbrand
peter sluta noja åk o köp hojen istället den e ju svin het

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 19:19
av blacken
Överensstämmer med föregående talare. Det är helt rätt gen, och den snyggaste åsså..

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: fre mar 02, 2012 20:07
av adrian_vg
Paitor skrev:Oki, jo e ju snyggt

Hur e motorkarattären. Någon skillnad. Mer touring karaktär?
Det var ju ett tag sen jag hade min 90:a, som jag bytte mot en 97:a. Om jag minns rätt var 90:an mer roadsterkaraktär i motorn. 97:an tuffade på, på i stort sett alla varv. Inbillar mig att skillnaden i motor mellan 80-talsgenerationen och gen 90-93 inte var så stora egentligen, iaf inte vad gäller karaktären. Sen däremot...
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 20:39
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Enkelsvingar har aldrig varit lättare än dubbeldito, det man tjänar på med enkelsving är sexigt utseende och snabbare hjulbyten.
Och inte att förglömma, alltid centrerat bakhjul tack vare excenterspänningen på kedjan.
Kawasaki hade excenterspänning på sina dubbelsvingar under en rätt lång period, men har av någon anledning lämnat det.
Något jag aldrig har begripigt är just detta med kedja och dess spännanordningar på moderna hojar. Förutom att en öppet liggade drivkedja i sig är en stenålderskonstruktion, men ok då, det är förhållandevis lätt, billigt (iaf för tillverkaren) och enkelt att ändra utväxling.
Men... Så kollar man på dagens supermoderna hojar med "state of the art" motorer, ramar, fjädring, bromsar vilket i sin tur styrs av "state of the art" elektronik.
Man tittar, häftigt, häftigare, häftigast... Åså kommer man till bakhjulet... Skruv och mutter...

Med denna konstruktion ska man alltså försöka centrera bakhjulet, vilket blir på en höft efter några jävla steckmarkeringar a'la 1800-tal. Jag har för mig att gamla engelska Vincent hade modernare teknik än så.
Ok det är lätt och jaja-jojo det funkar, men det gör stötstångsmotorer och trumbromsar också
Rickman hade f.ö. ett system med excenterbrickor vid svinglagringen som man bytte ut och det är garanterat inte tyngre än skruv och mutter.
Som jänkarna säger: "Just my 2¢".
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 22:12
av Paitor
Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 22:19
av adrian_vg
Paitor skrev:Fy fan, jag var för långsam. En som ryckte den över telefon innan jag hann åka å kolla på den

Vad har du för budget?
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 22:29
av Paitor
Beror helt å hållet på skick egentligen. Vill hålla mig inom 20-års gränsen för försäkringens skull bara. Ja å sen e jag ju svag för vit

Jag fick 18k i skrotvärde för min som blev stulen å totalkvaddad. Jävligt trist för en hoj i grymt skick, blev värderad till 20k som jag tycker var i minsta laget. Vill iaf helst ligga runt 20k i budget men den som försvann i Borås skulle jag nog kunna säga att den var värd 25k som han begärde. Men man ville ju kolla först förstås.
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 22:31
av Tommy Gsson
Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: sön mar 04, 2012 22:45
av Paitor
Verkar intressant

Re: Funderar på 3e generationen av VFR (91a)
Postat: mån mar 05, 2012 06:06
av westerbrand
Paitor skrev:Verkar intressant

vaa o den e inte vit ?? nu e du konstig
