Sida 1 av 1

Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: ons feb 22, 2012 12:27
av adrian_vg
Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: ons feb 22, 2012 13:01
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Hur gör man det? Det finns ju ingen koppling att slira med. Sker frikopplingen automatiskt när man står still?
Det borde väl inte vara något problem. Det går ju att krypköra med en bil med automatlåda oavsett om det är en vanlig automat, en dubbelkopplingslåda eller en sekvensiell låda.

Så det borde väl gå med Hondas DCT (Dual Clutch Transmission) också. Sen om den frikopplar helt eller kryper som de flesta bilar har mindre betydelse utom om man ska lämna den på tomgång på sidostödet med växel i :wink:
Men det lär nog komma svar från någon med en VFR1200.

Jag provkörde vid ett tillfälle Hondas DN-01 HFT-lådan (det är inte samma sak som DCT). Men den frikopplade helt på tomgång och man fick gasa lite för att få den i rull.

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: ons feb 22, 2012 13:12
av adrian_vg
Man verkar få tänka om lite. Tack för dina insikter!

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: ons feb 22, 2012 22:20
av Jimmy.S
dessa kopplingslådor är nog lite speciella i det avseénde, en ren automat slirar ju konstant, det vill man gärna inte med en "kopplingslåda" på bilsidan för då överhettas den och havererar alldeles för fort (därför så många dsg-lådor pajar,framförallt taxibilar med många stopp osv.), dessa kopplar ur helt när man bromsar i väldigt låga hastigheter, dock är 1:an väldigt lågt växlad, sällan den går i när man kommer fram till rondell t.ex. skulle misstänka att det är liknande med hojen att 1:an är väldigt lågt utväxlad så krypfarten är tomgång, hoppas man får tillfället att provköra en en gång.

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: fre feb 24, 2012 20:39
av M@rtini
Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv, lite osäker har ju inte kört sen i höstas. Men en sak är jag säker på, det går inte att ha hojen stående på sidostödet med växel i som Robban beskrev här ovan. Står hojen på sidostödet går det inte att lägga den i "Drive", och om du har "Drive" i så lägger den sig i "Neutral" om du fäller ner stödet. Det skiljer också lite i utväxling på de första tre växlarna mellan manuell och DCT-växellådan, se nedan.

VFR1200F VFR1200FD
1:a 2.600 1:a 2.466
2:a 1.736 2:a 1.789
3:e 1,363 3:e 1.409
4:e 1.160 4:e 1.160
5:e 1.032 5:e 1.032
6:e 0.939 6:e 0.939

Utväxlingsförhållanden
(primär-/sekundär-/slututväxling) VFR1200F 1,738/1,060/2,545 VFR1200FD 1,738/1,063/2,545

[Edit]Någon som vet varför det här inlägget blev så här, och inte som jag skrev det? Hade ställt upp det i kolumner med mellanrum för att det skulle bli tydligt. :? Kanske någon som kan rätta till det åt mig, eller förklara vad jag gjort för fel.

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: lör feb 25, 2012 11:49
av adrian_vg
M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: sön feb 26, 2012 18:48
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D
Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt" :wink:
Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: mån feb 27, 2012 10:16
av blacken
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
M@rtini skrev:Inga som helst problem att krypköra, gasar du inte står du still och det driver inte alls. Tror det börjar driva vid ca. 1500 varv[...]
Låter som om det handlar om nån sorts centrifugalkoppling. Typ skoter. :D
Jag säger nog som försäljaren när Tottes mamma skulle köpa stenkulor: "Det är nog nåt elektroniskt" :wink:
Tvivlar på att det är en gammaldags centrifugalkoppling från någon skoter.
Av det jag har förstått, så verkar den ha mera som typ Scanias gamla CAG låda.
Men ju mer man ser av modernt elände på transmissionsfronten, så säger jag som Tottes mamma, "Totte ska ha en banan" :D Dvs en riktig automatlåda heter TH 400..

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: mån feb 27, 2012 10:52
av adrian_vg
blacken skrev:Dvs en riktig automatlåda heter TH 400..
??

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: mån feb 27, 2012 11:29
av HondaHasse

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: mån feb 27, 2012 11:41
av adrian_vg
Tungt och starkt. :wink:

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: fre mar 16, 2012 15:25
av danlse
Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"

(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)

Re: Krypköra med Hondas nya DCT-växellåda

Postat: fre mar 16, 2012 22:28
av HondaHasse
danlse skrev:
Kändes bekant på något sätt och visst satt det en TH 400 låda i min Jaguar XJS V12! "Other auto manufacturers have used the THM400 and its 4L80E successor, including Ferrari (in the 400/412); Jaguar/Daimler (in pre-1994 XJ12 and XJ-S coupes"

(Växellådan funkade fantastiskt mjukt och fint och var väl för övrigt i stort sett det enda som inte gick sönder på den vagnen)
En skottsäker låda som de som kör dragracing också använder ihop med bigblock V8, rejält jänkejärn! :D