Sida 1 av 3

Nya Crosstourern!

Postat: fre nov 18, 2011 22:32
av Tobias67
Har nu avverkat första sommaren med min VFR 800. Varit en angenäm resa med en tur till Norge, en kort tur iofs eftersom min resekamrat vid fel tillfälle gasade lite för mycket. Resultatet var givetis indraget körkort och 7000 i böter samt 24 h på oss att transportera oss ur landet. Sammanlagt 1100 mil bidde det under säsongen. Men,men.....det var inte det jag skulle tala om.
Har under sommaren funderat på att kompletera garaget med en Enduroliknande sak för lite mer campingrelaterad mc-säsong nästa år. Kollar givetvis på Honda som kommer ut med sin nya Crosstourer nu i Mars. Snackar lite med importören som meddelar att den ska ligga runt 149K i standardutförande. Har kollat lite på Yamas Super Tenerè samt BMW`s R1200GS Adventure.
Men vfr är ju alltid en vfr, så därför åkallas er som kört Hondas tidigare modeller i klassen.
Vad tycker ni om Hondas endurocyklar?
Kan Crosstourern komma att bli en bra älskarinna?

Vad tror ni??

Nya Crosstourer`n!

Postat: lör nov 19, 2011 08:24
av Conseal
Skulle inte jämföra crosstourer med en endurohoj alls. Vet att både transalp och xrv är grymt uppskattade äventyrsmaskiner och nuvarande crossrunner inns ju också.

Om nya crossrunnern ska vara en konkurent till 1200GS så har de mycket att leva upp till.

Den stora frågan är vilken typ av tripper du vill göra mest och utifrån det välja... Mest landväg eller mest grus/offroad.

Re: Nya Crosstourer`n!

Postat: lör nov 19, 2011 09:17
av Tobias67
Tack för svaret Conseal!

Först o främst vill jag kunna sitta lite mer i upprätt ställning och med vettigt vindskydd. Sen vill jag kunna dra in på småvägar och gärna upp på fjällvägar i Norge. Tälta och köra lite basic-living med andra ord.
Rent praktiskt kan jag tänka mig attt det blir en hel del motorväg o landsväg till de delar där man kan köra lite mer äventyrs-stuket. Kommer förmodligen inte göra mig av med viffern jag har idag. Så möjligheten att altinera finns ju. Läste oxå någonstans attt dom vill utmana BMW`n, vilket ju blir svårt.
Så vad du säger är alltså att Honda har kompetensen att göra en mycket bra maskin, och att tidigare alternativ har blivit lyckade. Man kan sin sak med andra ord. Men att det blir svårt att utmana BMW på riktigt, med tanke på nyskapande teknik (Som i mitt fall inte är avgörande) och en drös av extra utrustning.
Eller!

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör nov 19, 2011 14:17
av Jimmy.S
Kan väl inte uttala mig så mycket egentligen men skaffade själv en varadero nu i höstas och den är riktigt skön att färdas på för mera långturer med campingliv inriktningen.. Oftast så åker jag och mina polare en del längre resor i vårat land och tar med oss tält och en kasse öl, och jag lider lite av dålig nacke efter en del verkstadsarb. av monotom typ.. men har inga bekymmer med nacke axlar rygg utan det är väldigt komfortabelt att färdas nu, lite guldwinge varning i snyggare förpackning kanske? nja inte redigt men det är stor skillnad om man jämför mot glidare/sporthojar och även viffern.. även vindskyddet är riktigt bra om man bortser från rutan som turbulerar huvudet över 110 men det finns eftermarknad som förbättrar den biten, annars så är det bara tårna som blir lite kalla och sitter utsatta trots att kåporna ser minimala ut.

En fördel med en sådan hoj är ju även att man kan köra stående ifall det blir lite ont i baken, räcker oftast att stå en liten bit för att blodet ska rinna tillbaka.
nackdelen är väl att hojen är tung, vikten är inte så bra för värre terrängkörning men grusvägar som är vettiga fungerar fint och even en större blöt gräsplan har jag provat att köra på men där kändes den klumpig som f-n, men en sådan här hoj är ju till för det vanliga varierade väglaget som finns, inte för skitiga traktorstigar/skogsstigar.

Men detta gällde ju varaderon ( f.ö en -04 med insprutn. och abs) men kan inte tänka mig att det skiljer sig enormt mycket ergonomiskt, dom är ju ändå under samma kategori och byggda av Honda.

Men jag har svårt att tänka mig att den nya crosstourern skulle vara sämre, visst japan har haft sin kris med jordbävningen osv. och detta har påverkat hela den japanska marknaden känns det som så därför har mycket stannat av men crosstourern har dom väl jobbat på ganska länge och borde vara ordentligt utprovad tycker jag, nackdelen är väl att den tydligen är tyngre och antagligen ännu mindre lämpad för terrängkörning, har mindre bränsletank vilket är märkligt på en resehoj, ganska hög förbrukning, snittet på bränslet enl. en annan sida,

Tankinhalt 21,5 Liter
Fuel Consumption 16,1 km/Liter (WMTC mode** - D-mode: 16.7 km/l)
vilket kan tyckas lite mycket men man kommer nog runt 35mil per tank men ändå... i norge och norra sverige kan det vara en bit mellan mackarna om man kör småvägar och fel ibland.

Snygg är den om man jämför med varaderon och den har även kardan.

Men rent körmässigt tror jag den är riktigt trevlig, framförallt med v4:an tror jag den kommer bli riktigt bra.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör nov 19, 2011 15:39
av Tobias67
Tack Jimmy för det detaljrika svaret!
Har en fråga till dig dock. Hur lång är du?
Jag var bara för någon timma sedan inne på Honda här i GBG och snackade lite med gubbarna där, som sett den på mässa. Enligt dom är dock risken att den blir lite för hög, jag själv är 1,78.

Det kommer nog bli en eller annan variant av äventyrscykel till nästa säsong. Tyvär har jag förälskat mig i ljudet från v4:an och det är väl inte det smartaste att köpa hoj efter ljud, så vi får se vad det blir.

Har du någon erfarenhet av däckval. Hur grova sulor har du på din?

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör nov 19, 2011 18:07
av Jimmy.S
jag är bara 1.85, men når ner med båda fötterna så jag står stadigt, är dock svårt att gå med hojen när man sitter på den då man inte får så mycket marktryck så blir det lätt att man står o spinner med fotsulorna och hojen står still ;) ,kan bli lite dumt om man ska backa hojen i motlut, men då får man kliva av istället eller köra rätt fram, lite teräng går ju alltid.
Vet inte hur den nya crosstourern blir/ser ut vid bakdämparen men till varaderon så finns det ju sänkningssatser, är väl bara något block som man monterar vid bakdämparen och då finns det folk som är kortare än du som kör dom smidigt annars så kan det ju vara lite jobbigt om man bara står med tåspetsarna nere och måste se upp för gropar när man stannar, men troligtvis så räcker din längd till, tänk dig japanerna, dom är inte långa!

jag vet inte riktigt vad mina däck heter men det är någon originalmonterat stuk, lite mera mönster än vifferns men absolut inga grövre grejer men till nästa år funderar jag på michelins pilot road 3 istället då jag oftast kör asfalt och ganska aktivt, då är det skönt med bra bett men det här med däck är ju en djungel, beror nog på hur du vill nyttja din hoj helt enkelt.
Och angående ljudet från en v4:a? Jotack det skulle jag vilja ha på min med trots att v2:an låter ganska gott med öppna pipor men det slår inte vifferns ljud! och jag har svårt att tänka mig att det ljudet skulle bli sämre med lite större volym på motorn 8)

Re: Nya Crosstourern!

Postat: ons jan 18, 2012 05:53
av TheTourer
Jag har i alla fall beställt den nya VFR1200X, utan paddlar och automat, vilket annars inneburit 10 kg eller mer till extra på viktien dessutom samt 7 papp mera i kostnad samt fler rörliga detaljer etc, eftersom jag inte vill tappa känslan utavhojkörningen liksom eftersom för mig så har växlingarna och dess val utav växlar stor del utav hojkörandet för mig att göra.
Själv så kör jag en Honda XL Varadero 1000 VA och är skitnöjd med denna trots att jag är 1.72 lång och inte har säkningssats. Attans lätt att bara sänka ena sidans höft och vips = inga problem, och jag var på väg med attans komfortabel sadel det till trots. Det finns ju komfortsadlar till att köpa dessutom. Var orolig innan just för höjden, storleken överlag samt tyngden. Men. Det överkom man snabbt. Mao, säkningssatsen jag köpte till blev aldrig monterad och använd ens. Vilken hoj att köra korta som långa sträckor. Lasta + passagerare och dessutom bekväm för passagerare är den som attan.
Tänkte liksom till då jag såg den nya VFR1200X.. Och det innan mässan i Gbg... Så... jag klippte till på'na. Den skall visst vara bättre balanserad t.o.m än Varaderon som i sin tur är attans bättre och underbarare att köra än BMW 800 on/offroad jag har testat att köra innan med kedjedrift. Förvånansvärt smidig, lätthanterlig och stabil i låga som höga farter och man kan verkligen lita på hojen, med packning och passagerare som utan. Denna har jag kört i hård blåst som... sol och värme och rekomenderar Varaderon skarpt. Många som stannat till utanför affär t.ex och berättat att denna är den enda hojen som de kunnat köra med pga ryggproblem så som diskbråck samt att de trots dessa problem kan panga på tiotals mil utan problem avseende sträckkörningar. Glidare hade de haft innan såväl som pangpanghojar eller både och.
Ljudet är bra på hojen. Skaffade dock LeoVince SBK slip-ons så... o vips o wow. Mulligare ljud dessutom är det. Tillsammans med Power Commandern, vilket enligt Claessons inte skall behövass på den nya VFR-hojen, så går den ännu bättre i låg och mellanregistret och förhoppningsvis så sparade jag upp till 10% mer soppakostand alt kom längre. Men. Det är ju bara bonus eftersom den går goare osv. *ler* Pigg, trygg och varvvillig är den i alla fall.
Men. Nu i alla fall den nya hojen som hägrar med VFR-motorn trots man är en helnöjd Varaderoägare mera mer än anat. Frågan är alltid vad man skall ha hojen till. Sitta som ett ägg o palla köra kortare sträcka kontra längre och sitta oanat väl på en välfungerande hoj. Även väglag så som terräng eller ej mm. Såg på Worlds Best Motorcycle Rides när killen valde Custom med 300 bred bakdäck och därmedså valde han enkom köra asfaltsvägar då det var uteslutet för hans del att köra mer offroad, grusvägar etc med tanke på det. Dessutom så fick han jobba mera mer i kurvrna för att lägga ner hojen liksom. Sedan pangpang-hojarna där många säger sig bli attans trötta att ligga på armarna eller tanken osv...Men. Syftena helgar medlen brukar man ju säga. Anser att Varaderon har de mesta egenskaperna som hos glidare, pangpanghojar, med touring inbyggt, förutom ren siktigt ren offroad. Tror inte man fullt ut kan bygga hoj med allt fullaste fullt ut.
Om nu den nya hojen med VFR-motorn, vilket skall vara än bättre balanserad, slår Varaderon så attans lyckligare än anat är jag. Bonus är i alla fall Kardanet, mer pärla samt vrid, osv bara det. Det är mer än ok om det är likvärdigt med Varaderon i alla aspekter då jag får den. Bara dom grejerna är bonus som bara den med kardan istället för kedja, mer vrid, etc...

Jag hoppas i alla fall att liiite vägledning detta inslag gav... De jag skjutsat var nöjda i alla fall så...

Man läääängtar... riktigt som attan. Får den nya hojen i Februari någon gång, mitten eller i slutet. Ville förekomma mässan och dess besökares eventuella reaktioner på hojen och dess väntetider som ev kommer kanske att bli på denna nya hoj.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: ons jan 18, 2012 09:12
av adrian_vg
TheTourer skrev:Jag har i alla fall beställt den nya VFR1200X[...]
Hej och välkommen till forumet, och grattis till ny VFR!

Du får återkomma i februari med dina första intryck av nya hojen!

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör jan 21, 2012 17:45
av TheTourer
Jepp & Jupp. Man tackar. Skall göra't. Glömde nämna. Kört sedan slutet av augusti varaderon 1150 mil redan och hojen går piggt som en klocka. Kanoners att köra även då det emellanåt varit vid fryspunkten och fin och stabil är den.. VFR1200X skall vara bättre balanserad ännu mera mer enligt uppgifter så... den kommer att bli kul att köra. Skillnaden mellan varaderon och denna är att Varaderon har 600 mila service till skillnad mot 1200 för VFR1200X. Om man kör lika mycket som jag så... Då är det guld värt och, enligt Claessons, billigare då hälften så ofta service nödvändig. Misstänker att båda hojarna är inget att sky alls. Varaderon är jag helnöjd med. Men. Ser fram emot VFR1200:an som bara dn och den snart tillgänglig. En sak att beakta för de som tourar långt eller skall toura så som jag, korta som långa turer. En idé/uppgift att kolla kanske oavsett hoj man är ute efter att beakta???

VFR1200X har några liter mindre samt drar lite mer. Jag valde att inte ha vare sig automat och paddelväxlar då jag vill ha kvar hojkänslan som finns. Något man kanske aksll begrunda. 7 papp mera samt mera vikt tillkommer annars. Annars så är de likvärdiga viktmässigt.

Kan skriva mer om Varderon såväl om VFR1200:an om önskat för den som är nyfiken eller önskar få reda på mer. Med tanke på mina 172 cm över jordklotet och väger mellan 65 - 70 kg så... Gäller att trivas med hojvalet så att säga. Det finns och det kommer att finnas mer att berätta om dessa båda. Varaderon har en 25 liters tank.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör jan 21, 2012 21:48
av Jimmy.S
ja varaderon är riktigt trevlig dom få mil jag han köra innan inställningen i garaget... ska prova köra lite storbana med smc i sommar, då ska den få bekänna färg :twisted:

För mig får du gärna berätta jättemycket om varan men vet inte riktigt om det är rätt forum för just den, crosstourern kanske kan halvplatsa här iallafall :)

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör jan 21, 2012 22:16
av TheTourer
Gillar riktigt mycket stabiliteten i låga som höga sarter siom attan samtidigt som den inger trygghet och säkerhet i både och utan att överraska obehagligt alls även i 160 och det kändes att den hade mera mer att ge. Då jag körde mellan Gbg o Kristianstad så nedanför gislaved så fick jag hak på en Porsche GT3, standardmodellen, och den hängde med i deras acc mellan fartkamerorna på 90-vägen innan avtagsvägen till nästa ort där den tog av mot motorvägen så den har tillräckligt med resurser. Kanske att den har växlarna liiite för tätt i början. Men. Som med offroad så kanske det är menat och för att kunna där välja lättare mer passande växel så så jag kan inte klaga. Upp emot 180 så kändes det lite.... Men. Med dagens vägar och hastigheterbestämmelser så... Bara på bana eller liknande man kan köra så... så ... Att köra långlångt är kanoners på denna hoj... Riktigt kul på slingriga vägar. vridet är under bbart. Bytte till andra slip-ons och därmed mulligare o goare sound och det passar ihoip med LeoVince SBK-slip-ons, finns andra, och motorkaraktärestiken kommer till rätta. Något som man kan tänka på kanske är Power Commander som enligt utsaga kan spara upp till 7-10 % bränsle samt får en annorlunda och bättre effektkurva i låg och mellanregistret och går då ännu goare... Men. Det ju smaksak. Gillar stabiliteten då det är halt ute efter att ha kört strax över 4 månader samt är nu uppe i strax under 1150 Mil körda. Sväljer gropar på vägarna med sina storstora hjul. Bakdäcken är de bredaste och de inte så breda att hojkänslan och hojandekänslan försvinner. Denna centrifugualkraft de ger avhjälper en hel del gentemot sidokastvindar, även om den är såpass stor och med topbox känner av vindarna så-. Går lätt att köra bra hårdare utan problem även då efter man vant sig och lärt känna hojen. Tror du inte blir missnöjd alls som helhet mao av valet av hoj. Bra merutvilad framme än de som sitter som ägg på sina hojar oavsett om panpanghoj eller annat stuk och kan panga på igen. bara du hittat sittställningen. Gilar sadeln på den. Annars så finns det komfortsadel att köpa. Testade att bli sjutsad osså på denna innan jag köpte denna och wow. Tillsammans med lastkapaciteten så... Man kan säga att det är en touringhoj som är maskerad med en del offroad-egenskaper osså som det skrivits på olika sidor på nätet. I alla fall jag är helnöjd. Men. Då jag eg från start varit ute efter kardan, slippa kedjefnatteriet och allt vad det innebär och dessutom kan få med dubbelt så lång serviceintervall samt sägs vara änu bättre balanserad - VFR1200X - och som på bonus har lite extra samt kommer verkligen att toura långt som kort så... Annars jag aldrig haft tanke på att byta hoj ens annars skulle ha haft. Antar att många andra kommer att byta hoj oftare än jag.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör jan 21, 2012 23:01
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:För mig får du gärna berätta jättemycket om varan men vet inte riktigt om det är rätt forum för just den, crosstourern kanske kan halvplatsa här iallafall :)
I en annan tråd, om jag får föreslå. Denna handlar om nya Crosstourern.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: lör jan 21, 2012 23:09
av TheTourer
Ok. Förstår o förståligt. Skickade lite mer bara på begäran med öppet hjärta som svar på frågor... Kommer med info istället om den nya Crosstourern efter att jag fått den någon gång i Februari eller i slutet av februari tillhanda... Kan kanske ge feedback om vad som blivit bättre eller sämre kontra varaderon om inte annat. Men. I huvusak om VFR1200X i centrum betraktat. Även allt omkring o med denna hoj.
I alla fall en del förbättringar så som dubbelt så långa serviceinteraller, kardan, mer pärla och vrid tack vare VFR-motorn har den, samt enligt utsagor ännu bättre balanserad skall den vara jämfört med Varaderon så... Ej heller någon Power Commande skall heller behövas< då det verkar vara inbyggt eller liknande sades det. Kanske inbyggt det som bilarna har. I alla fall spännande att se fram emot denna hoj samt att kunna återkomma med feedback...

Re: Nya Crosstourern!

Postat: ons feb 22, 2012 16:16
av TheTourer
Den nya Crosstourern kom med båt igår. Skall visas upp på MC-festen på Claessons nu i helgen 25/2 - 26/2. Min skall packas med touringkittet tillsammans med packväskor mm och jag lär kunna hämta ut den i början av nästa vecka, v.8. Den ser fin ut då man har provkört den på andra ställen. Diskussioner har varit om bränsletanksutrymmet kontra bränsleåtgång samt vikten. Men. Alla varit lyriska kommentarer också då den verkar gå finfint som attan. Inkommer med feedback senare.

Re: Nya Crosstourern!

Postat: ons feb 22, 2012 18:21
av TheTourer
Den ser och ser att gå bra då man kollar på filmerna som poppat upp på nätet. T-ex http://www.youtube.com/watch?v=VTZmLtqw ... _embedded- Låter bra också.