Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#1 Inlägg av janebrink »

Goddagens alla!

Anders Janebrink heter ja o det här är min första post på detta eminenta forum. :)

Har precis införskaffat mig en VFR800 ´05 (enligt ramnumret) som för närvarande är franskreggad, men som skall reggas in här hemma så fort det bara går.

Ramnumret säger att motorcykeln är en ´05:a. Men när jag tittar på det franska regbeviset, Carte Grise, så står det att den skall vara på 78kw, och efter vad mina efterforskningar har givit mig så skall väl generation 6 ha 80kw upp till och med ´05, för att sedan övergå till 78kw?

Så frågan är ju kort och gott, hur ser jag skillnad på den "gamla" och "nya" motorn? Går det att se fysiskt utifrån eller kan man decoda motornumret på något vis kanske?

Detta hade vart bra att veta inför en beställning av PCIII när jag väl kommit så långt i planerna. :)

Tacksam för svar.

Mvh,
Anders.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Är inte 78 kW bara en standardtypning som alla viffrar av den generationen har.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#3 Inlägg av janebrink »

Du menar arten fortfarande har 80kw men är nerskriven till 78 pga knasiga bestämmelser? Låter ju iof möjligt.
Men efter vad jag har förstått så ska det tydligen kännas skillnad på när Vtechen kickar in mellan en 78kw och 80kw. Men det skulle tydligen då sitta i motorstyrboxen.

Kollar man på Powercommander till gen6 så har dom ett artikelnummer 02-05 och ett 06-09...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#4 Inlägg av adrian_vg »

janebrink skrev:Du menar arten fortfarande har 80kw men är nerskriven till 78 pga knasiga bestämmelser? Låter ju iof möjligt.
Just precis. Frankrike var väl det enda landet som satte en tvingande max 100 hk-gräns på motorcyklar. Det var först nyligen som den togs bort, om jag minns rätt.
janebrink skrev:Men efter vad jag har förstått så ska det tydligen kännas skillnad på när Vtechen kickar in mellan en 78kw och 80kw. Men det skulle tydligen då sitta i motorstyrboxen.

Kollar man på Powercommander till gen6 så har dom ett artikelnummer 02-05 och ett 06-09...
Vtec-modellen fick en ny uppdaterad styrbox till årsmodell 06/07. Det är nog det som gör skillnaden mellan Powercommanderartikelnumrena. Samma årsmodellskifte gjorde Honda en justering av när Vtecfunktionen kopplas i och ur. Kanske det du tänker på?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#5 Inlägg av janebrink »

Så måste de nog va då ja. :)

Men summa summarum, motorerna på alla gen 6 är likadana alltså?

En jobbarkompis och hans kompis köpte var sin vfr för några år sedan. Kompisen lyckades tjata till sig den nya styrboxen (06/07) till den 03:an han köpte, vilket tydligen gav en mjukare Vtec.

Men då behöver ja nog inte fundera mer på detta då. :)

Tack tack för infon.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#6 Inlägg av adrian_vg »

janebrink skrev:Så måste de nog va då ja. :)

Men summa summarum, motorerna på alla gen 6 är likadana alltså?

En jobbarkompis och hans kompis köpte var sin vfr för några år sedan. Kompisen lyckades tjata till sig den nya styrboxen (06/07) till den 03:an han köpte, vilket tydligen gav en mjukare Vtec.

Men då behöver ja nog inte fundera mer på detta då. :)

Tack tack för infon.
Motorerna ja, så vitt jag vet. Det enda som ändrades i övrigt var väl färger och som sagt PGM-FI:n samt Vtec-justeringen.

78 eller 83 kW känner du iaf inte skillnad på. ;*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#7 Inlägg av janebrink »

Så det var en mekanisk ändring av Vtecen också? Alltså inte bara ändring av styrboxen?

83kw? Vilken är det som ska ha det? 78 eller 80 har jag läst i div. specar? :S

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#8 Inlägg av adrian_vg »

janebrink skrev:Så det var en mekanisk ändring av Vtecen också? Alltså inte bara ändring av styrboxen?

83kw? Vilken är det som ska ha det? 78 eller 80 har jag läst i div. specar? :S
Styrboxen jag menar.

Effekten är däromkring på i stort sett alla viffrarna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#9 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
janebrink skrev:Du menar arten fortfarande har 80kw men är nerskriven till 78 pga knasiga bestämmelser? Låter ju iof möjligt.
Just precis. Frankrike var väl det enda landet som satte en tvingande max 100 hk-gräns på motorcyklar. Det var först nyligen som den togs bort, om jag minns rätt.
Är den begränsen med 100 hk inte kvar i Frankrike?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Är den begränsen med 100 hk inte kvar i Frankrike?
Hade för mig att den togs bort. Har kanske missuppfattat det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#11 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Är den begränsen med 100 hk inte kvar i Frankrike?
Hade för mig att den togs bort. Har kanske missuppfattat det.
Börjar bli lite offtopic men kikade på en billig fransk gixxer för några år sen. Priset att få bort fabriksstrypningen var så pass uberdjävlig så man kunde nästan köpa en hoj till :shock:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

janebrink
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: mån nov 14, 2011 12:06

Re: Hur ser jag skillnad, ´05 eller ´06 motor?

#12 Inlägg av janebrink »

Hittade lite intressant på www.honda.se under modellarkivet:

N Y H E T E R 2 0 0 6 :

• Tonat kåpglas.
• Lackerat mellan strålkastarna fram.
• Klarglas i blinkers med färgade glödlampor.
• Ny effektivare katalysator gör att motorn klarar de hårda EURO 3-avgasnormerna som träder i kraft om några år.
Ny timing för VTEC- systemet ger en jämnare övergång mellan 2-4-ventiler. För övergången mellan 2-4-ventiler har varvtalet sänkts till 6 600 från tidigare 6 800.
• Ny bränsleinsprutning, nu samma som på Supersport-maskinen Fireblad.

• Ökad finish på de rostfria skyddskåporna för ljuddämparna.
• Svart spiralfjäder på Pro-Linken.

Så där ser vi ju att dom bytte bränsleinsprutningen me...

Skriv svar