Sida 1 av 2
Egenheter hos VFR
Postat: fre okt 28, 2011 21:07
av DevilsChild
Tyvärr så han jag bara köra ca en månad innan det var dags att ställa in pärlan för säsongen. Det var en månad fylld av glädje och jag trivs verkligen bra med hojen. Det var också en månad när jag upptäckte lite grejjer som jag undrar om dom är specifika för min hoj.
1. Dagen efter körning så har jag haft små fläckar under hojen, närmare bestämt strax under vänster fotpinne. Min första tanke var att det läckte olja eftersom att fläcken var "fet" och luktade lite oljigt. Men efter ett tag så såg jag ett samband, fläcken uppkom bara när hojen körts och sedan stått en natt. Dessutom har fläckarna alltid varit under motorns utgående axel där det av någon anledning inte sitter något skydd för kedjan, med resultat att kedjevaxet stänker upp mot avgasröret/motorn. Alltså är det antagligen kedjevax som ger fläckarna. (Oljenivån har jag kollat med jämna mellanrum och den är mer eller mindre konstant)
Är det flera som observerat fenomen?
2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Är det någon som känner igen sig i detta så får ni gärna träda fram.

Re: Egenheter hos VFR
Postat: fre okt 28, 2011 21:59
av blacken
Att det blir fläckar under en hoj, är en naturlag, alla knotorer pinkar lite olja eller annan vätska efter ett tag, det bildas även kondens i alla kåpor och skrymslen på knarren, och som sedan när den rinner av tar med sig en del smuts på vägen ner, som kan bilda "skumma" fläckar under järnhästen. Det kan samlas "kedjevax" i sprängskyddet för kedjan vid framdrevet, och som kan börja att "laka ur" vid tillräcklig ackumulation av det. Eller det kan vara packboxen på uthående axel som har blivit "inkontinent" så att säga, och så länge det inte märks på oljenivån så är det inget att fästa sig vid.
Att tempen stiger lite vid låg fart och vid stopp i trafiken, är fullständigt normalt, det gör det på alla vätskekylda motorer..
Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 08:39
av Mister
1. Normalt om det är "överskott" av kedjeolja/vax
2. Normalt vid drift
3. Har du kollat att kedjan är rätt spänd?
Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 09:37
av DevilsChild
Kedjan är aningen för slapp så jag skulle säkert kunna få lite bättre frigång om jag spände upp den. Men det skulle ändå vara dåligt med marginal i mina ögon, speciellt när man kör på låga varv så brukar ju kedjor ha en tendens till "hoppa".
Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 12:35
av Mister
DevilsChild skrev:Kedjan är aningen för slapp så jag skulle säkert kunna få lite bättre frigång om jag spände upp den. Men det skulle ändå vara dåligt med marginal i mina ögon, speciellt när man kör på låga varv så brukar ju kedjor ha en tendens till "hoppa".
Rätt spänd kedja slår inte i centralstödet, det kan jag garantera. Om den gör det ändå, då är det verkligen något helt galet och knäckt centralstöd har jag inte hört talats om innan på en viffer.
Kedjan spänns även när du sätter dig på hojen, vilket ger en mer rättvis bild när man mäter spelet.
Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 17:02
av adrian_vg
DevilsChild skrev:3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Samma på min 00:a. Kedjan är rätt spänd. Det ska vara så.
Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 17:22
av DevilsChild
Härligt, det verkar med andra ord som att allt är precis som det ska

Re: Egenheter hos VFR
Postat: lör okt 29, 2011 20:21
av jenshenrik
Punkt 1:
Om der kommer olie fra pakningen ved forreste kædehjul/aksel, er pakning defekt og muligvis også lejet.
Så må motoren afmonteres (og meget mere) og transmissionspakning/aksel byttes.
Det er "Projekt El Grande"...
Jeg har et sådan projekt och min hoj er slut for 2011...
Re: Egenheter hos VFR
Postat: sön okt 30, 2011 19:59
av Tyrannosaurus
DevilsChild skrev:2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
Alla vätskekylda hojar varierar i motortemp till skillnad mot bilar där mätaren går upp till mitten och stannar där oavsett om man kör landsväg eller står i kö i timmar.
Riktigt vad det beror på vet jag inte, men det kan finnas två förklaringar.
1. Hojar har mer exakt tempmätare.
2. Bilars större vätskevolym gör att det är lättare att hålla jämn temperatur.
3. En kombination av 1 och 2.
Re: Egenheter hos VFR
Postat: mån okt 31, 2011 00:20
av adrian_vg
DevilsChild skrev:2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig.
Har du bytt kylarvätskan och sköljt ur hela kylsystemet? Jag har fått jämnare temp motorn på båda viffrararna jag gjort detta på.
Re: Egenheter hos VFR
Postat: tis nov 01, 2011 12:52
av DevilsChild
Kylarvätskan var enligt tidigare ägaren bytt på verkstad någon gång under sommaren, så på den punkten ska hojen vara grön.
Re: Egenheter hos VFR
Postat: tis nov 01, 2011 13:07
av adrian_vg
DevilsChild skrev:Kylarvätskan var enligt tidigare ägaren bytt på verkstad någon gång under sommaren, så på den punkten ska hojen vara grön.
Kan man lita på att det är gjort då?
Re: Egenheter hos VFR
Postat: tis nov 01, 2011 15:27
av blacken
En annan "egenhet" med VFR är att ju mer man kör den, ju mer vill man köra den..
Re: Egenheter hos VFR
Postat: tis nov 01, 2011 17:45
av DevilsChild
adrian_vg skrev:
Kan man lita på att det är gjort då?
Det klart att det är svårt verifiera en sådan sak. Visserligen slår det mig nu att jag kan ha fått med ett kvitto på det verkstadsbesöket, ska kolla igenom mina papper ikväll.
blacken skrev:En annan "egenhet" med VFR är att ju mer man kör den, ju mer vill man köra den..
Det är nog den ''sämsta" egenheten hos VFR. Jag har svår körabstinens redan nu

Re: Egenheter hos VFR
Postat: ons nov 02, 2011 08:57
av adrian_vg
DevilsChild skrev:Det är nog den ''sämsta" egenheten hos VFR. Jag har svår körabstinens redan nu

Vädret är ju juste. Vad är problemet? Ta ut bågen igen!