Sida 1 av 2
Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: mån okt 10, 2011 21:14
av zalmon
Vad tillkommer mer än cykelns pris om man ska importera från Tyskland, alltså avgifter besiktning osv
någon som har pejl ???
Re: Import från tyskland
Postat: tis okt 11, 2011 08:05
av tersan
Reglerna har ändrats lite sen jag importerade, senaste infon finns här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/
I princip är det minimum ursprungskontroll + regbes + kontrollbes + skyltavgift som ska betalas, beror lite på hur och vad du importerar. Jag får det till 2-3000 kr.
Glöm inte bort resan dit och hem också...

Re: Import från tyskland
Postat: tis okt 11, 2011 10:26
av adrian_vg
Danlse har ju importerat sin storviffer från Tyskland. Han kanske kan bidra med nåt?
Re: Import från tyskland
Postat: tis okt 11, 2011 18:46
av StigH
tersan skrev:Reglerna har ändrats lite sen jag importerade, senaste infon finns här:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skontroll/
I princip är det minimum ursprungskontroll + regbes + kontrollbes + skyltavgift som ska betalas, beror lite på hur och vad du importerar. Jag får det till 2-3000 kr.
Glöm inte bort resan dit och hem också...

Ingen kan ju påstå att myndigheterna gjort det lätt för den lille hemmaimportören..
Fast det är ju lättar än förut, föstsås..
1. Köp
Samla alla papper du kan som visar att du är köpare/ny ägare till fordonet.
Från Tyskland är det
mycket viktigt att du får med det papper som motsv svensk regbeviset (Glömt vad det heter just nu) Se till at du får et kvitto på köpet för det behöver du nämligen vid:
2. Ursprungskontroll. kostar
700 pengar
Den måste vara helt klar och du måste vara godkänd som ägare innan du gör en reg bes.
(Detta kan vi tacka "vissa grupper för" som innan detta infördes massprivatimporterade fordon, vanligen utan förre ägarens vetskap..

)
3 reg besiktning.
1380:-
Man kollar att hojen är vad utger sig för att vara. Eg en vanlig ID-kontroll och hojen får ett reg nr. (helt överflödigt pyssel, borde kunna fixas i samband med besiktning).
4. Besiktning. Kontroll-
280:-Vanlig besiktning men man kollar gärna lite extra på att lampor/glas är E-märkta, belysning enl sv bestämmelser etc..plus tafiksäkerhetskoll förstås.
Totalt
700+1380+280=2360:-
pos 3 och 4 kan göras samtidigt, lite ber på vad stns-personalen tycker.
Har frågat och en del säger ja andra nej...
Reg nr MÅSTE nämligen finnas för att man skall få kontrollbes...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... till-slut/
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=26
http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=26
(Hade tänkt fixa min egna import nu under okt, dvs pos 3-4 men det har liksom kommit en del annat i vägen..)

Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: tis okt 11, 2011 22:08
av zalmon
TACK SÅ HEMSKT MYCKET
Vill ju kolla om det är lönt att importera. A och O är väl att hitta en sjyste hoj........... och till rätt pris
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: ons okt 12, 2011 06:58
av tersan
zalmon skrev:Vill ju kolla om det är lönt att importera.
Rent ekonomiskt är det väl tveksamt, såvida man inte fyller ett släp med flera objekt man fått billigt. Men det brukar vara lättare att hitta rätt hoj om man letar utomlands, utbudet är enormt i t ex Tyskland och England.
Re: Import från tyskland
Postat: ons okt 12, 2011 08:18
av danlse
adrian_vg skrev:Danlse har ju importerat sin storviffer från Tyskland. Han kanske kan bidra med nåt?
Absolut!
Ska du köra hojen hem från tyskland som jag gjorde så tillkommer ju kostnader för försäkring i tyskland + tilfällig tysk regskylt(Ca 120EUR om jag minns rätt).
Sen gäller ju den tyska försäkringen bara en vecka i Sverige så finns ju risk att du måste teckna en svensk försäkring på ramnummret för att få köra till besiktningen.
Fixade detta via Folksam på ett smidigt sätt - försäkringen på ramnumret kunde flyttas över till en vanlig försäkring när jag fick min svenska regskylt.
Om det lönar sig eller ej beror nog lite på hur man räknar - tar man in precis alla kostnader för resa + räknar med lite mindre betalt den dag man säljer + sämre garantier + extra jobb så nja men om man som jag tycker det är lite kul att dra iväg på en sån här resa så kan man nog räkna hem den!
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: ons okt 12, 2011 21:31
av zalmon
skulle ju vara kul o göra en sån trip men lär väl knappast vara lönsamt rent ekonomisk, och objektet skulle ju var i prisklassen runt 40 så de torde göra det än mindre lönsamt he he
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: tor okt 13, 2011 07:49
av danlse
Jo blir nog mer lönsamt om man kommer upp lite i pris. För den jag köpte så var det en skillnad på i alla fall 35000 om man bara kollade priser på Blocket jämfört med Mobile.de. Men tar men med kostnader för importen + mindre betalt vid försäljning + större prutmån på Blocket jämfört med Mobile så tror jag inte det blir någon jättevinst kvar - men en kul resa var det!
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: tor okt 13, 2011 07:54
av adrian_vg
danlse skrev:Jo blir nog mer lönsamt om man kommer upp lite i pris. För den jag köpte så var det en skillnad på i alla fall 35000 om man bara kollade priser på Blocket jämfört med Mobile.de. Men tar men med kostnader för importen + mindre betalt vid försäljning + större prutmån på Blocket jämfört med Mobile så tror jag inte det blir någon jättevinst kvar - men en kul resa var det!
Ibland kan en kul resa vara en del av grejen. 8*)
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: fre okt 14, 2011 09:58
av zalmon
varför importerar man inte från UK ?????? Finns ju MASSOR me hojar där ser jag ju nu
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: fre okt 14, 2011 10:04
av adrian_vg
zalmon skrev:varför importerar man inte från UK ?????? Finns ju MASSOR me hojar där ser jag ju nu
Verkar för omständigt med byte av lampreflektor och mätare kanske?
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: fre okt 14, 2011 11:27
av danlse
adrian_vg skrev:zalmon skrev:varför importerar man inte från UK ?????? Finns ju MASSOR me hojar där ser jag ju nu
Verkar för omständigt med byte av lampreflektor och mätare kanske?
Har importerat två hojar från UK och generellt kan man nog säga att priserna är lite lägre än i tyskland. Själva importen är också lite enklare då den brittiska registreringsskylten följer med hojen och inte som i tyskland ägaren - det enda du behöver göra är att skicka in en liten del av registreringsbeviset till brittiska registreringsmyndigheten behålla resten själv som du skickar till vägverket, teckna svensk försäkring på ramnumret så är du klar att köra hem.
På minussidan är ju som Adrian sa framlyse och mätare - mätarproblemet kan du komma ifrån om du köper en med digital hastighetsmätare då dessa ofta kan ställas om till Km/h med en knapptryckning(Exempelvis på VFR generation 2002-2009)
Värsta strulet är nog framlampan - har provat att besiktiga utan att byta men det funkade inte - Nya lamport till en VFR - 800 hittade jag från tyskland för ca 4000 kr medan priset hos Honda i Sverige är det dubbla. Till en VFR 1200 kostade lampan i tyskland 8000 och det var då jag bestämde mig för att köpa hojen från tyskland istället!
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: fre okt 14, 2011 12:40
av zalmon
Det är EN lampa man måste byta visst ?? hm om man kollar kanske man kan få tag på en på ngn Mc skrot........
Re: Vilka importavgifter från Tyskland?
Postat: fre okt 14, 2011 13:08
av danlse
På dom flesta hojar är det ju en framlampa men på VFR modell 2002 till 2009 sitter det ju halvljus i båda framlamporna och båda är vinklade åt fel håll.
Kollade skrotar innan men det enda jag hittade var en lampa som var skrapad och som kostade nästan lika mycket som att beställa en ny från Tyskland!