Sida 1 av 1

Slip-on och originalsystem

Postat: sön jul 24, 2011 00:22
av snowman
Försökte hitta lite om vad ni har gjort med era cyklar och funderar själv lite. :roll:

Det grejer som är gjorda på min är som på de mesta cyklarna här verkar det som av årsmodell -02 och framåt.

Snorkel
PAIR
Flapper

Min har dock original avgassystem och går i funderingarnas värld då om man ska skaffa ett slipon.

Undrar då om man behöver mappa om den med t.ex. PC eller om det går bra att köra med vad Honda har gjort från början.

Undrar även om det är "katten" som sitter precis framför bakhjulet, för den sitter väl inte i ljuddämparna??

Om man ska byta till ett slipon, är det då mycket dyrare att byta hela vägen??

Hälsningar en nöjd nybliven VFR-ägare.

Re: Slip-on och originalsystem

Postat: sön jul 24, 2011 01:18
av adrian_vg
Frågan har ställts tidigare.

Bara slipon monterat - ingen ommappning behövs.

Bara öppnare luftfilter monterat - ingen ommappning behövs.

Slipon och öppnare luftfilter monterat - ommappning bör göras.

Helsystem för VFR finns ett fåtal av, men kostar nästan lika mycket som hojen och ger enl bänkningsmänniskorna på Honda City i Upplands Väsby inte speciellt mycket pang för pengarna.

Jepp, det är katten - klumpen framför bakhjulet, och med två elkablar (om jag minns rätt).

Re: Slip-on och originalsystem

Postat: sön jul 24, 2011 12:10
av snowman
adrian_vg skrev: Jepp, det är katten - klumpen framför bakhjulet, och med två elkablar (om jag minns rätt).
Då är det Lambdan som sitter helt enkelt.

Min snorkel är borta, är det samma sak som att byta filter??

Hur ser ett originalfilter ut?? Är det gult som på bilar med oranget gummi runt??

Re: Slip-on och originalsystem

Postat: sön jul 24, 2011 12:48
av adrian_vg
snowman skrev:Min snorkel är borta, är det samma sak som att byta filter??
Förstår inte riktigt frågan. Snorkeln är mest en ljuddämpningsgrej för insuget och möjligen för att förhindra att vatten kommer in i luftboxen. Ett luftfilters funktion är att rensa insugsluften från partiklar som annars kan skada motorn.
snowman skrev:Hur ser ett originalfilter ut?? Är det gult som på bilar med oranget gummi runt??
På min 97:a ser det ut enl bilden nedan. Öppnare luftfilter av K&N-typ brukar ha ett tunnare filterlager som nästan är genomskinligt och ett metallnät på undersidan för att förhindra att filtret sugs in i motorn. Vanliga filter är av papper i ett ganska tjockt material jämförelsevis.

K&N-filter. Titta på den stora bilden och notera metallnätet.
Bild

Ett pappersfilter.
Bild