Sida 1 av 1

Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 08:55
av Fromm
Tjo alla

Kanske har avhandlats tidigare men iaf.
Hur kollar ni oljan. Varm motor, centralstöd, vila 3 min, sticka löst istoppad?
Verkar finnas olika varianter och jag blir inte riktig klok på vad som är mästarsättet.

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 09:21
av tersan
Fromm skrev:Tjo alla

Kanske har avhandlats tidigare men iaf.
Hur kollar ni oljan. Varm motor, centralstöd, vila 3 min, sticka löst istoppad?
Verkar finnas olika varianter och jag blir inte riktig klok på vad som är mästarsättet.
Med risk att få på nöten av nån som lusläst instruktionsboken (brukar vara jag... men nu får jag ta det ur minnet): centralstöd och stickan löst istoppad. All olja ska ha runnit ner, så har man nyss kört behöver man vänta en stund. Normalt kollar jag alltid oljan med genomkall motor, typ innan jag ska ut och åka.

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 10:52
av adrian_vg
tersan skrev:Med risk att få på nöten av nån som lusläst instruktionsboken (brukar vara jag... men nu får jag ta det ur minnet): centralstöd och stickan löst istoppad. All olja ska ha runnit ner, så har man nyss kört behöver man vänta en stund. Normalt kollar jag alltid oljan med genomkall motor, typ innan jag ska ut och åka.
Jag gör som du. Inga nötter här inte. ;*)

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 11:01
av blacken
Eller så tjackar du dig en gammal Trajja eller HD, när det slutar att skvätta olja överallt , så är det dags att fylla på. :lol:

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 11:59
av HondaHasse
:claugh
Ja det är också en metod...

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: fre jun 10, 2011 12:27
av tersan
På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: sön jun 12, 2011 17:58
av Fromm
Kör på som vanligt mao :)

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: sön jun 12, 2011 22:42
av Since-2009
Tittar i fönstret mellanåt och byter var 600 mil... minst :wink:

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: tis jun 14, 2011 13:57
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Eller så tjackar du dig en gammal Trajja eller HD, när det slutar att skvätta olja överallt , så är det dags att fylla på. :lol:
Jag har haft en bil med liknande egenskaper. Min första, en sur Volvo 142 (även kallad "hund40". Fick fylla i en liter olja vid varje tankning. Å andra sidan såg jag inte bakomvarande trafik i backspegeln när jag släppte gasen från 70 och uppåt utan bara en stort blått moln.
Vill minnas att killen jag hade köpt den av sa att den var renoverad... Oja! :roll: Och jag var vid den tidpunkten för grön för att kolla närmare :oops: (läropengar, även om det inte var mycket)
tersan skrev:Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
En snubbe jag kände gjorde något liknande. Ringde och frågade mig vad man bör göra innan avställning. Jag informerade om lämpliga åtgärder inkl. att hälla i en skätt olja i tändstifthålen.
Mycket riktigt, han hällde i en "skätt" olja och skruvade tillbaka stiften. När det var dags för start på våren gick inte motorn runt och han förstod absolut inte varför. När en polare tittade på hojen och hittade "felet" så blev snubben sur på mig(?!) och tyckte att jag var amatör.
Polarn och jag fick oss iaf ett gott skratt efteråt.

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: tis jun 14, 2011 18:04
av Tommy Gsson
tersan skrev:På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
Torrsump.
T.

Re: Hur kollar ni oljan?

Postat: tis jun 14, 2011 21:16
av tersan
Tommy Gsson skrev:
tersan skrev:På ett annat forum jag frekventerar så har det faktiskt förekommit att man levt i tron att oljetryckslampan är en varningslampa för låg oljenivå. Med andra ord fyller man på när lampan tänds. Tyvärr är det inte alla motorer som överlever en sån oljekoll... rekommenderas inte.

Eller Ferrariägaren som vid en bankörning på Sviestad undrade varför Testarossan han köpt till sin fru (!) verkade gå trögt... en kompis till mig var på plats och tillkallades. Hela motorrummet visade sig vara svart av oljesöl, och när påfyllningslocket lyftes så var det olja ända upp... ägaren sa glatt att han kollat och fyllt på olja inför bankörningen. Genom att lyfta på oljelocket och fylla till kanten. Rekommenderas inte heller...
Torrsump.
T.
Förvisso, men han hade lyckats fylla olja direkt i motorn...