Hur varm ska motorn bli?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stryker
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: mån jun 28, 2010 19:33

Hur varm ska motorn bli?

#1 Inlägg av stryker »

Hei!

Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#2 Inlägg av tersan »

stryker skrev:Hei!

Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.
Varför vill du kunna hålla handen på blocket? :?

Kylvätskan håller utan problem över 100 grader, oljan kan bli ännu varmare. Med andra ord blir blocket rejält varmt, ja...
VFR750F -92, grön

Falk78
Donator 2011
Inlägg: 46
Blev medlem: sön maj 15, 2011 22:30
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur varm skal motorn bli?

#3 Inlägg av Falk78 »

Har själv också undrat varför den blir så varm :wink: Dock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.

Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna :)

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Hur varm skal motorn bli?

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Falk78 skrev:Har själv också undrat varför den blir så varm :wink: Dock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.

Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna :)
Kolla så att plåten som ska avleda värme från bakre cylindrarna sitter kvar, sitter från toppen och bakåt mot ramen.

http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... _3100.html

Nr 15 på fichen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Hur varm skal motorn bli?

#5 Inlägg av HondaVFR »

Kom ihåg att en yta från 50 grader och högre kan man inte hålla
handen på särskilt länge...........

Handkänning för att avgöra om motortemp är för hög
på en motor därmed inte så stor vits med
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#6 Inlägg av adrian_vg »

Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)
Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm :wink:
Nej, jag menade min viffrar; 90-97-00. En gammal luftkyld BMW R100RS på 70hk är inte riktigt tillförlitlig när det gäller motortemperaturer. 8*)

Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#10 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?
Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur varm skal motorn bli?

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?
Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.
Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Hur varm ska motorn bli?

#12 Inlägg av Donner »

En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop :roll:
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Hur varm ska motorn bli?

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Donner skrev:En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop :roll:
Gå renare? Kanske. Slitaget tvivlar jag på och effekten har visat sig på bana där många hojar har mindre effekt i mål än när dom startar, ju varmare desto mindre. Det märktes extra tydligt när de flesta körde luftkylt och motorerna blev riktigt varma. Honda som var en av de första vattenkylda (tror det var urVF:en RS1000RW) hade inte mest effekt vid start, men vann på jämnhet och vrid vilket iofs sabbade dåvarande bakdäcket, men det var en annan sak.

Det finns en optimal arbetstemperatur för motorer, men jag vet inte exakt var den är, men det är under 100 grader.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hur varm ska motorn bli?

#14 Inlägg av blacken »

Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.
Har också för mig att den optimala tempen på kylvattnet/motorn ska vara 90 till 92 grader, sedan så frestar det mera på materialet i knoten..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Hur varm ska motorn bli?

#15 Inlägg av blacken »

En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare
Njaaee, vetefasen om man kan lägga ett större bifall till det påståendet, glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen. :lol: Eller vilken äldre luftkyld burk som helst, som fick dom mest skumma egenskaper/fel vid varmare temperaturer..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar