Hur varm ska motorn bli?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hur varm ska motorn bli?
Hei!
Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.
Undrar hur varm en motorn skal bli ägentligen? Då menar jag på motorblocket, min blir så varm att jag inte klara å hålla handen på blocket mer än ca 2sek. Skal den bli så varm? Vfr 750 f 1986.
- tersan
- Donator 2021
- Kontakt:
Re: Hur varm skal motorn bli?
Varför vill du kunna hålla handen på blocket?stryker skrev:Hei!

Kylvätskan håller utan problem över 100 grader, oljan kan bli ännu varmare. Med andra ord blir blocket rejält varmt, ja...
VFR750F -92, grön
Har själv också undrat varför den blir så varm
Dock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.
Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna

Synd att man ska vara så nojjig då det förstör åkar glädjen men det beror väl på att man är rädd om grejerna

- Tommy Gsson
- Donator 2023
Kolla så att plåten som ska avleda värme från bakre cylindrarna sitter kvar, sitter från toppen och bakåt mot ramen.Falk78 skrev:Har själv också undrat varför den blir så varmDock så blir det hett om arslet som tusan på högersida där regulatorn sitter men har fått förklarat att den ska bli väldigt varm.
http://www.cmsnl.com/honda-vfr750f-1988 ... _3100.html
Nr 15 på fichen.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Kom ihåg att en yta från 50 grader och högre kan man inte hålla
handen på särskilt länge...........
Handkänning för att avgöra om motortemp är för hög
på en motor därmed inte så stor vits med
handen på särskilt länge...........
Handkänning för att avgöra om motortemp är för hög
på en motor därmed inte så stor vits med
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.adrian_vg skrev:Värt att nämna är att viffermotorerna följer motortemptrenden ganska så bra, som jag förstått det. Åttio- och nittiotalsmodellerna skulle gå så svalt som möjligt, medan senare motormodeller skulle gå så varma som möjligt. Trendigt värre alltså. 8*)
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Nej, jag menade min viffrar; 90-97-00. En gammal luftkyld BMW R100RS på 70hk är inte riktigt tillförlitlig när det gäller motortemperaturer. 8*)Tyrannosaurus skrev:Det där stämmer inte. Det blir lika varmt på 80-90-talare varav många luftkylda som blir ännu varmare.
Om jag har fattat rätt så hade du en gammal "svarv" på den tiden. Det är väl klart att en tusenkubikare på 60 hk och utstående "hängpattar" med jättekylflänsar inte blir så varm
Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.Tyrannosaurus skrev:Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.adrian_vg skrev:Kanske. Eller så låter man dem bara gå varmare mha termostaten.Tyrannosaurus skrev:Ok? Tightare toleranser i dom nyare kanske?adrian_vg skrev:Ämnet har diskuterats i andra trådar, och vi kom fram till samma sak där. Äldre viffermotorer går svalare än nyare.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Re: Hur varm ska motorn bli?
En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop 

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Gå renare? Kanske. Slitaget tvivlar jag på och effekten har visat sig på bana där många hojar har mindre effekt i mål än när dom startar, ju varmare desto mindre. Det märktes extra tydligt när de flesta körde luftkylt och motorerna blev riktigt varma. Honda som var en av de första vattenkylda (tror det var urVF:en RS1000RW) hade inte mest effekt vid start, men vann på jämnhet och vrid vilket iofs sabbade dåvarande bakdäcket, men det var en annan sak.Donner skrev:En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare. Luftkylt och kat passar väl inte så bra ihop
Det finns en optimal arbetstemperatur för motorer, men jag vet inte exakt var den är, men det är under 100 grader.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Har också för mig att den optimala tempen på kylvattnet/motorn ska vara 90 till 92 grader, sedan så frestar det mera på materialet i knoten..Då kan det vara läge att byta den, för en något svalare motor ger bättre effekt.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Njaaee, vetefasen om man kan lägga ett större bifall till det påståendet, glutta på gamla HD till exempel där bakre burken blev ganska så oval efter en säsong på grund av att den gick fasen så mycket varmare än främre. Känner till en som kunde släppa ner kolven på vilken ledd som helst på sin HD vid vinteröversynen.En varmare motor bör ju slitas mindre och gå renare

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.