Funderinga på offroad istället för VFR:en
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Funderinga på offroad istället för VFR:en
Ja nu har jag börjat fundera lite på om man inte skulle ta och skaffa sig en offroad hoj istället för VFR:en, billigare försäkring och helt ärligt kanske en sån passar mig bättre då jag är mycket för äventyr i vildmarken osv, men sammtidigt så är ju VFR:en en grym hoj! Och nu har jag ju fått tag i en som är i nyskick
Var inne hos den lokala mc-handlaren idag och provsatt en Transalp av 2007 års modell, helt klart en skön körställning och kanske nått jag skulle kunna tänka mig.
Vad har ni andra för erfarenheter av offroad hojar?
Byter jag så är det honda som gäller för hela slanten.
Kanske en Varadero...hmm...
Var inne hos den lokala mc-handlaren idag och provsatt en Transalp av 2007 års modell, helt klart en skön körställning och kanske nått jag skulle kunna tänka mig.
Vad har ni andra för erfarenheter av offroad hojar?
Byter jag så är det honda som gäller för hela slanten.
Kanske en Varadero...hmm...
Hojen såld
Haha...Henning skrev:Nu ska vi ta en linen tankeövning här...
Säg efter mig; "OCKSÅ"
-OCKSÅ!
BRA!
/H
Ja men då blir det dyrt...
Men men, när våren kommer på riktigt och man kan ta ut hojen på en tur så kommer jag ända min uppfattning rätt snabbt är jag säker på.
Läste dessutom vad folk hade skrivit om just Transalpen på Bike.se.
Den fick rätt mycket kritik där
En nyare Varadero skulle kanske vara nått men då hoppade priset upp det dubbla jämfört med Transalpen...
Hojen såld
Jag åkte transalp som förstahoj, dock en 94:a. Skitroliga hojar, och dom bara går och går
Den som jag hade var dock ganska svampiga, men transalpen är ju ingen racehoj, så det kanske man får ta...
Har provsuttit en nollsjua jag också, skulle gärna ha en sån, men jag åker ganska mycket med skjuts, och då är dom lite väl underdimmensionerade.
Men som sagt, lyssna till ditt hjärta! Köp det du vill ha. Skulle det vara så att du ångrar dig så finns det tusen nya VFR:er till salu!
Den som jag hade var dock ganska svampiga, men transalpen är ju ingen racehoj, så det kanske man får ta...
Har provsuttit en nollsjua jag också, skulle gärna ha en sån, men jag åker ganska mycket med skjuts, och då är dom lite väl underdimmensionerade.
Men som sagt, lyssna till ditt hjärta! Köp det du vill ha. Skulle det vara så att du ångrar dig så finns det tusen nya VFR:er till salu!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Var ska du köra ?
Hej.
Så här ser jag på några av de alternativ du nämnt.
Transalp.
Bra hoj för att köra grusväg och går att ta även lite mer offroad. Landsvägskörning fungerar med den är för klen. Behöver mer kraft ...
Tyngre offroad ("Dakar hojar")
XRV Africa Twin ( Även motsv BMW, KTM)
Tyngre kräver lite mer av den orsaken men grusvägs åka är trevligt. Riktigt offroad får man nog välja sina tillfällen det kan bli tungt annars...
Landsvägs åka bara att köra, bra motor, räckvidd, sittställning fungera bra. Gott om tillbehör som motorbågar o dyligt som gör att dom lättare vurporna insidenterna inte skadar annat än självförtroendet. Största nackdelen med just XRVn är väl att den inte tillverkas längre sen ? Men dom verkar mycket hållbara som VFRn och andra honda modeller så med rätt vård så lär vi få se dessa hojar länge till...
En bekant som kört många olika enduro, landsvägs hojar har sedan några år just en XRV som han är mycket nöjd med. Enda han brukar klaga på är att han tycker sig inte ha hittat räck däck setup till XRVn för hans körning. Problemet är främst fram för att få grepp vid grusåka men ändå inte ett mjukt/odestinkt däck på landsvägen. Han kör hårt på grusvägen men även långt på semesterturer.
Kolla in XRV750.net forumet.
Varadero.
Min uppfattnign är att det är en landsvägshoj, som vill se ut för lite offroad. Men det är enligt uppgift en härligt motor och hoj för det.
Enduro ex. XR 500, 600, 650
Ska man bara ut och smiska offroad men några polare då är det väl bara hitta en enduro. Det går hitta sådana för skapliga pengar. Men jag tycker helt klart vikt ska prioriteras före effekt på denna typ av hoj.
/Johan
Så här ser jag på några av de alternativ du nämnt.
Transalp.
Bra hoj för att köra grusväg och går att ta även lite mer offroad. Landsvägskörning fungerar med den är för klen. Behöver mer kraft ...
Tyngre offroad ("Dakar hojar")
XRV Africa Twin ( Även motsv BMW, KTM)
Tyngre kräver lite mer av den orsaken men grusvägs åka är trevligt. Riktigt offroad får man nog välja sina tillfällen det kan bli tungt annars...
Landsvägs åka bara att köra, bra motor, räckvidd, sittställning fungera bra. Gott om tillbehör som motorbågar o dyligt som gör att dom lättare vurporna insidenterna inte skadar annat än självförtroendet. Största nackdelen med just XRVn är väl att den inte tillverkas längre sen ? Men dom verkar mycket hållbara som VFRn och andra honda modeller så med rätt vård så lär vi få se dessa hojar länge till...
En bekant som kört många olika enduro, landsvägs hojar har sedan några år just en XRV som han är mycket nöjd med. Enda han brukar klaga på är att han tycker sig inte ha hittat räck däck setup till XRVn för hans körning. Problemet är främst fram för att få grepp vid grusåka men ändå inte ett mjukt/odestinkt däck på landsvägen. Han kör hårt på grusvägen men även långt på semesterturer.
Kolla in XRV750.net forumet.
Varadero.
Min uppfattnign är att det är en landsvägshoj, som vill se ut för lite offroad. Men det är enligt uppgift en härligt motor och hoj för det.
Enduro ex. XR 500, 600, 650
Ska man bara ut och smiska offroad men några polare då är det väl bara hitta en enduro. Det går hitta sådana för skapliga pengar. Men jag tycker helt klart vikt ska prioriteras före effekt på denna typ av hoj.
/Johan
Jag har alltid velat ha en transalp och köra med. Kunna ha till långåka och förlänga året lite med. Kanske plocka ut i december och njuta av hojåkning.
Men nu är jag allt för kåt på att smiska asfalt och gasa. Ambitionen att pilot power ska på talar nog sitt tydliga språk.
Skulle jag inte haft detta begär så hade jag äget en transa eller liknande hoj.
Saknar du asfalts begäret så tycker jag go for it. Men är du som jag så kanske dubbla hojar är lösningen.
Men nu är jag allt för kåt på att smiska asfalt och gasa. Ambitionen att pilot power ska på talar nog sitt tydliga språk.
Skulle jag inte haft detta begär så hade jag äget en transa eller liknande hoj.
Saknar du asfalts begäret så tycker jag go for it. Men är du som jag så kanske dubbla hojar är lösningen.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Skall man offroada tycker jag Transalten är ... värdelös. Trots sin storlek och tyngd är AfricaTwinen bättre. De TA jag haft och kört saknar framhjulskänsla. Man liksom har ingen koll på grepp och har ingen markkänsla med den. Afrikanen däremot är som en cross.
/H
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Problemet löst....
Det blir enligt Hennings "OCKSÅ" tänkade...
VFR:en behålls och så har jag lagt handpenning på en billig vägreggad kina 4-hjuling för offroadåkande --> http://www.blocket.se/vi/11285104.htm?ca=12_s
Har läst en del om dessa 4-hjulingar och de har fått både ris och ros men vad jag fattat så är det hög kvalitet jämfört med vad man betalar.
Var och provkörde en nyss och den var helt okej.
En ordentlg verktygslåda har man ju också så det är nog inga problem.
Fattar inte riktigt vad jag tänkte innan....jag kan ju faen inte sälja VFR:en!!!! hur dum får man bli!!??
Det blir enligt Hennings "OCKSÅ" tänkade...
VFR:en behålls och så har jag lagt handpenning på en billig vägreggad kina 4-hjuling för offroadåkande --> http://www.blocket.se/vi/11285104.htm?ca=12_s
Har läst en del om dessa 4-hjulingar och de har fått både ris och ros men vad jag fattat så är det hög kvalitet jämfört med vad man betalar.
Var och provkörde en nyss och den var helt okej.
En ordentlg verktygslåda har man ju också så det är nog inga problem.
Fattar inte riktigt vad jag tänkte innan....jag kan ju faen inte sälja VFR:en!!!! hur dum får man bli!!??
Hojen såld
Ja, två hojar är nog lösningen. Jag vill åka grus. Ogillar tanken på att vara utan VFR:en. Tänkte BMW 1150gs ett tag, men nä. Tror den är lite för klumpg för grusåka, så det blir nog enj till honda istället. Drömmer om en xr600 eller nåt sånt. Kompletera med dubbdäck, och vips så kan man åka året om!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
Jag har gått i samma tankar.
Fast ingen transalp, utan snarare gatreggad enduro, typ XR 400 eller liknande.
Men det är OCKSÅ.
En stor fördel med att ha en VFR av äldre modell, så att försäkringen inte blir så grymt dyr.
Bytte bil nyss, och det visade sig att min lilla renault megane coupe är dubbelt så dyr för mig att försäkra.
Sen får man lägga in aspekten att flickvännen gärna åker bak med, och då är inte BARA en enduro att tänka på...
Hoppas du blir nöjd med vad du finner!
Fast ingen transalp, utan snarare gatreggad enduro, typ XR 400 eller liknande.
Men det är OCKSÅ.
En stor fördel med att ha en VFR av äldre modell, så att försäkringen inte blir så grymt dyr.
Bytte bil nyss, och det visade sig att min lilla renault megane coupe är dubbelt så dyr för mig att försäkra.
Sen får man lägga in aspekten att flickvännen gärna åker bak med, och då är inte BARA en enduro att tänka på...
Hoppas du blir nöjd med vad du finner!
Det blev inget med 4-hjulingen, de verkade inte så värst hållbara helt enkelt.
Så nu har jag börjat snegla efter nått att busa runt med bara, nått i 15k kr klassen...kanske 20k till och med om det är rätt hoj.
Så hjälp en som inte kan nått om dessa hojar.
Om ni hade 15k i fickan att köpa bushoj för, vad hade ni köpt då?
Märke spelar ingen roll.
Den ska enbart användas till bus men vill ha en gatreggad ändå då jag inte bor i någon grusgrop.
Så nu har jag börjat snegla efter nått att busa runt med bara, nått i 15k kr klassen...kanske 20k till och med om det är rätt hoj.
Så hjälp en som inte kan nått om dessa hojar.
Om ni hade 15k i fickan att köpa bushoj för, vad hade ni köpt då?
Märke spelar ingen roll.
Den ska enbart användas till bus men vill ha en gatreggad ändå då jag inte bor i någon grusgrop.
Hojen såld
Beror på vad du ska ha den till. bara grusbus eller även skogsbus?Andersson skrev:Det blev inget med 4-hjulingen, de verkade inte så värst hållbara helt enkelt.
Så nu har jag börjat snegla efter nått att busa runt med bara, nått i 15k kr klassen...kanske 20k till och med om det är rätt hoj.
Så hjälp en som inte kan nått om dessa hojar.
Om ni hade 15k i fickan att köpa bushoj för, vad hade ni köpt då?
Märke spelar ingen roll.
Den ska enbart användas till bus men vill ha en gatreggad ändå då jag inte bor i någon grusgrop.
Det sistnämnda hade jag köpt en Suzuki DR 350, annars hade väl en Honda XR600 från tidigt 90-tal kanske passat för runt 20k?
Ja det är väl både grus och skog jag ska ha den till...
Kanske denna kan vara nått?
http://www.blocket.se/vi/11657283.htm?ca=12_s
Kanske denna kan vara nått?
http://www.blocket.se/vi/11657283.htm?ca=12_s
Hojen såld