Ja nu har jag börjat fundera lite på om man inte skulle ta och skaffa sig en offroad hoj istället för VFR:en, billigare försäkring och helt ärligt kanske en sån passar mig bättre då jag är mycket för äventyr i vildmarken osv, men sammtidigt så är ju VFR:en en grym hoj! Och nu har jag ju fått tag i en som är i nyskick
Var inne hos den lokala mc-handlaren idag och provsatt en Transalp av 2007 års modell, helt klart en skön körställning och kanske nått jag skulle kunna tänka mig.
Vad har ni andra för erfarenheter av offroad hojar?
Byter jag så är det honda som gäller för hela slanten.
Jag åkte transalp som förstahoj, dock en 94:a. Skitroliga hojar, och dom bara går och går
Den som jag hade var dock ganska svampiga, men transalpen är ju ingen racehoj, så det kanske man får ta...
Har provsuttit en nollsjua jag också, skulle gärna ha en sån, men jag åker ganska mycket med skjuts, och då är dom lite väl underdimmensionerade.
Men som sagt, lyssna till ditt hjärta! Köp det du vill ha. Skulle det vara så att du ångrar dig så finns det tusen nya VFR:er till salu!
Hej.
Så här ser jag på några av de alternativ du nämnt.
Transalp.
Bra hoj för att köra grusväg och går att ta även lite mer offroad. Landsvägskörning fungerar med den är för klen. Behöver mer kraft ...
Tyngre offroad ("Dakar hojar")
XRV Africa Twin ( Även motsv BMW, KTM)
Tyngre kräver lite mer av den orsaken men grusvägs åka är trevligt. Riktigt offroad får man nog välja sina tillfällen det kan bli tungt annars...
Landsvägs åka bara att köra, bra motor, räckvidd, sittställning fungera bra. Gott om tillbehör som motorbågar o dyligt som gör att dom lättare vurporna insidenterna inte skadar annat än självförtroendet. Största nackdelen med just XRVn är väl att den inte tillverkas längre sen ? Men dom verkar mycket hållbara som VFRn och andra honda modeller så med rätt vård så lär vi få se dessa hojar länge till...
En bekant som kört många olika enduro, landsvägs hojar har sedan några år just en XRV som han är mycket nöjd med. Enda han brukar klaga på är att han tycker sig inte ha hittat räck däck setup till XRVn för hans körning. Problemet är främst fram för att få grepp vid grusåka men ändå inte ett mjukt/odestinkt däck på landsvägen. Han kör hårt på grusvägen men även långt på semesterturer.
Kolla in XRV750.net forumet.
Varadero.
Min uppfattnign är att det är en landsvägshoj, som vill se ut för lite offroad. Men det är enligt uppgift en härligt motor och hoj för det.
Enduro ex. XR 500, 600, 650
Ska man bara ut och smiska offroad men några polare då är det väl bara hitta en enduro. Det går hitta sådana för skapliga pengar. Men jag tycker helt klart vikt ska prioriteras före effekt på denna typ av hoj.
Jag har alltid velat ha en transalp och köra med. Kunna ha till långåka och förlänga året lite med. Kanske plocka ut i december och njuta av hojåkning.
Men nu är jag allt för kåt på att smiska asfalt och gasa. Ambitionen att pilot power ska på talar nog sitt tydliga språk.
Skulle jag inte haft detta begär så hade jag äget en transa eller liknande hoj.
Saknar du asfalts begäret så tycker jag go for it. Men är du som jag så kanske dubbla hojar är lösningen.
Skall man offroada tycker jag Transalten är ... värdelös. Trots sin storlek och tyngd är AfricaTwinen bättre. De TA jag haft och kört saknar framhjulskänsla. Man liksom har ingen koll på grepp och har ingen markkänsla med den. Afrikanen däremot är som en cross.
Har läst en del om dessa 4-hjulingar och de har fått både ris och ros men vad jag fattat så är det hög kvalitet jämfört med vad man betalar.
Var och provkörde en nyss och den var helt okej.
En ordentlg verktygslåda har man ju också så det är nog inga problem.
Fattar inte riktigt vad jag tänkte innan....jag kan ju faen inte sälja VFR:en!!!! hur dum får man bli!!??
Ja, två hojar är nog lösningen. Jag vill åka grus. Ogillar tanken på att vara utan VFR:en. Tänkte BMW 1150gs ett tag, men nä. Tror den är lite för klumpg för grusåka, så det blir nog enj till honda istället. Drömmer om en xr600 eller nåt sånt. Kompletera med dubbdäck, och vips så kan man åka året om!
Jag är nyfiken på hur långturerna kommer bli på viffern, så även jag gick i tankarna om TA eller afrikan. Det enda jag känner än så länge är stela knän när man "legat på". Lätt att man kramar om tanken med ben och sen lägger sig över den.
Nåja, sen när jag blir gammal då ska jag köpa BMW iaf.
Andersson skrev:Det blev inget med 4-hjulingen, de verkade inte så värst hållbara helt enkelt.
Så nu har jag börjat snegla efter nått att busa runt med bara, nått i 15k kr klassen...kanske 20k till och med om det är rätt hoj.
Så hjälp en som inte kan nått om dessa hojar.
Om ni hade 15k i fickan att köpa bushoj för, vad hade ni köpt då?
Märke spelar ingen roll.
Den ska enbart användas till bus men vill ha en gatreggad ändå då jag inte bor i någon grusgrop.
Beror på vad du ska ha den till. bara grusbus eller även skogsbus?
Det sistnämnda hade jag köpt en Suzuki DR 350, annars hade väl en Honda XR600 från tidigt 90-tal kanske passat för runt 20k?