

Nåväl hem skulle man så vi tankade och handla dricka, varmt som sagt och tog sedan kustvägen 276 mot Berga. Låg och tog det lugnt bakom ett tjog bilar, en glidare ledde ledet ledigt och när vägen sträckte ut sig körde vi om. Förbestämt att ta det ganska lugnt, vi hamnade nu bakom glidaren så vi låg kvar där tills det klarnade igen och så elda vi på. Happ.. slog av på takten och for fram på denna skapligt trevliga väg i moderat tempo, ser en glidare till och börjar planera.... %*"*"&&€//Ÿ!!! Förebannat! Har jag lagningssatsen med mig är första tanken men samtidigt vill jag inte tro det dumt nog utan det kanske är vägen som är knepig/spårig.. styrlagret kanske har skurit!? Ja tankarna är inte helt sunda, kommer upp för en backe med vetskap om att jag har ett helt led med förmodat odugliga bilförare bakom med trasig AC och griniga ungar när jag ser en rastficka på andra sidan.
Nu är goda råd dyra, medveten om att när jag slår av här så kommer hojen att bråka med mig och jag ska köra över mötande fil... satan rastfickan är inte asfalterad! Blinkar och skickar ut handen åt polaren, viftar ned för att poängtera att jag går in för landning. Hojen ruskar oroväckande när hastigheten sänks, fritt i mötande och saktar ner så mycket jag kan innan jag kommer ut på gruset. Det gick vägen, har ju ABS men med punka vet man inte riktigt hur det där fungerar och jag hade inget intresse av att ta reda på det heller. Av hojen, FAAAN, känner på framdäcket, safe, bakdäcket är platt.
Av med kläder, kollar tankväskan, puh skiten är med, polaren kommer fram. Vi dividerar lite medans de andra deltagarna (bilarna/glidaren) susar förbi, vi förlora loppet, upp med hojen på centralstödet o börjar leta efter hålet. Hittar först inget hål och börjar svära över att om det är ventilen som stuckit så ska däckkrängaren få veta att han lever då jag specifikt bad om ny stubbe men det glömdes bort. Tillslut hittar jag dock hålet, sitter bra till ganska nära mitten och ingen snickardjävulskruv sitter kvar. Happ tjoff tjoff så lagar jag skiten med fullagningsstrumpa, trycker i två patroner o känner efter, visst f-n limet...! Happ inget att göra, en patron kvar och efter provsittning sköt jag i den också, det får bära eller brista med siktet inställt på Statoil Berga.
Kommer några hundra meter till tankstationen vid avfarten till Bergshamra... "Däckverkstad" **brooooommms**, vinklar in och parkerar. Kollar portarna, stängt men vid akuta däckärenden kunde man ringa ett nr, äh så akut är det inte. Uppenbara sig vara som en liten mack fast ändå inte fast ändå, öppet är det och där ligger en luftpicka YES! På tal om Yes fick jag dem att hälla upp ett ett glas vatten (blomspruta hade dom inte) med det i, lagningen verkade tät. Kollade ringtrycket, 1.3 bar, nu vet ni

Surt med punka men samtidigt skönt att när man fick det så gick allt bra.
Tips:
- Någon form av lagningskit med sig, hade löst sig oavsett men om solokvist blir det struligare.
- Kör hoj åtminstone ibland istället för att bara åka, mitt däck hade atmosfärstryck och det gick fort. Trots detta kändes det knappt i 80km/h vid färd rakt fram. Att svänga fram o tillbaka är inte bara rastlöshet eller bus mellan linjerna, det är så ni känner hur hojen beter sig, min kändes helt stum och det gick inte att missa..då.
- När ni saktar ned kommer hojen bråka som sagt, grus är inte optimalt att stanna på men kanske bättre än efter ett krön som i mitt fall. Läs trafiksituationen och håller er kall.
- Om däcket släpper från fälgen kan det dels ta i med upplåsning som följd. Det blir även svårare att få i luft/punkalagning så att det sluter tätt. 3 16g patroner (vanliga för kolsyrepicka) gav 1.3 bar under perfekta förhållanden. Har man möjligt att ta av hjulet kan det gå att studsa hjulet så att däcket hoppar på plats. Annars får man försöka spöa/slå det på plats.
- Skit i att försöka laga om däcket ser oroväckande skadat ut, värmeutvecklingen går fort vid lågt/inget tryck.







Custom Bike Show

