Sida 1 av 1

Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: ons maj 25, 2011 20:09
av TobLind
Som topic. Alltså en riktigt trimmad inte bara ljuddämpare utan en hel motorgenomgång med optimerad tändning och insprutning, vore skoj att veta vad som går att kräma ur motorn 200+ är ju lätt.
Vad jag har förstått så är det massa begränsningar i ECUn såsom den strypningen på 1an och 2an s växel och varvtalsbegränsningen

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: tor maj 26, 2011 11:03
av Since-2009
Det är kardan på denna där.. livsfarligt :wink: Nä men det kräver viss vana är min uppfattning, kört en del BMW-hojar och det kan bli lite spännande vid avslag/nedväxling. Nu står det iofs om slirkoppling som på sporthojarna för VFR´n men frågan är hur mycket "hugg" de kan bygga bort.

Jag är ingen ingenjör så jag har ingen tabell hur mycket man räknar med att effektförlusten till bakhjulet blir i förhållande till motorns effekt, alltså det kanske normalt blir en högre effektförlust på effektstarkare motorer..?

VFR1200 - Fabriksspec motor: 172.7hk Dyno: 142.08hk = 17.73%
VFR800 Vtec - Fabriksspec motor: 109hk Dyno: 97.15hk = 10.87%

Det anmärkningsvärda här är naturligtvis kardan/kedja men det kanske brukar vara högre % vid högre effekt som sagt, värdena för 800 kommer från min när den var helt original.

Då kan vi titta på vridet, ni vet det enda motorn producerar:

VFR1200 - Dyno: 79.31
VFR800 Vtec - Dyno: 71.95

Nu har jag inte kört 1200´n så mycket mer än en tur på provkörningsdagarna men jag är inte särskilt imponerad av siffrorna. Sen hänger väldigt mycket på hur bra de har lyckats med chassit. Har kört Pan-European lite mer och där kändes verkligen hur tråkigt/sladdrigt chassit var, förstår inte hur polisen kan valt dem faktiskt. Nu har de iofs gett kritik om jag inte missminner mig men de måste ju provköra innan de handlar.

Härifrån kommer uppgifterna för 1200:

http://vfr1200fa.blogspot.com/2010/08/dyno-run.html

http://4.bp.blogspot.com/_TOgYdrSmVmQ/T ... no+001.jpg

Här är mina papper och så länkar jag från rullen också:

Original:
Bild

Inte original:
Bild

Original:
http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw

Inte original:
http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: tor maj 26, 2011 11:31
av adrian_vg
Kul skillnad i ljud utan och med slipon. 8*)

Reflekterade också över att vridkaraktären på storviffern, enl bänkkörningarna ovan, är så lik den på min grönviffer (VFR750F-1997) och vid samma varvtal. Bara lite mer utpräglat.

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: tor maj 26, 2011 11:44
av Since-2009
Jo det är lite trevligare sång i bitarna nu =O) Ändå ligger den på ca 94-95dB vid senaste stationära mätningen utan dB-killer i. Vid knix eller storbana i sommar kommer jag dock ha med mig dem så får man se om de måste i eller inte.

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: tor maj 26, 2011 16:48
av Kaiko
Har du rensat katen?
Jag har i stort sett samma uppsättning i min 02:a som i din.
Jag tyckte att det blev en stor skillnad när innehållet i den försvann.
Kan gasa upp den på 2:an.
Dock är den bara ful-mappad mha voltmeter och originallamda.
Skall ta den till Andersson när jag får tummen ur.

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: tor maj 26, 2011 17:56
av Since-2009
Nej.. inte medvetet iaf ;0) Men nä, sådant bonntrim har jag inget intresse av, vill ha mina ventiler "medium-well" och inte brända ;) Om den skulle gå för varmt skulle jag dock åtgärda det men då fick det bli en ny kisse med lite bättre flöde i.

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: fre maj 27, 2011 08:04
av adrian_vg
Since-2009 skrev:[...]ny kisse med lite bättre flöde i.
Finns sånt?

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: fre maj 27, 2011 08:32
av Since-2009
Jodå klart det finns men av förklarliga skäl så har inte den marknaden blomstrat ännu p.g.a. att kraven ur miljösynpunkt är så lågt ställda mot ägarna. Hur som helst så är det bara en tidsfråga (in my opinion) innan det kommer i större utsträckning, ex avgaskrav som CO HC och Lambda.

Bara tänka efter två sekunder vilka krav tillverkarna har på sig, "vår" VFR som lysande exempel, och alla funktioner och delar som måste uppfinnas för att klara de kraven =O) Hade inte avgaskraven funnits för personbilssidan så hade det inte funnits en uppsjö av katalysatorer på marknaden som det faktiskt gör idag.

Re: Någon som sett en trimmad VFR 1200?

Postat: fre jun 03, 2011 20:38
av Julleman
Någon här som har Acra-slipon eller liknande på? Funderar på att byta, men vad gör det på ljudet? Idag låter den inte så särskilt kaxigt men kanske Acra kan hjälpa, helst vill jag ha lite mulligare ljud....
Någon som har eller hört live?