
Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
Några wheelie fantaster här? Får man upp en gammal vfr 750 på bakan? 

- Since-2009
- Medlem
- Inlägg: 202
- Blev medlem: mån maj 10, 2010 22:19
Re: bakhjulsåka
Jag är långt ifrån någon expert i ämnet själv men känner de som kan det där och har varje busshållplats som läktare
Hur som helst, för de som kan konsten spelar de nog mindre roll vad de sitter på för hoj, jag tyckte dock den här videon var riktigt vettig:
http://www.youtube.com/watch?v=qncPBZ9D ... r_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=qncPBZ9D ... r_embedded
VFR800 EHEC
Started out with nothing and I still got most of it left
Started out with nothing and I still got most of it left
Re: bakhjulsåka
Gillar du gasa upp den. Så är receptet en till två kugg ner på framdrevet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: bakhjulsåka
1200:an går upp på bakhjulet med bara gas, men den är en förbannad klump att ha att göra med och risken att dunka i ordentligt när man sätter ner den igen är stor...om man inte nöjer sig med att bara dra upp den litegrann över backen. Har en VTR Firestorm till sånt där roligt, även om motorkaraktären gör körningen något ryckig och svårkontrollerad. Matti Tepsa har ju ganska stora problem nu när han har bytt till en V-twin (KTM RC8) i stället för sin gamla Kawasaki 600...
Det borde inte vara några problem att få upp en gammal VF 750 på bakhjulet heller. Ta och träna på ett inhägnat område, eller åtminstone en rejäl raksträcka med bra asfalt som är lågt trafikerad...gärna med lite uppförslutning...Ju mer vägen lutar, dsto lättare blir det, för du förskjuter tyngdpunkten bakåt och får på så sätt hjälp på traven. Träna på att köra i jämn fart och att snabbt dra in kopplingen och släppa den igen. I början kommer hojfan att ta ett rejält skutt och det kan vara svårt att kontrollera fanskapet. Försök att hålla ett ordentligt tag i styret och fokucera inte så mycket på att få upp framhjulet så högt, utan koncentrera dig i stället på att möta upp med gasen så att nedsättningen av framhjulet blir så mjukt som möjligt. Med tiden kommer du att märka att dina bakhjulsåkningar blir längre och längre av sig självt. Och för allt i världen... Mjukt ner med framhjulet och RAKT fram...annars kommer det att göra ont.
Det borde inte vara några problem att få upp en gammal VF 750 på bakhjulet heller. Ta och träna på ett inhägnat område, eller åtminstone en rejäl raksträcka med bra asfalt som är lågt trafikerad...gärna med lite uppförslutning...Ju mer vägen lutar, dsto lättare blir det, för du förskjuter tyngdpunkten bakåt och får på så sätt hjälp på traven. Träna på att köra i jämn fart och att snabbt dra in kopplingen och släppa den igen. I början kommer hojfan att ta ett rejält skutt och det kan vara svårt att kontrollera fanskapet. Försök att hålla ett ordentligt tag i styret och fokucera inte så mycket på att få upp framhjulet så högt, utan koncentrera dig i stället på att möta upp med gasen så att nedsättningen av framhjulet blir så mjukt som möjligt. Med tiden kommer du att märka att dina bakhjulsåkningar blir längre och längre av sig självt. Och för allt i världen... Mjukt ner med framhjulet och RAKT fram...annars kommer det att göra ont.
Millions of flies can´t be wrong...EAT SHIT!!
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...
Eller som frun brukar säga: Jag är inte dum...Jag har bara lite otur när jag tänker...
Honda Hornet - Såld
Blackbird - Kraschad
Suzuki SV 650 - Såld
Firestorm - Utlånad till frugan
VFR 1200 - Grå förstås...
Re: Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
en 90 går iaf att få upp fint.
fick dock reda på det när kusinens styvfarsa skulle känna på vfren
fick dock reda på det när kusinens styvfarsa skulle känna på vfren
"Bättre än HD"
Re: Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
Går aldeles utmärkt med min 86:a. bara gas ger ett litet lyft. Vill man upp mer så släpp gasen vid 4000 rpm (nigning) sen fulla spjäll, att sitta upprätt är dock ett måste...
En annan mer okontrollerad wheele blir det en varm fredagkväll utanför bolaget när man är riktigt törstig och har en rygga full med bira..
Lycka till...
En annan mer okontrollerad wheele blir det en varm fredagkväll utanför bolaget när man är riktigt törstig och har en rygga full med bira..

Lycka till...
-86 The original and best
Re: Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
Har gjort några fega försök med kopplingen men jag tycker att det smäller så jäkla mycket i kedjan så jag tycker inte att det är värt att prova. Läste lite hastigt för länge sedan på något utländskt forum att man absolut inte ska köra på bakhjulet med 94-97 men varför minns jag inte.
Har blivit varnad av en mekaniker när jag körde min gamla gsxr 750 att inte köra på bakhjulet då det blir sämre smörjning och det i samband med väldigt höga varvtal kan göra motorn olycklig.
Har blivit varnad av en mekaniker när jag körde min gamla gsxr 750 att inte köra på bakhjulet då det blir sämre smörjning och det i samband med väldigt höga varvtal kan göra motorn olycklig.
Re: Bakhjulsåka: går det med en VFR750?
stämmer att man inte ska wheela för mot då oljepickupen sitter i framkant på motorn
"Bättre än HD"