Vilket varvtal ska man ligga på?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

Vilket varvtal ska man ligga på?

#1 Inlägg av riktigadavid »

Som ny med mc tycker jag det känns lite ovant att åka omkring på 6000 varv vid normal körning, och ännu konstigare att kunna varva upp mot 11000 rpm.
Så jag undrar lite vad man egentligen ska ligga på när man kör normalt på landsväg tex. Om det är 80km/h ska man då köra på 6an och låta den köra på 3500rpm eller går motorn bättre på högre varvtal?

Sen undrar jag lite om ni brukar stänga av soppakranen? Varför ska man isf göra det? Det skulle man ju heller aldrig göra på en bil :)

Ni får stå ut med lite dumma frågor från mig nu i början, jag har ju aldrig haft hoj förut :P
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

Re: Vilket varvtal ska man ligga på?

#2 Inlägg av Donner »

Varvtalet bestämmer du själv, mest ekonomiskt är ju att ligga på 6:an i landsvägsfart.
Behöver du göra en omkörning så tagga ner ett par pinnar.

Kommer du in på en 50väg så ligg på 5:an, kanske 4:an.

Jag kör inte med onödigt höga varv men skall man ha ordentligt med kraft så är det lägre växel som gäller.

Kör du aktivt på en kurvig väg så kan man med fördel ligga på lite högre varv(lägre växel) för att man skall få lite mer flyt i körningen.

VFR motorn trivs bäst över 3000 varv. Men man behöver inte varva onödigt mycket för det.

Edit: Soppakranen behöver man normalt sett inte stänga.

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#3 Inlägg av blacken »

Det är bara att veva på, den håller för det mesta :D Men som tidigare nämnts under 3000 varv så trivs den inte så bra. Du får ut och köra så kommer du att vänja dig vid att den tycks varva mycket, jag hade samma "dilemma" i början av mitt vifferinnehav. men nu så bara njuter jag av det :D . Det svåraste var att verkligen låta den dra länge på växlarna, man var ju tidigare van att växla oftare, men den trivs med att dra han länge och väl på alla växlar..
Edit: Soppakranen behöver man normalt sett inte stänga.
Är det vakuumkran på den?..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem

#4 Inlägg av riktigadavid »

Okej, tack för svaren.
blacken skrev:Är det vakuumkran på den?..
Följdfråga: Vad är en vakuumkran?
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#5 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:Okej, tack för svaren.
blacken skrev:Är det vakuumkran på den?..
Följdfråga: Vad är en vakuumkran?
Det är en kran som styrs av undertrycket (vakuumet) i insuget. Och som på så sätt "automatiskt" stänger av soppakran när man stänger av motorn, men den har dom vanliga funktionerna när motorn går..

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem

#6 Inlägg av Mr_gear »

Enligt min instruktionsbok så har min rc36 vakuumkran iaf... :) fast jag har som vana att stänga den ändå...
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#7 Inlägg av blacken »

Mr_gear skrev:Enligt min instruktionsbok så har min rc36 vakuumkran iaf... :) fast jag har som vana att stänga den ändå...
Jag har åsså en RC 36 (91) och den har inte en vakuumkran..

Användarvisningsbild
Mr_gear
Medlem

#8 Inlägg av Mr_gear »

blacken skrev:
Mr_gear skrev:Enligt min instruktionsbok så har min rc36 vakuumkran iaf... :) fast jag har som vana att stänga den ändå...
Jag har åsså en RC 36 (91) och den har inte en vakuumkran..
Åfan... Min är ju en 90a, har inte kollat efter på hojen men i instruktionsboken står det att det är vakuumkran och att man bara behöver slå av bränslekranen vid längre förvaring :?
Patrick L - Vit Honda VFR750F - 90

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Donner skrev:Varvtalet bestämmer du själv, mest ekonomiskt är ju att ligga på 6:an i landsvägsfart.

Jag kör inte med onödigt höga varv men skall man ha ordentligt med kraft så är det lägre växel som gäller.

Kör du aktivt på en kurvig väg så kan man med fördel ligga på lite högre varv(lägre växel) för att man skall få lite mer flyt i körningen.

VFR motorn trivs bäst över 3000 varv. Men man behöver inte varva onödigt mycket för det.
Ehh?? Har aldrig taggat dig som en fiskörare... Femman och fyran i 50km/h?? :shock:

Mitt förslag till TS är att som regel köra på trean i stadstrafik. Fyran på 70-väg och sexan på motorväg. Varvtalet ska optimalt ligga på runt 5000rpm, eller åtminstone över 4000rpm. Då har du kraft tillgängligt i alla lägen. Krypkör man, får man anpassa växel och varv efter situationen. Kompensera med lägre växel om du kör med skjuts.

Det har skrivits en del om hur viffern känns kraftlös och vibrerar och låter konstigt i stadstrafik. Det har senare framkommit att föraren haft skjuts, och kört på sexan i stadstrafik. Jag låter er dra slutsatsen själva utifrån detta.

Edit: Nä, förresten. För att undvika missförstånd. Använd rätt växel vid rätt varvtal vid rätt hastighet. Fiskörning på tomgång och hög växel funkar bara med Boss Hoss eller liknande motorcyklar(?). Så, nu fick jag det sagt. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Ehh?? Har aldrig taggat dig som en fiskörare... Femman och fyran i 50km/h?? :shock:

Mitt förslag till TS är att som regel köra på trean i stadstrafik. Fyran på 70-väg och sexan på motorväg. Varvtalet ska optimalt ligga på runt 5000rpm, eller åtminstone över 4000rpm. Då har du kraft tillgängligt i alla lägen. Krypkör man, får man anpassa växel och varv efter situationen. Kompensera med lägre växel om du kör med skjuts.

Det har skrivits en del om hur viffern känns kraftlös och vibrerar och låter konstigt i stadstrafik. Det har senare framkommit att föraren haft skjuts, och kört på sexan i stadstrafik. Jag låter er dra slutsatsen själva utifrån detta.

Edit: Nä, förresten. För att undvika missförstånd. Använd rätt växel vid rätt varvtal vid rätt hastighet. Fiskörning på tomgång och hög växel funkar bara med Boss Hoss eller liknande motorcyklar(?). Så, nu fick jag det sagt. 8*)
Eco-driving är inte din grej, va? :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Eco-driving är inte din grej, va? :mrgreen:
Vaddå? Optimalt varvtal på rätt växel och i rätt hastighet *är* essensen av eco-driving! Försök inte påstå att sexans växel i 50Km/h är ekonomiskt!

Bilen får jämt gå i ekonomiläget med minimal gas. Använder knappt bromsarna eftersom man förlorar i form av värmeenergi, som man sen måste måste bygga upp igen. Det handlar inte om att alltid köra på hög växel i tron att man sparar bränsle, utan om att planera sin körning så att man undviker stopp samt ha en jämn fart mest hela tiden.

Ok, tvåan hela varvet runt på ATT på svartviffern är kanske inte optimalt ur bränslebesparing, men man har ett jäkla klipp ut ur kurvorna. Sen låter det bra också... :oops:
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#12 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Eco-driving är inte din grej, va? :mrgreen:
Vaddå? Optimalt varvtal på rätt växel och i rätt hastighet *är* essensen av eco-driving! Försök inte påstå att sexans växel i 50Km/h är ekonomiskt!

Bilen får jämt gå i ekonomiläget med minimal gas. Använder knappt bromsarna eftersom man förlorar i form av värmeenergi, som man sen måste måste bygga upp igen. Det handlar inte om att alltid köra på hög växel i tron att man sparar bränsle, utan om att planera sin körning så att man undviker stopp samt ha en jämn fart mest hela tiden.

Ok, tvåan hela varvet runt på ATT på svartviffern är kanske inte optimalt ur bränslebesparing, men man har ett jäkla klipp ut ur kurvorna. Sen låter det bra också... :oops:
Tack, då hade jag rätt. Eco-driving är inte din grej. :mrgreen:

Varför är det inte ekonomiskt att använda högsta växeln i 50?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Tack, då hade jag rätt. Eco-driving är inte din grej. :mrgreen:
8)
tersan skrev:Varför är det inte ekonomiskt att använda högsta växeln i 50?
För att motorn hostar, hackar och går som en påse nötter? Att segdra en motor så är rimligtvis inte bra för varken motorn, växellådan eller bränsleförbrukningen.

För att ta bilen som ett exempel: Automaten verkar växla upp till trean och sen rycka till minimalt när den mekaniska lockuppen går in. Den byter inte till fyran eller femman förrän vid ca 70km/h. Varvräknaren visar då på ca 1500-2000rpm. Max vridmoment finns från 2500rpm, den behöver inte varva mer än så.

Vtec har max vrid vid knappt under 9000rpm. Vill man då ligga och fisa runt på 3000rpm på sexan?
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:För att motorn hostar, hackar och går som en påse nötter? Att segdra en motor så är rimligtvis inte bra för varken motorn, växellådan eller bränsleförbrukningen.
Korrekt, men nu är det ju VFR vi avhandlar. Och iallafall min beter sig inte på det viset.

adrian_vg skrev:För att ta bilen som ett exempel: Automaten verkar växla upp till trean och sen rycka till minimalt när den mekaniska lockuppen går in. Den byter inte till fyran eller femman förrän vid ca 70km/h. Varvräknaren visar då på ca 1500-2000rpm. Max vridmoment finns från 2500rpm, den behöver inte varva mer än så.
Mindre bra exempel... växlingspunkterna i en automat är inte valda med enbart bränsleekonomi som kriterium. Dessutom har du en momentomvandlare som ställer till resonemanget lite.

adrian_vg skrev:Vtec har max vrid vid knappt under 9000rpm. Vill man då ligga och fisa runt på 3000rpm på sexan?
Ja, om man vill hålla förbrukningen nere. Vill man att det ska hända mer när man vrider på det högra handtaget så är det kanske inte så kul däremot. Dessutom verkar ju de nyare viffrarna sakna vrid på låga varv av någon anledning... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#15 Inlägg av Donner »

adrian_vg skrev:
Donner skrev:Varvtalet bestämmer du själv, mest ekonomiskt är ju att ligga på 6:an i landsvägsfart.

Ehh?? Har aldrig taggat dig som en fiskörare... Femman och fyran i 50km/h?? :shock:

Haha nej jag fiskör inte kan jag lova, dock är det stressande att ligga på höga varv hela tiden och givetvis tar det mer bränsle.

Jag skrev inte 6:an i 50km/h fast det går men 5:an funkar utmärkt utan att det hostar och spottar och fräser :D

Onödigt höga varv har man när man känner för det, tex vid omkörning där man taggar ner ett par kugg. Varför ligga i 4:an på en 70 väg när man ändå inte behöver kraften :?:

En viffer av min modell funkar hur bra som helst på detta sätt. Varför skall man ligga runt 5000 varv när det funkar utmärkt på 3-3,5k?

Som sagt....jag växlar ner när det behövs och det funkar utmärkt 8)

Bilen du jämförde med, har inte den turbo? Då ligger max vrid vid mycket lägre varvtal så det kan man inte jämföra :wink:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Skriv svar