Sida 1 av 3

1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 10:14
av danlse
Parkerade hojen som vanligt utaför jobbet och där står plötsligt en helt ny VFR 1200.
Drabbades av en plötsligt och mycket stark "Vill ha den känsla"(Tyckte till och med att den luktade nytt om nu en hoj kan göra det)

Hur är tolvhundran jämfört med åttahundran?

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 10:17
av adrian_vg
danlse skrev:Hur är tolvhundran jämfört med åttahundran?
Fläskigare.

Det är lite som att jämföra en BMW M3 från tidigt 90-tal med en Volvo V70 av senare snitt. Stramt, fast och snabbt mot vräkigt, lyxigt och gungigt. Typ. 8*)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 10:25
av danlse
Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 10:43
av blacken
är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 11:19
av adrian_vg
danlse skrev:Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!
Det sitter ju i betraktarens öga. 8*) Honda har ju velat göra en ersättare för både Vtec:en och Blackbirden i en och samma hoj. I mitt tycke har de delvis misslyckats, mest pga den apfula designen. Å andra sidan, när man sitter i sadeln ser man inte den fula kåpan, så det spelar kanske mindre roll än man tror/tycker.

Motorn verkar ju intressant, trots en skriande kuggdrivna kammar-brist. Den har enkelsving *och* kardan, vilket ju inte är fel i någon bok!

Provkör en VFR1200, och bilda dig en egen uppfattning, är mitt förslag. Kommer du sedan över estetiken i linjerna, eller bristen härav, så har du kanske en vinnare!
blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
En GSF har inte en V4-motor. 8*)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 11:48
av danlse
- Adrian, provkörning blir nästa steg!
Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Noterade också att den bara har en framlampa borde ju kunna bli rimligare pris för byte efter UK import jämfört med 800an..

- En Bandit känns lite gammaldags men kan säkert vara en väl så bra maskin!

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 11:51
av adrian_vg
danlse skrev: Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Som sagt, skönheten sitter i betraktarens öga. ;*)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 13:33
av Mr_gear
blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
Har också hört mycket gott om dem, En polare har en sån och är kalasnöjd! :)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 13:47
av blacken
adrian_vg skrev:
danlse skrev:Är det så illa verkligen?

Kollade lite priser i UK och där finns dom från motsvarande 85000 hos handlare - känns rimligare än priserna i Sverige men men någon V70 vill jag ju inte ha!
Det sitter ju i betraktarens öga. 8*) Honda har ju velat göra en ersättare för både Vtec:en och Blackbirden i en och samma hoj. I mitt tycke har de delvis misslyckats, mest pga den apfula designen. Å andra sidan, när man sitter i sadeln ser man inte den fula kåpan, så det spelar kanske mindre roll än man tror/tycker.

Motorn verkar ju intressant, trots en skriande kuggdrivna kammar-brist. Den har enkelsving *och* kardan, vilket ju inte är fel i någon bok!

Provkör en VFR1200, och bilda dig en egen uppfattning, är mitt förslag. Kommer du sedan över estetiken i linjerna, eller bristen härav, så har du kanske en vinnare!
blacken skrev:är det en 1200 du vill ha så glutta då hellre på en GSF 1200. Kanonsmidig maskin som ser ut och går som en knarr ska gå + att den har djäkulusiskt grymma vägegenskaper på kurviga vägar vid "motiverad" körning, för att inte tala om vridet i knotan! :D Samt att prislappen är betydligt mera "anorektisk"..
En GSF har inte en V4-motor. 8*)
EN stor sanning, men tänkte bara att om han var ute efter KÖRBARA 1200 kubik med lite action och gruummpff! i knotan, så får man nog tumma lite på ens pretantioner..:)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 13:52
av blacken
adrian_vg skrev:
danlse skrev: Ful??Den är ju hur snygg som helst(kollar ut genom fönstret på den röda skönheten samtidigt som jag skriver det här)
Som sagt, skönheten sitter i betraktarens öga. ;*)
"Skön" "Snygg"? GSF:n ser iallafall ut som en knarr, inte som en söndergökad plastsvan. Undrar jag vilken öga betraktaren ska använda för att en VFR 1200 ska bli snygg?.. :lol:

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 14:29
av danlse
Känns inte som att det finns så många anhängare här till den ny modellen milt uttryckt..Men jag ger inte upp återkommer när jag fått till en provkörning!

söndergökad plastsvan :D

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 14:44
av adrian_vg
blacken skrev:Undrar jag vilken öga betraktaren ska använda för att en VFR 1200 ska bli snygg?.. :lol:
Väldigt mörka solglasögon? ;*)

Ärligt talat finns det vissa vinklar som är snygga på storviffern, men det är banne mig inte framifrån, eller snett framifrån sidan. Tycker jag.

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 15:37
av Conseal
Gillar inte utseendet (min åsikt) men de går ju utav bara h-e!
Man kan alltid hitta personliga småsaker (som lite hård sadel, åter igen enligt mig) men jisses .. 180+ är som en glass i solen .. underbart :)

Re: 1200 vs. 800

Postat: fre maj 13, 2011 18:19
av Hexx
Conseal skrev:Gillar inte utseendet (min åsikt) men de går ju utav bara h-e!
Man kan alltid hitta personliga småsaker (som lite hård sadel, åter igen enligt mig) men jisses .. 180+ är som en glass i solen .. underbart :)
Jag måste hålla med =)
Provkörde en 1200 på Honda mc-center i GBG hos samma försäljare som sålde 800:an till mig....
han låg på om att jag skulle behöva byta upp mig om jag gillade VFR vilket jag gör.
Men efter provkörning så sade jag till honom att jag tyvärr aldrig kan köpa en sådan ful hoj !! Även om det fanns jävligt med pulver och att den kändes bekväm. Men gillar ju tekniken i den, inget snack om saken..... men framdelen är inget vidare =)
Han sade att han tycket likadant i början, men efter ett tag att typ sett den dagligen så började han smälta mer och mer.
jag har bara sett den 5 - 6 ggr och tycker fortfarande att den är ful som fan.
Som någon skrev om en plastsvan typ =) hehe
Tror att det kan bli ett annat märke framöver tyvärr..... satsar på 2012
Olle

Re: 1200 vs. 800

Postat: lör maj 14, 2011 04:45
av M@rtini
danlse skrev:Ful??Den är ju hur snygg som helst.
Jag har haft min i snart ett år och kan bara hålla med, bara ljuddämparen jag fortfarande inte tycker om. Fast det är bara att acceptera att man måste sätta lite egen prägel på en ny hoj innan den är fulländad. Kommer bli en annan dämpare, powercomander och KN-filter, om inte förr så till nästa säsong (tror det blir ett vinter projekt). Och så har vi det fula extra glaset som ligger där hemma, och inte lär monteras så länge jag äger hojen i alla fall.