Sida 1 av 3
Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud
Postat: ons maj 11, 2011 21:35
av maxizor
Hej,
Heter Erik och är ny här på forumet!
Köpte mig en Honda VFR VTEC -02 med ABS i februari! Den har precis passerat 6k mil.
Köpte den då jag har hört mycket gott om VFR, samt att den har ABS och insprut som är mina krav!
Nu har jag lite småproblem/frågor.
1. Den drar lite mycket soppa tycker jag runt 0.9-1.0L milen och då kör jag lugnt, vad kan tänkas vara fel?
Jag har bytt olja/filter beställt nya stift/luftfilter som ska bytas inom kort. Det enda som är gjort med cykeln är att flapper-valve mod gjort och snorkeln dragen, har även kopplat ur PAIR ventilen.
Det luktar inte bensin eller något och den går bra på alla varvtal och är pigg. Någon i stockholmsområdet får gärna prova cykeln och säga vad de tycker, skulle uppskattas!
2. Bromsarna ligger an lite efter jag kört men släpper efter ett tag, den blir halvtrög att rulla och det gäller framhjulet. Jag har bytt all bromsvätska/luftat på alla ställen, smörjt upp alla glidpinnar och motionerat alla kolvar som verkar friska och fungera bra. Vad kan det tänkas vara? Någon bromspump som strular?
3. Jag har ett tickande/skramlande ljud ifrån vänster sida av motorn mellan 1200-3000v sen slutar det, kommer när motorn är 65 grader och varmare! Kan det vara spännaren till kamkedjan?
Tack på förhand för ert grymma forum och det engagemang man ser att folk har
//Erik
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: ons maj 11, 2011 22:10
av Pegaso
Välkommen hit!
Lösningar på dina problem släpper jag till nån annan. Jag svamlar bara.
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: ons maj 11, 2011 22:12
av Tommy Gsson
Välkommen hit!!!
T.
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 06:17
av blacken
Kanonvälkommen i ligan och Vifferträsket

Ticket i spisen kan nog ganska så säkert härledas till kamkedjan som börjar att nå maxsträckgränsen, men om det bara är medans den är kall i knotan så kan du nog lugnt vänta med rep/byte av kedjan tills i vinter. Underförstått att du är uppmärksam på framtida kommande missljud ifrån kamdrivningen.
Vad frambromsen anbelangar så är det ett "kärvande" ljud ifrån bromseriet innan det släpper så att säga?
Angående soppatörsten, ryker den svart om avgaseriet när du vrider på rullen? eller har den ett tvekande beteende vid hastiga pådrag?..
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 08:12
av TG
Välkommen hit!
(släng in en tråd i "Jag och min VFR" så blir du än mer välkomnad!

Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 10:01
av adrian_vg
Hur skulle du beskriva ditt körsätt? Höga varv på låg växel mest hela tiden, eller?
En del folk har monterat en Powercommander med en kustomiserad mappning och fått överlag lägre förbrukning. Vissa amerikanska VFR-forum, säger att Vtec går fett i vissa varvtalsregister.
Vtec:en har fö fått en del kritik vid oberoende tester, att den drar lite mycket bensin jmfm liknande hojar i ungefär samma storleksklass.
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 14:44
av maxizor
blacken skrev:Kanonvälkommen i ligan och Vifferträsket

Ticket i spisen kan nog ganska så säkert härledas till kamkedjan som börjar att nå maxsträckgränsen, men om det bara är medans den är kall i knotan så kan du nog lugnt vänta med rep/byte av kedjan tills i vinter. Underförstått att du är uppmärksam på framtida kommande missljud ifrån kamdrivningen.
Vad frambromsen anbelangar så är det ett "kärvande" ljud ifrån bromseriet innan det släpper så att säga?
Angående soppatörsten, ryker den svart om avgaseriet när du vrider på rullen? eller har den ett tvekande beteende vid hastiga pådrag?..
Man tackar
Det kärvar inte men det känns som något ligger an litegranna, tillräckligt för att framhjulet med handen blir trögt att snurra på..
Den ryker inte svart, tvekar inte på gaspådrag annat än när den är på tomgång men kommer direkt, det är om man gasar mycket direkt ifrån 1100-1200 varv.
Det tickar när den är varmare än 65 grader... Ska lämna in den för övergång på Honda den 23:e, men vill ju felsöka så mycket som möjligt först då märkesverkstäder är allt annat än billiga

Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 14:47
av maxizor
adrian_vg skrev:Hur skulle du beskriva ditt körsätt? Höga varv på låg växel mest hela tiden, eller?
En del folk har monterat en Powercommander med en kustomiserad mappning och fått överlag lägre förbrukning. Vissa amerikanska VFR-forum, säger att Vtec går fett i vissa varvtalsregister.
Vtec:en har fö fått en del kritik vid oberoende tester, att den drar lite mycket bensin jmfm liknande hojar i ungefär samma storleksklass.
Jag kör oftast runt 4-6k varv, gasar ur uppåt 10-11k ibland men inte speciellt ofta.
Igår låg vi och körde landsväg 70-100km/h rätt lugnt och trots det drar den uppåt litern. Jag kan gå med på att den drar 0.6-0.7 när man kör lugnt/vanligt men uppåt litern känns helt fel, de på Honda tyckte något verkade skumt iaf.
Det luktar soppa när man öppnar oljepåfyllningslocket, det känns som något skickar på lite för mycket soppa nånstans.
Kan det vara lambdasensorerna som reglerar fel?
Grejen är att jag ska ut på 400-500mils resa om en månad och då vill jag veta att allt är 100%
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 15:03
av adrian_vg
maxizor skrev:Jag kör oftast runt 4-6k varv, gasar ur uppåt 10-11k ibland men inte speciellt ofta.
Ok, borde inte vara nåt problem.
maxizor skrev:Kan det vara lambdasensorerna som reglerar fel?
Få se om jag minns rätt; lambdorna påverkar bara mellan ca 1500rpm till 3000-4000rpm, då datorn går in i en sk stökiometrisk (beräknat teoretisk optimalt läge). Det är därför vissa viffrar rycker och går som en påse nötter mellan dessa varvtal. En del vifferister har fått motorn att gå bättre vid dessa varvtal genom att installera O2-eliminatorer. Ingen Powercommander alltså, utan bara O2-eliminatorerna. En del påstår också att man därigenom gjort sin Vtec till en VFR av 1999 årsmodell...
För alla andra varvtal är det en mappning från ECU:n som reglerar saker och ting.
Re: Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud
Postat: tor maj 12, 2011 15:58
av blacken
Det luktar soppa när man öppnar oljepåfyllningslocket, det känns som något skickar på lite för mycket soppa nånstans.
Skulle den såsa för mycket, så skulle det ryka svart om den och den skulle lukta "surt". Skulle snarare misstänka dålig förbränning pga dassig gnista, eller att det läcker ner sås via en eller flera sletna kannringar
Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 16:28
av maxizor
adrian_vg skrev:maxizor skrev:Jag kör oftast runt 4-6k varv, gasar ur uppåt 10-11k ibland men inte speciellt ofta.
Ok, borde inte vara nåt problem.
maxizor skrev:Kan det vara lambdasensorerna som reglerar fel?
Få se om jag minns rätt; lambdorna påverkar bara mellan ca 1500rpm till 3000-4000rpm, då datorn går in i en sk stökiometrisk (beräknat teoretisk optimalt läge). Det är därför vissa viffrar rycker och går som en påse nötter mellan dessa varvtal. En del vifferister har fått motorn att gå bättre vid dessa varvtal genom att installera O2-eliminatorer. Ingen Powercommander alltså, utan bara O2-eliminatorerna. En del påstår också att man därigenom gjort sin Vtec till en VFR av 1999 årsmodell...
För alla andra varvtal är det en mappning från ECU:n som reglerar saker och ting.
Om det inte hjälper med stift/luftfilter ska jag montera motstånd istället för lamdbasensorerna.
Så den har så litet område för closed loop alltså... *får läsa på lite*
Re: Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud
Postat: tor maj 12, 2011 16:29
av maxizor
blacken skrev:Det luktar soppa när man öppnar oljepåfyllningslocket, det känns som något skickar på lite för mycket soppa nånstans.
Skulle den såsa för mycket, så skulle det ryka svart om den och den skulle lukta "surt". Skulle snarare misstänka dålig förbränning pga dassig gnista, eller att det läcker ner sås via en eller flera sletna kannringar
Jadu, men att den skulle skicka ner så mycket extra soppa, det är ju nästan 40% extra och ändå gå väldigt bra, känns nästan orimligt :/
Men får se efter luftfilter/stiftbyte... Beställt ifrån utlandet för humanare priser men borde väl dyka upp nästa vecka iaf
Tack för tipsen, inget annat som brukar gå sönder på dessa som kan skapa hög förbrukning annars? MAP-Sensor eller någe annat, men skumt att den går så bra som den gör :/
Re: Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud
Postat: tor maj 12, 2011 16:36
av Jimmy.S
blacken skrev:Det luktar soppa när man öppnar oljepåfyllningslocket, det känns som något skickar på lite för mycket soppa nånstans.
Skulle den såsa för mycket, så skulle det ryka svart om den och den skulle lukta "surt". Skulle snarare misstänka dålig förbränning pga dassig gnista, eller att det läcker ner sås via en eller flera sletna kannringar
kannringar?
Men, tycker det är lustigt att vfr:en inte använder sig av lambdan på ett bredare varvtal? har inte forskat i detta men oftast så är lambdan inkopplad i dom flesta varvtal på dellast för att sen gå på beräknade värden vid fullast och tomgång. för på dellast så hinner lambdan med att reglera och förändra värdena för en optimal förbränning så nära 1.0 som möjligt. och är det så så kan lambdan mycket väl ställa till det genom att öka på bränsleförbrukningen.. men som sagt, är ej påläst på detta på denna motorn, får nog sitta o googla lite

Re: Min VFR, lite problem och introduktion :)
Postat: tor maj 12, 2011 18:18
av adrian_vg
maxizor skrev:Om det inte hjälper med stift/luftfilter ska jag montera motstånd istället för lamdbasensorerna.
Så den har så litet område för closed loop alltså... *får läsa på lite*
Så vitt jag kunde läsa mig till i samband med beställningen av Powercommandern.
Om du inte vill köpa två officiella O2-eliminatorer för runt 250kr stycket, kan du kika in på närmaste elektronikbutik och skaffa två st 330ohm motstånd och använda. Kolla länkarna i slutet jag har i min personliga "Jag och min VFR"-tråd. Har samlat några intressant länkar där ang O2-eliminatorer, Powercommander och diskussioner om vilken nytta, eller inte, de gör.
HTH.
Jimmy.S skrev:kannringar?
Kolvringar. Blacken gillar såna uttryck. ;*)
Re: Hög förbrukning, anliggande bromsar och tickande ljud
Postat: tor maj 12, 2011 18:23
av Donner
Nu kan jag inte V-tech på mina fem fingrar men på den äldre modellen så sitter det en undertrycksgivare som skickar signal till motorstyrenheten hur mycket undertryck man har i insugningsröret.
Om det är lite läckage på slangen till givaren så går motorn fett, går den fett brukar den ändå gå bra och skall gå ganska mycket fett innan den ryker svart.
Ventiljustering bör ju vara gjort vid 4800mil och då plockar man av en hel del grejor så det kan ju vara en glömd slang eller dåligt fastsatt. Vet ej hur känslig den är på att sätta felkoder.
Jag hade lyft tanken och gjort en liten inspektion.
Man kan ju faktiskt mäta avgasvärden för att se om den är helt åt skogen. Tempgivare på motorn har också en betydande funktion för bränsleblandningen.