VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Har idag vart ute på en liten tur med hojen om märkte nått mysko som jag inte vet vad det beror på.
Tycker den vid aktiv körning känns "saggig" i fram dämparna eller om det kanske är däcket? känns som han inte vill vika in ordentligt i kurvorna.
Bör man byta gaffelolja? eller är det inte troligt att det är det ? man ska ju kunna ställa in fram dämparen hur skall den stå vid lite aktivare körning fast gärna också landsvägs körning också =)
är däcket kasst även fast det är bra mönstrat?
Tacksam för alla svar och råd & tips
Tycker den vid aktiv körning känns "saggig" i fram dämparna eller om det kanske är däcket? känns som han inte vill vika in ordentligt i kurvorna.
Bör man byta gaffelolja? eller är det inte troligt att det är det ? man ska ju kunna ställa in fram dämparen hur skall den stå vid lite aktivare körning fast gärna också landsvägs körning också =)
är däcket kasst även fast det är bra mönstrat?
Tacksam för alla svar och råd & tips
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Re: VFR 800 beter sig konstigt i fram
Touringplatta? Dvs däcken har fått plattare profil. När det sker, framförallt på framdäcket så blir det typ "motstånd" när man svänger. Checkat?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: VFR 800 beter sig konstigt i fram
tycker väl iof att däcket inte har den där toppen eller vad man ska säga...dock så beter den sig bra på landsvägs svängar i alla hastigheter men på små knixiga vägar vill han inte riktigt..
ska man byta gaffelolja på dom hur blir fram dämparna med gamal dålig olja ?
ska man byta gaffelolja på dom hur blir fram dämparna med gamal dålig olja ?
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i fram
Har du rätt däcktryck?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
kollade för ca 1v sen och gick efter vad som står på kedjeskyddet men man kanske ska kolla igen..
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Kolla igen. Du kanske har läckage i däcket, om det är gammalt.ligist skrev:kollade för ca 1v sen och gick efter vad som står på kedjeskyddet men man kanske ska kolla igen..
Glöm förresten inte kolla bak också, ibland uppkommer symptomen fram, men att problemet egentligen finns bak.
Kan du säga nåt om förspänningen fram resp bak samt returen (kompression?) bak?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Jo bakdäcket är ju dåligt och skall bytas..kanske är det som är felet..
ska kolla däcktrycket.
förspänning och retur har jag ej rört än då jag inte riktigt vet hur jag skall göra för att ställa det ifram ratten för bak har jag testat lite men inte så mycket
ska kolla däcktrycket.
förspänning och retur har jag ej rört än då jag inte riktigt vet hur jag skall göra för att ställa det ifram ratten för bak har jag testat lite men inte så mycket
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Du ställer förspänningen i framgaffeln genom att skruva på de två stora muttrarna. Du kanske har lagt märke till att de är markerade med ringar runt om? Standardinställningen är att två ringar ska synas.ligist skrev:förspänning och retur har jag ej rört än då jag inte riktigt vet hur jag skall göra för att ställa det ifram ratten för bak har jag testat lite men inte så mycket
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Har jag inte sett har för mig att det ser ut som 2 skruvar bara
ska kolla på det när jag går ner till hojen sen

Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Ok, skruvar kanske. De har iaf ringar som markeringar på sig. 8*)ligist skrev:Har jag inte sett har för mig att det ser ut som 2 skruvar baraska kolla på det när jag går ner till hojen sen
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
kollade nu och det är 2st ringar på "skruven" då är den alltså standard inställd. hur ska jag justera den om man vill ha den lite "sportigare"
I bak hur ska man ställa den ?
I bak hur ska man ställa den ?
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Ska beställa nya däck till den och har bra kontakt på dunlop är sportmax roadsmart nått ni rekomenderar ?
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Från manualen för VFR 1995:ligist skrev:kollade nu och det är 2st ringar på "skruven" då är den alltså standard inställd. hur ska jag justera den om man vill ha den lite "sportigare"
"To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for a firmer ride and rough road condition."
Förspänning:ligist skrev:I bak hur ska man ställa den ?
"Spring preload adjuster:
The spring preload adjuster (1) has 36 positions for different load or riding conditions. Use the 8 mm box wrench (2) and pin spanner (3) as shown to adjust the rear shock. The standard position: STD (red dot).
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward LOW for a light load and smooth road condition.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HIGH for a finer ride and rough road condition."
Returdämpningen:
"Rebound damping adjuster.
To adjust the adjuster to the standard position, proceed as follows:
1. Turn the damping adjuster (1) clockwise until it will no longer turn. This is the full hard setting.
2. Turn the adjuster counterclockwise approximately 1 turn so that its punch mark (2) aligns with the reference punch mark (3). Then the adjuster is set in the standard position.
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward SOFT for a light load and smooth road conditions.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for a firmer ride and rough road conditions."
Om du inte har en ägarmanual för din viffer, hämta en på http://home-skynet.servehttp.com/images ... Manual.pdf.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Från manualen för VFR 1995:ligist skrev:kollade nu och det är 2st ringar på "skruven" då är den alltså standard inställd. hur ska jag justera den om man vill ha den lite "sportigare"
"To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for a firmer ride and rough road condition."
Förspänning:ligist skrev:I bak hur ska man ställa den ?
"Spring preload adjuster:
The spring preload adjuster (1) has 36 positions for different load or riding conditions. Use the 8 mm box wrench (2) and pin spanner (3) as shown to adjust the rear shock. The standard position: STD (red dot).
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward LOW for a light load and smooth road condition.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HIGH for a finer ride and rough road condition."
Returdämpningen:
"Rebound damping adjuster.
To adjust the adjuster to the standard position, proceed as follows:
1. Turn the damping adjuster (1) clockwise until it will no longer turn. This is the full hard setting.
2. Turn the adjuster counterclockwise approximately 1 turn so that its punch mark (2) aligns with the reference punch mark (3). Then the adjuster is set in the standard position.
To reduce (SOFT):
Turn the adjuster counterclockwise toward SOFT for a light load and smooth road conditions.
To increase (HARD):
Turn the adjuster clockwise toward HARD for a firmer ride and rough road conditions."
Om du inte har en ägarmanual för din viffer, hämta en på http://home-skynet.servehttp.com/images ... Manual.pdf.[/quote]
Har ett sånt fram. Det gör det det ska. Däcket är lite trögstyrt bara, jmfm med Michelindäcket jag hade innan. Trögheten gör att hög(re)fartsstabiliteten är bättre dock.ligist skrev:Ska beställa nya däck till den och har bra kontakt på dunlop är sportmax roadsmart nått ni rekomenderar ?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 800 beter sig konstigt i framdelen
Tack ska kolla i min manual och se vad det står har testat att skruva "skruvarna" så att en ring syns får se om den känns bättre då.
Vfr 800 2003
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad
Leovince SBK
K&N Filter
Pair & flapper moddad