Sida 1 av 3
Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 08:02
av Råttis
Hejsan!
Råkade ut för nåt som jag trodde jag hade botat......
Vet någon vad det kan vara?
Botande åtgärd? (Säg ej byt hoj eller acca mer.....

)
Följnade händer:
Accellererar (Felstavning?)
Drar in koppling slår av på gasen.
Motorn dör.
Går ej att starta med starknappen.
Växlar upp och får igång motorn igen.
alt.
Accellererar (Felstavning?)
Drar in koppling slår av på gasen.
Varvtalet dippar ner till ca 400-500v/min.
Sedan går den upp på stabila 1000v/min.
Växlar upp, forsätter och köra.
Detta händer inte alltid förutom att det hände 2ggr påvägen hem från jobb idag.
Jag har en VFR800 V-TECH 2003.
/Råttis
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 09:59
av adrian_vg
Låter som om den inte får nog med soppa när trottlarna, eller spjällen egentligen på en insprutare, stängs vid gasavslag.
Har du en PowerCommander installerad?
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 14:00
av Råttis
Ingen PowerComander
Tycker även att den är rätt svag under 3000v/min, om den skulle vara nån sympton.
/Råttis
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 14:39
av adrian_vg
Spekulerar vilt: smutsiga spridare? Kanske prova med en flaska STP injektor akutrengörare?
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 14:49
av Mister
Råttis skrev:Ingen PowerComander
Tycker även att den är rätt svag under 3000v/min, om den skulle vara nån sympton.
/Råttis
Tappad effekt kan bero på ventilspel utanför toleranserna. Sen, hur justerar tomgången på V-techen? finns det något man gör manuellt på dessa, eller är det inte justerbart ?
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 15:15
av Råttis
Hmmm,
Skall iväg och köpa lite akutrengörare och prova. (Enklast)
Tack för tipsen =)
/Råttis
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 15:32
av adrian_vg
Förresten, detta var en Vtec. Kan problemen ha nåt att göra med när två eller fyra ventiler är aktiva? Vilket varvtal var det vtec-funktionen avaktiverades?
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 16:25
av TG
Vtec aktiveras (lite beroende på årsmodell) vid 6700 rpm och av vid 6500 rpm...
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 17:26
av adrian_vg
TG skrev:Vtec aktiveras (lite beroende på årsmodell) vid 6700 rpm och av vid 6500 rpm...
Skulle det kunna orsaka symptomen som nämnts?
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 17:34
av Donner
Skall ju inte stanna på tomgång för det :/
Finns det TPS på en V-tech? Trottel position sensor. Kan vara nåt med den så den inte känner att gasen är i tomgångsläge.
Vet att det är vanligt på Skrammlaha.
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 18:57
av Råttis
Jag har den äldre versionen av V-tech. (På 6800 Av 6500)
Det varavtalet jag upptäckte det på vad runt 6500v/min, V-techen hade inte aktiverats än.
Men jag kommer att prova med rengöraren och se om det fungerar.
Tack för hjälpen.
/Råttis
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 20:48
av blacken
Det verkar som den fetar till "lite" vid avdrag, skulle kunna vara TPS:en som tidigare nämnts, eller tempsensorn spunkar, skitiga spridare, något sorts tuppjuck i styrdonet/boxen, luftläcka (tjyvluft), liten läcka/spricka i topp/packningen..
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: tor apr 28, 2011 22:15
av adrian_vg
blacken skrev:Det verkar som den fetar till "lite" vid avdrag, skulle kunna vara TPS:en som tidigare nämnts, eller tempsensorn spunkar, skitiga spridare, något sorts tuppjuck i styrdonet/boxen, luftläcka (tjyvluft), liten läcka/spricka i topp/packningen..
Ja, just det! Kolla att luftburken verkligen tätar runt om mot underlaget. Inte locket alltså, utan hela burken.
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: fre apr 29, 2011 02:12
av Råttis
Oki doki
Re: Motorn dör efter acceleration
Postat: fre apr 29, 2011 13:41
av blacken
"Tjuvluft/läcka" kollar du enklast med startgas, väck med alla kåpor runt motorn/knasare, start och låt gå på tomgång, spraya försiktigt på/runt knasare luftburk, slangar där du kan misstänka att det kan läcka. Är det en läcka så stiger tomgången markant. OBS!! var försiktig det finns ett element av eldfarlighet med startgas, att ha en brandsläckare redo är av essentiell vital art..
