Motorn dör efter acceleration

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Motorn dör efter acceleration

#1 Inlägg av Råttis »

Hejsan!

Råkade ut för nåt som jag trodde jag hade botat......
Vet någon vad det kan vara?
Botande åtgärd? (Säg ej byt hoj eller acca mer..... ;-) )

Följnade händer:

Accellererar (Felstavning?)
Drar in koppling slår av på gasen.
Motorn dör.
Går ej att starta med starknappen.
Växlar upp och får igång motorn igen.

alt.

Accellererar (Felstavning?)
Drar in koppling slår av på gasen.
Varvtalet dippar ner till ca 400-500v/min.
Sedan går den upp på stabila 1000v/min.
Växlar upp, forsätter och köra.

Detta händer inte alltid förutom att det hände 2ggr påvägen hem från jobb idag.

Jag har en VFR800 V-TECH 2003.


/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn dör efter acceleration

#2 Inlägg av adrian_vg »

Låter som om den inte får nog med soppa när trottlarna, eller spjällen egentligen på en insprutare, stängs vid gasavslag.

Har du en PowerCommander installerad?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Motorn dör efter acceleration

#3 Inlägg av Råttis »

Ingen PowerComander

Tycker även att den är rätt svag under 3000v/min, om den skulle vara nån sympton.

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn dör efter acceleration

#4 Inlägg av adrian_vg »

Spekulerar vilt: smutsiga spridare? Kanske prova med en flaska STP injektor akutrengörare?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Motorn dör efter acceleration

#5 Inlägg av Mister »

Råttis skrev:Ingen PowerComander

Tycker även att den är rätt svag under 3000v/min, om den skulle vara nån sympton.

/Råttis
Tappad effekt kan bero på ventilspel utanför toleranserna. Sen, hur justerar tomgången på V-techen? finns det något man gör manuellt på dessa, eller är det inte justerbart ?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Motorn dör efter acceleration

#6 Inlägg av Råttis »

Hmmm,

Skall iväg och köpa lite akutrengörare och prova. (Enklast)

Tack för tipsen =)

/Råttis

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn dör efter acceleration

#7 Inlägg av adrian_vg »

Förresten, detta var en Vtec. Kan problemen ha nåt att göra med när två eller fyra ventiler är aktiva? Vilket varvtal var det vtec-funktionen avaktiverades?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Motorn dör efter acceleration

#8 Inlägg av TG »

Vtec aktiveras (lite beroende på årsmodell) vid 6700 rpm och av vid 6500 rpm...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn dör efter acceleration

#9 Inlägg av adrian_vg »

TG skrev:Vtec aktiveras (lite beroende på årsmodell) vid 6700 rpm och av vid 6500 rpm...
Skulle det kunna orsaka symptomen som nämnts?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Motorn dör efter acceleration

#10 Inlägg av Donner »

Skall ju inte stanna på tomgång för det :/

Finns det TPS på en V-tech? Trottel position sensor. Kan vara nåt med den så den inte känner att gasen är i tomgångsläge.
Vet att det är vanligt på Skrammlaha.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Motorn dör efter acceleration

#11 Inlägg av Råttis »

Jag har den äldre versionen av V-tech. (På 6800 Av 6500)

Det varavtalet jag upptäckte det på vad runt 6500v/min, V-techen hade inte aktiverats än.

Men jag kommer att prova med rengöraren och se om det fungerar.

Tack för hjälpen.

/Råttis

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn dör efter acceleration

#12 Inlägg av blacken »

Det verkar som den fetar till "lite" vid avdrag, skulle kunna vara TPS:en som tidigare nämnts, eller tempsensorn spunkar, skitiga spridare, något sorts tuppjuck i styrdonet/boxen, luftläcka (tjyvluft), liten läcka/spricka i topp/packningen..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Motorn dör efter acceleration

#13 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Det verkar som den fetar till "lite" vid avdrag, skulle kunna vara TPS:en som tidigare nämnts, eller tempsensorn spunkar, skitiga spridare, något sorts tuppjuck i styrdonet/boxen, luftläcka (tjyvluft), liten läcka/spricka i topp/packningen..
Ja, just det! Kolla att luftburken verkligen tätar runt om mot underlaget. Inte locket alltså, utan hela burken.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Råttis
Donator 2016
Inlägg: 944
Blev medlem: lör jun 19, 2010 18:16
Ort: Eslöv

Re: Motorn dör efter acceleration

#14 Inlägg av Råttis »

Oki doki

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Motorn dör efter acceleration

#15 Inlägg av blacken »

"Tjuvluft/läcka" kollar du enklast med startgas, väck med alla kåpor runt motorn/knasare, start och låt gå på tomgång, spraya försiktigt på/runt knasare luftburk, slangar där du kan misstänka att det kan läcka. Är det en läcka så stiger tomgången markant. OBS!! var försiktig det finns ett element av eldfarlighet med startgas, att ha en brandsläckare redo är av essentiell vital art..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar