Sida 1 av 2

Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 14:55
av Fromm
Jaha +5 o torrt ute, perfekt förstaturväder. Hojen var ju knepig att starta på bes men testar iaf.
Startmotor snurrar men drar inte runt. Lika bra att riva iom att startkopplingen verkar vara standardfel.
Ska ändå byta olja så det passar bra att riva kåpan nu. Och voila, ett stycke koppling eller rättare sagt en koppling
i två delar. Helt av och helt paj. Bara att börja leta på ebay..

Typiskt.

Re: Vårtur som sket sig

Postat: fre mar 11, 2011 17:26
av Maciver
Fromm skrev:Jaha +5 o torrt ute, perfekt förstaturväder. Hojen var ju knepig att starta på bes men testar iaf.
Startmotor snurrar men drar inte runt. Lika bra att riva iom att startkopplingen verkar vara standardfel.
Ska ändå byta olja så det passar bra att riva kåpan nu. Och voila, ett stycke koppling eller rättare sagt en koppling
i två delar. Helt av och helt paj. Bara att börja leta på ebay..

Typiskt.
Se på det positiva, det var ett lätthittat fel. :?

Men oavsett, det är aldrig kul när man vill köra.

Re: Vårtur som sket sig

Postat: fre mar 11, 2011 18:01
av Donner
Hade ett liknande problem på min CB 1100 där rullarna hade slitit en grop i kopplingen. Lite slipning och det funkade fint sen. Din ser dock ganska havererad ut :roll:

Re: Vårtur som sket sig

Postat: fre mar 11, 2011 19:31
av adrian_vg
Hur sjutton händer detta??

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 19:49
av Fromm
Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Finns väl beskrivet på:
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html

Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 19:56
av Donner
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Finns väl beskrivet på:
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html

Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
Svetsa :?:

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 20:53
av adrian_vg
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Skulle detta vara vanligt efter 80000km (50000miles)?? Aldrig hört talas om problemet på VFR faktiskt.

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 21:40
av Fromm
Donner skrev:
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Finns väl beskrivet på:
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html

Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
Svetsa :?:
Tanken har slagit mig men det verkar inte vara någon annan som gjort det, förmodligen av nån anledning. Risk för obalans eller skumt material kanske.

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 22:36
av Donner
Fromm skrev:
Donner skrev:
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Finns väl beskrivet på:
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html

Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
Svetsa :?:
Tanken har slagit mig men det verkar inte vara någon annan som gjort det, förmodligen av nån anledning. Risk för obalans eller skumt material kanske.
Skadar inte att testa :wink:

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: fre mar 11, 2011 22:44
av Tommy Gsson
Samma startmotorkoppling åtminstone 86-93 vad jag kan se på Csmnl sidan.
Finns en hoj i Norrköping hos Speedbike för demontering.
http://www.blocket.se/ostergotland/Demo ... ?ca=10&w=3
T.

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: lör mar 12, 2011 09:51
av Fromm
Kollat vidare och det verkar som -88 till 97 kan passa. De äldre har andra pulspucklar i ytterringen.

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: lör mar 12, 2011 11:01
av blacken
Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
http://www.spinnin-wheel.se/index.html :)

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: lör mar 12, 2011 11:05
av Fromm
blacken skrev:
Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
http://www.spinnin-wheel.se/index.html :)
Tack för tipset :) Drog iväg ett mail nu

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: lör mar 12, 2011 11:44
av adrian_vg
Fromm skrev:Tack för tipset :) Drog iväg ett mail nu
Ring dem ist. Mejl verkar inte ha slagit än hos Spinnin' Wheel...

Re: Vårtur som sket sig - trasig koppling

Postat: mån mar 14, 2011 16:03
av Tyrannosaurus
Fromm skrev:Min teori är utmattning och ett rejält bakslag. Detta ihop med regulatorn är tydligen de vanligaste felen.
Finns väl beskrivet på:
http://vfrworld.com/forums/mechanics-ga ... tures.html
Startmotorkopplingen är en svag punkt på många hojar och ju mer man lättar desto svagare blir det.
Att sen Honda och V4-motorn av någon anledning har en förkärlek att fixa bakslag gör inte det hela bättre. Men det kan ävan ha flera anledningar t.ex. tidigare ägare har haft isär och dragit för hårt.
Problemet nu är att jag inte har 2k som ligger och skräpar, och våren är här :(
Nja, vår med modifikation = om vår avses med när det ligger meterhöga snövallar, sjöarna är täckta med decimetertjocka islager och det ligger tonvis med grus på vägarna :wink:
Donner skrev:
Fromm skrev:
Donner skrev:Svetsa :?:
Tanken har slagit mig men det verkar inte vara någon annan som gjort det, förmodligen av nån anledning. Risk för obalans eller skumt material kanske.
Skadar inte att testa :wink:
Tror inte det går eftersom ytorna måste vara helt jämna.