Sida 1 av 1
Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: ons mar 02, 2011 18:24
av Challenger
Hej ny här på forumet. Undrar om det är något man skall tänka på vid köp av en VFR 800 -98,som har rullat 5000-8000 mil?
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: ons mar 02, 2011 19:03
av Mister
Att service är skött och allmänskicket (sedvanliga med styrlager svinglager mm). Ventilkontroll ska göras vid 2400 intervaller. Bör vara dokumenterat på något sätt.
Vid de milen så checka av stötdämparen har god funktion, det är något av en slitagedetalj som kan ha förlorats sin spänst.
Skottsäker maskin, så annars inga konstigheter

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: ons mar 02, 2011 21:24
av tersan
Det är VFR vi pratar om... 5-8000 mil är inte en långmilare. Som Mister säger: kolla allmänskicket och ägar-/servicehistorik.
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: tor mar 03, 2011 09:07
av adrian_vg
Om det är en privatimport av handlare, lita inte alltför mycket på servicehistoriken. Om det är privatimport av privatperson kan det vara lite bättre, speciellt om importören brukat bågen själv - som privatperson vill man inte köpa ett vrak. En handlare är lite mer relaxad i det avseendet. 8-}
Annars som Tersan och Mister skriver, kolla allmänskicket och slitagedelarna.
Förhör dig om förre ägaren(arna) ev bytt laddregulatorn/likriktaren.
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: tor mar 03, 2011 17:49
av Fromm
Kolla så att den är röd, de går nämligen fortast har jag hört

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: tor mar 03, 2011 20:01
av Challenger
Nej,det blir nog en svart = syndigt

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: tor mar 03, 2011 21:47
av Jimmy.S
svart 800 är det enda rätta

(fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)
lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: tor mar 03, 2011 22:03
av Pegaso
Challenger skrev:Nej,det blir nog en svart = syndigt

Jimmy.S skrev:svart 800 är det enda rätta

(fan vad jag saknar min ibland, var dock och kände på den lite på mascot i lördags)
lägger in en bonusbild så du får lite mer köpsug

Svart råkkar

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: fre mar 04, 2011 11:04
av adrian_vg
Pegaso skrev:Svart råkkar

Fejksvart råkkar också. ;*)
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: fre mar 04, 2011 13:16
av Pegaso
adrian_vg skrev:Pegaso skrev:Svart råkkar

Fejksvart råkkar också. ;*)
Självklart

Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: sön mar 06, 2011 21:39
av Ajax
Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?
Re: Vad att kolla extra på "långmilare"
Postat: mån mar 07, 2011 21:51
av Jimmy.S
Ajax skrev:Ska du inte unna dig själv en VFR igen Jimmy?
Kan ju avslöja att jag ÄR sugen, men det får gå ett par år med min "powercruiser" innan jag ev. köper en igen (säger jag nu.... framåt hösten är man väl säkert sugen på nåt nytt igen som vanligt

) Men anledningen till att jag sålde var en blandning av vårdslös körning som jag inte kunde låta bli och att sambon inte trivdes bakpå. Hade jag varit singel och inte haft några barn så hade jag behållt den, kanske trimmat? (finns ju kompressorsatster

) och sen hade jag antagligen lekt över mina begränsningar som vanligt och slått mig fördärvad, Insåg fakta att när man inte längre kunde färdas normalt utan var tvungen att ge allt för att det är ju såå gott, då hamnar man gärna på fel sida gränsen och det vill jag inte riskera, fick några ordentliga bakhjulssläpp i 230-240 ett par ggr och det isade ju till i magen, men efter ett par ggr tyckte man att, jaaa det är ju inte såå farligt, mjuk i kroppen och lite mera gas.... så funkar jag
Men när man har kört ett par år, fått lite mer erfarenhet så kanske man sitter på en vfr igen, en -06:a, med ABS och fina packväskor skulle funka fint
edit: Hastigheten är väl inte exakt, nånstans däromkring iallafall,enl. mätaren, men hojen var ju nerdrevad så det stämde ju inte exakt. men säg runt 200 och det räcker för att bli passagerare och tappa fotfästet från fotpinnarna, det vobblar till ganska bra
