Sida 1 av 5

E10 bränsle

Postat: tor feb 17, 2011 15:28
av VFRCarlsson
Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 15:47
av adrian_vg
VFRCarlsson skrev:Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?
Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

Edit: Så länge man har en insprutare kan den antagligen kompensera. Hoppas jag...

Edit2: "From January 2011 all 95 octane fuel in Finland is E10. 98E5 octane fuel is also available." Från http://en.wikipedia.org/wiki/E10_fuel#Availability.

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 16:01
av tersan
adrian_vg skrev:
VFRCarlsson skrev:Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?
Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

Edit: Så länge man har en insprutare kan den antagligen kompensera. Hoppas jag...
Nä, en insprutning funkar inte så... :wink: Dessutom är det mer än energiinnnehållet som påverkas av en ökad etanolinblandning, t ex så tål inte alla komponenter i olika bränslesystem etanol.

Läge att höja kompen och tanka v-power istället? 8)

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 16:10
av adrian_vg
tersan skrev:Nä, en insprutning funkar inte så... :wink: Dessutom är det mer än energiinnnehållet som påverkas av en ökad etanolinblandning, t ex så tål inte alla komponenter i olika bränslesystem etanol.

Läge att höja kompen och tanka v-power istället? 8)
Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 16:54
av VFRCarlsson
adrian_vg skrev:Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8583149.ab

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 20:03
av KLACKEN
From.nyår så försvann 95 här i finland så nu kör jag alla maskiner på 98 istället,är lite rädd för biverkningar om jag skulle köra på E10

Re: E 10 bränsle.

Postat: tor feb 17, 2011 22:02
av tersan
adrian_vg skrev:Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:
Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...

Hmm... funkar inte ens V-power? Kanske ska kolla om vi har personalrabatt på Aspen då...

Re: E 10 bränsle.

Postat: fre feb 18, 2011 06:34
av Jimmy.S
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:
Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...

Hmm... funkar inte ens V-power? Kanske ska kolla om vi har personalrabatt på Aspen då...
äää, v-power är ju ren racesoppa juu dom har ju bara hällt i ett par korkar toulen ;)

För övrigt så tror jag inte det är så nyttigt för förgasare med e85 pga beläggningar som ökar, men bekymmret med beläggningar försvinner ju när man tankar b-95 ibland så ökad risk för beläggningar med 5% större inblandning är nog minimal, men idag är väl innehållet redan runt 5% på soppan har jag för mig? frågan är hur pass rikt en förknasarhoj går på 12000rpm så det klarar den minskade energi innehållet med ytterligare 5% sprit?

Re: E 10 bränsle.

Postat: fre feb 18, 2011 11:06
av adrian_vg
tersan skrev:Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...
Har inte alla insprutare det? Trodde det var en del av managementsystemet.

Re: E 10 bränsle.

Postat: fre feb 18, 2011 13:22
av HondaHasse
Finns ett forum för etanol, finns mycket att läsa i ämnet. Körde min gamla förgasar Audi på 50% etanol utan bekymmer men sen höjde de ju priset på etanolen så sen var det inte lönt.

Re: E 10 bränsle.

Postat: lör feb 19, 2011 09:19
av StigH
HondaHasse skrev:Finns ett forum för etanol, finns mycket att läsa i ämnet. Körde min gamla förgasar Audi på 50% etanol utan bekymmer men sen höjde de ju priset på etanolen så sen var det inte lönt.
Har kört en Volvo (insprut) på upp till 40% inblandn av E-85 - men då var stiften verkligen blekvita efter långkörning. =alldeles för magert.
20% är helt Ok tycks det...
Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Bensinbolagen tjänar ju på det, de får hälla i 5% oskattad soppa i bensinen och ta betalt som för 100% skattad..
Ren förtjänst för dem.

(Helt OT men under min studietid låg bensinpriset under kronan.. och då brukade jag tanka 50-60% motorfotogen á 30öre/liter när jag skulle hem till föräldrarna..25mil. När man kom fram fick man tanka i 10liter 100oktan för att förbättra startmöjligheterna när motorn blev kall.. :roll:
Samma problem dyker upp - bara olika lösningar!!)

Re: E 10 bränsle.

Postat: lör feb 19, 2011 22:39
av adrian_vg
StigH skrev:Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Är inte det sommarbensin, med mer etanol i? På vintern är det mindre etanol för att förbättra kallstartegenskaperna.

Re: E 10 bränsle.

Postat: sön feb 20, 2011 10:22
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:
StigH skrev:Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Är inte det sommarbensin, med mer etanol i? På vintern är det mindre etanol för att förbättra kallstartegenskaperna.
Nej.
Mera sprit på vintern så man inte fryser. (eller iallafall så att inte fukten i soppan fryser).
T.

Re: E 10 bränsle.

Postat: lör feb 26, 2011 23:16
av Blåviffer
StigH skrev:
HondaHasse skrev: Bensinbolagen tjänar ju på det, de får hälla i 5% oskattad soppa i bensinen och ta betalt som för 100% skattad..
Ren förtjänst för dem.
Japp. Det är väl det som blir största skillnaden. Hojen kommer dra ännu mer men man kommer få betala samma literpris :evil: Fast annars är det väl inget att oroa sig för vifferns skull? Verkar otroligt att skillnaden mellan 5% eller 10% etanol skulle vara avgörande annars. Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)

Re: E 10 bränsle.

Postat: mån feb 28, 2011 12:30
av adrian_vg
Blåviffer skrev:Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)
Vad kostar alkylatbensinen egentligen?? Har aldrig köpt sånt, vi har en handjagare här hemma.