Tycker du synd om svenska handlare??

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Tycker du synd om svenska handlare??

#1 Inlägg av Maciver »

På vägen hem från jobbet i dag så fick jag en tanke:
Är det synd om svenska handlare på reservdelar och andra tillbehör??

Varför frågar jag? Jag vet inte om det är "samvetet".

Har börjat handla mer och mer på sajten E-bay.
Ska jag köpa något, inte bara till hojen, så blir det en kik på e-bay för att se hur priserna ser ut. Samt om man kan tjäna lite pengar på det. Handlar det om några tior upp till några hundralappar så känns det inte lönt (allt handlar om vad varan kostar så klart).

Är det värt det? Ja, det tycker jag.
Garantin då. För om något händer, vem skickar iväg saken till "köplandet".
Jag köpte en Givi E55 tech topbox, om något händer med den så kan jag säga att jag inte kommer att kontakta säljaren. Nä, då försöker jag skaffa delar och laga själv eller så rycker "Uppfinnar Jocke" in.

Tycker jag synd om de svenska handlarna?
NÄ, inte ett skit, jag sparade ca 50% på den affären. Så jag är nöjd med köpet.
Sen kan man tycka att det inte är rätt men det är något annat.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#2 Inlägg av Donner »

Handlar billigare grejor på eBay.

Kläder och hjälm handlar jag alltid i butik.

Reservdelar...tja är det 50% billigare på nätet så får handlaren lida tyvärr.

Se på alla elektronikvaror så mycket dom har gått ner i pris, man får anpassa sig efter marknaden.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#3 Inlägg av StigH »

Lite kluven i detta fall.
Man vill ju gärna i 1:a hand stödja svenska handlare.
Skulle ha ett bromshandtag till Wingen.
CMSNL ville ha SEK 3800. Plus frakt.
Aukt Hondabutiken jag frågade har ännu inte återkommit, väntar fortfarande, hittills snart tre år.
Köpte ett i USA, SEK 750 inkl frakt hem till dörren. Minimala utseendeavvikelser, helt OK och kompatibelt i övrigt.
Beställdes torsdag, hemma på måndag..
En del ÄR villigare att sälja än andra och så länge det är så har man konkurrens..
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#4 Inlägg av Mister »

Nej, tycker inte synd om svenska handlare.

Det råder konkurrens och den är global.

Det svenska handlare kan då konkurrera med är service och då verkligen ge det där lilla extra för kunden. De som gör det får ju även kunder, pris till trots.

Mina två korvören.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#5 Inlägg av StigH »

Mister skrev:Det svenska handlare kan då konkurrera med är service och då verkligen ge det där lilla extra för kunden. De som gör det får ju även kunder, pris till trots.
Vilket var vad jag ville få fram, kan man ge service kommer man att få kunderna kvar.
Men "Sverige" och "service" är vanligen inte kompatibla storheter...
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#6 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Lite kluven i detta fall.
Man vill ju gärna i 1:a hand stödja svenska handlare.
Skulle ha ett bromshandtag till Wingen.
CMSNL ville ha SEK 3800. Plus frakt.
Aukt Hondabutiken jag frågade har ännu inte återkommit, väntar fortfarande, hittills snart tre år.
Köpte ett i USA, SEK 750 inkl frakt hem till dörren. Minimala utseendeavvikelser, helt OK och kompatibelt i övrigt.
Beställdes torsdag, hemma på måndag..
En del ÄR villigare att sälja än andra och så länge det är så har man konkurrens..
Inne på din linje. Är servicen bra och man får bra vibbar tillsammans med en handlare är det klart man återkommer, trots att delarna de säljer kanske är något dyrare. Är näthandlaren betydligt billigare, som i ditt fall 5 ggr om, är det ju inget att snacka om - man skaffar det billigare.

Det är servicen de svenska handlarna stupar på. Tror att de tror att vi konsumenter finns för deras skull, när det ju är precis tvärtom.

Nä, trogen mot mina lokala handlare är jag definitvt inte.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Don Pelleone
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 03, 2011 18:51
Ort: Tungelsta

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#7 Inlägg av Don Pelleone »

Inte det minsta. Deras idé är att tjäna pengar på att sälja saker till mig. Jag är ute efter att betala så lite som möjligt för det jag vill ha. Varför ska jag då betala dom 7000 kronor för en hjälm som i Tyskland kostar drygt 4000 kronor?

Svenska handlare har säkert större kostnader för lokaler, personal etc, men det är deras problem och inte mitt. Ironiskt nog var det de svenska företagen som propagerade mest för ett svenskt medlemskap i EU. Nog ligger det nära till hands att tro, att svenska företag trodde mer på export än privatimport?
Honda RVF400R

Användarvisningsbild
TokTant
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: fre feb 12, 2010 17:32
Ort: Nära HBG

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#8 Inlägg av TokTant »

Vissa handlare är det faktiskt synd om!!! Vi hade en trevlig järnhandel i Råå, "tjejen" som övertog denna kämpade i många år men gav till slut upp av bl a denna anledning:

Kunder kom in i butiken och frågade allt möjligt om t ex en häcksax, vilket märke som var bra osv - när de tagit upp kanske ½ tim av försäljarens tid tackade de för sig och skulle "tänka på saken". Åkte därefter direkt ut till Bauhaus eller K-rauta och köpte saxen där några hundralappar billigare.....

Jag skulle kunna ge många fler exempel från alla möjliga branscher. Det är bara till att hoppas att den sociala kontakten, en bra service och köptrygghet uppskattas så mycket av kunden att den är villig att faktiskt betala lite för den! Sen är det ju så att det är helt andra kostnader att driva en butik jämfört med att driva en internetbutik och trots allt måste det väl kännas lite bättre att verkligen se irl vad det är man köper??

Sedan är det lite konstigt att somliga inte värderar vare sig sin egen tid eller kostnaden (drivmedel m m) för att fysiskt ta sig runt till olika butiker för att hitta bästa priset. Det mest idiotiska måste väl ändå vara de som gör 10 mil för att köpa billig bensin??? Eller de som köper 2 knippor dill för 10:- istf 1 knippe á 7,95,- använder 1 knippe för det var det man behövde - och får slänga det andra efter en vecka i kylskåpet då det möglat!

Jag har myntat ett "ordspråk" - Köp det du verkligen vill ha, istället för sådant du inte behöver!!!! :cMoney:

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#9 Inlägg av Göingen »

TokTant skrev:...
Jag har myntat ett "ordspråk" - Köp det du verkligen vill ha, istället för sådant du inte behöver!!!! :cMoney:
Jag har också mitt som säger ungefär det samma - "1 krona är alldeles för dyrt för något du inte behöver"
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
TokTant
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: fre feb 12, 2010 17:32
Ort: Nära HBG

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#10 Inlägg av TokTant »

Göingen skrev:
TokTant skrev:...
Jag har myntat ett "ordspråk" - Köp det du verkligen vill ha, istället för sådant du inte behöver!!!! :cMoney:
Jag har också mitt som säger ungefär det samma - "1 krona är alldeles för dyrt för något du inte behöver"
Precis så är det!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#11 Inlägg av Henning »

Jag vill ha min handlare kvar och skulle överhuvudtaget aldrig överväga köpa nya prylar på nätet.

På nätet köper jag antikviteter och annat som inte finns lokalt.

Du behöver din lokala handlare - din kompis på internet kommer aldriog ha öppet hus, vara förhandlingsbar i pris och bjuda på korv på jippodagar!

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Fromm
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: lör jan 29, 2011 16:15

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#12 Inlägg av Fromm »

Detta är helt klart ett större socialt problem än vad vi anar, men det är vi själva som väljer att handla på Lidl och craphaus.
Röd Vfr800 -98

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#13 Inlägg av StigH »

Fromm skrev:Detta är helt klart ett större socialt problem än vad vi anar, men det är vi själva som väljer att handla på Lidl och craphaus.
Lidl i Tyskland är bättre än Lidl i Sverige, och dessutom ännu billigare..
Louis i Hamburg sålde TomTom Rider (!) för 500 SEK i somras...
Men handlarna får verkligen se till att "handla lokalt" verkligen ger ett mervärde!
Se mitt förra inlägg, bara tre års väntetid innan butiken svarar, de har inte hört av sig ännu..
En stor butik i Malmö kunde inte "ta kort på avstånd" (och skicka varan), så när jag förklarade att jag hade 30 mil dit så löd frågan "haru inte en kompis som kan komma in.."
F ö är varenda mc-klädesplagg jag har köpt i Sverige men när vi talar om 80% rabatt för utlandsköp jmfrt med Sverige och man dessutom får delarna på nolltid, är det svårt att låta bli...
Men mina två senaste inköp av mc-delar var lokalt!
(edit: grammatiken...
Senast redigerad av StigH den tis feb 15, 2011 08:59, redigerad totalt 1 gånger.
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#14 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag vill ha min handlare kvar och skulle överhuvudtaget aldrig överväga köpa nya prylar på nätet.

På nätet köper jag antikviteter och annat som inte finns lokalt.

Du behöver din lokala handlare - din kompis på internet kommer aldriog ha öppet hus, vara förhandlingsbar i pris och bjuda på korv på jippodagar!

/Henning!
Jag är lite kluven efter igår efter ett besök hos en prominent mc-handlare i Uppsala.

De hade ett kopplingsgrepp till en Honda XL600R från 1983 på lager...! Å andra sidan hade de inte kopplingsgrepsklamret hemma, som ev fanns i Europalagret. Blev så till mig av kopplingsgreppet att jag la upp en beställning på klamret ändå, trots att jag visste att David Silver Spares hade en (1) på lagret, och till ett billigare pris.

Jag är som sagt kluven. 8*/

När de lokala handlarna är som bäst är det verkligt bra, annars så...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Tycker du synd om svenska handlare??

#15 Inlägg av tersan »

Ja, lite synd är det om dem... fast å andra sidan, om jag gör mig besväret att åka till en butik vill jag ha prylen med mig. Men idag har handlare ingenting hemma, utan måste beställa. Dessutom måste jag själv ha gjort researchen innan, så att jag kan tala om vad handlaren ska beställa hem... och sen blir det ändå fel när nån j-a dator fullständigt missuppfattat årsmodeller och sprängskisser.

Med andra ord sparar jag tid, och pengar, på att handla via nätet. Dessutom får jag oftast det jag behöver snabbare. Varför ska jag då gå till en lokal handlare?

Kläder och annat som ska passa mig personligen handlar jag dock i butik.
VFR750F -92, grön

Skriv svar