Sida 1 av 1
Tips inför VTR-köp
Postat: tor dec 16, 2010 14:20
av Heliforce
Sitter och tittar på att byta till VTR (vet redan att det är gränsfall på detta forumet

)
Men alla tips på vad man ska kolla efter och tankar runt modellen mottages tacksamt.
Det gäller de årsmodeller innan 2000 som jag är intresserad av.
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: tor dec 16, 2010 17:35
av adrian_vg
Heliforce skrev:Sitter och tittar på att byta till VTR (vet redan att det är gränsfall på detta forumet

)
Men alla tips på vad man ska kolla efter och tankar runt modellen mottages tacksamt.
Det gäller de årsmodeller innan 2000 som jag är intresserad av.
Om Conseal kunde, kan du också.
De tidigare modellerna hade en mindre tank. Tror den var på 16 liter. De senare (efter 2003?) hade 19, om jag minns rätt, vilket modellen verkligen behövde.
Du är medveten om bränsleförbrukningen?
Du är medveten om att detta är en sporthoj map körställning?
Upplagda ovala kolfiberdämpare är snyggt på VTR, speciellt om hojen i övrigt också är svart. Tycker Conseals tidigare svarta VTR är något av en måttstock vad gäller snyggt VTR-utseende.
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: tor dec 16, 2010 21:04
av Conseal
Känns som jag har lite erfarenhet i ämnet
Som adrian sa så ska du kolla så du får stora tanken annars blir det ett h-e med tankstopp hela tiden.
Vid inspirerad körning så ska du inte bli förvånad om den drar över litern. Fiskör man på sexan och int ellt för fort
så kan den gå runt 0,7.
Körställningen är mer sportig än på vfr och ställer högre krav på mage/rygg för att inte hänga på styret vid längre turer.
Detta vägs dock upp av att den är MYCKET smalare och lättare att vrida runt i svängarna så småvägar blir 12% roligare på en VTR
Det jag skulle kolla extra noga är framgaffel och säkerställa att kamkedjespännarna är bytta.
Sedan sitter det en strypning i insuget på vissa modeller. Om den är borttagen felaktigt (bara borttagen och inte bytt eller modifierad) så kommer det vara
en orsak till ryckig gång då avsaknaden skapar typ turbulens i insuget. Sedan är den rätt känslig gällande bestyckningen och bör vara ombestyckad om den
körs med slipon (går ryckigt på låga varv annars).
Försäkringen är lite dyrare ocskå så det man sparar i inköp äts upp av soppa och försäkring inom kort.
MEN! den är sjukt rolig att köra iallafall!
Hoppa det ger lite mer info iallafall. Går att få rätt mycket info på vtr.nu också. Inte lika aktivt forum som här men det finns några riktigt duktiga
snubbar där med.
Jag hade iofs en -03 btw
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: tor dec 16, 2010 22:32
av Heliforce
Tack för svaren. Tyvärr kunde jag inte låta bli. För bra pris gjorde mig svag.
Gällande strypningen är denna reggad som 45kw. Hur ser jag om den verkligen är strypt och vad gör jag åt det?
Sitter visst några andra dämpare på, vet inte fabrikat.
Bytt är i alla fall kedjespännarna. Hyfsat nya packboxar, eller var det något annat med gaffeln ?
Ska hämta den lördag eller söndag kommer kanske lite mer frågor då.
Hm. Köpa hoj utan att provköra

men vad gör man inte mitt i vintern?
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: fre dec 17, 2010 07:45
av Conseal
Inget annat med gaffeln än boxarna .. Det jag kom på just nu är att bytta gaffelfjädrar till öhlins är önskvärt för orginal är väldigt svampig.
För att se strypningen tittar man ner i insuget på förgasarna och ser om det sitter någon "klack" där. (går även att känna)
Orginal är 110hk men de är default strypta till 98hk. Står även på brickan. Se illustration
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: fre dec 17, 2010 08:52
av adrian_vg
Heliforce skrev:Ska hämta den lördag eller söndag kommer kanske lite mer frågor då.
Hm. Köpa hoj utan att provköra

men vad gör man inte mitt i vintern?
Tror det stavas desperation.

Re: Tips inför VTR-köp
Postat: ons dec 22, 2010 19:13
av Heliforce
Ja, hur desperat jag var går ju att diskutera.

Men nu har jag i alla fall provkört skapelsen. Än så länge bara på ettan och tvåan, men lite touring hanns ju med (läs garagetouring).
Tyckte att min VFR hade ett gött ljud, men jisses va kär jag blitt i V-twinen. Kommer troligen sälja min VFR till våren om jag tycker
lika mycket om VTR då som nu.
Ska försöka ägna lite tid åt att gå igenom mc:n och kolla så allting står rätt till, rensa den från det jag inte gillar och sätta dit lite som jag gillar.
Kommer bli trevligt i mellandagarna.
Men vilken längtan jag fått till sommaren
Av ren nyfikenhet en fråga till dig Conseal: Vad var det som fick dig att gå tillbaka till VFR ?
/Mattias
Re: Tips inför VTR-köp
Postat: ons dec 22, 2010 19:23
av Fransson
Heliforce skrev:Ja, hur desperat jag var går ju att diskutera.

Men nu har jag i alla fall provkört skapelsen. Än så länge bara på ettan och tvåan, men lite touring hanns ju med (läs garagetouring).
Tyckte att min VFR hade ett gött ljud, men jisses va kär jag blitt i V-twinen. Kommer troligen sälja min VFR till våren om jag tycker
lika mycket om VTR då som nu.
Ska försöka ägna lite tid åt att gå igenom mc:n och kolla så allting står rätt till, rensa den från det jag inte gillar och sätta dit lite som jag gillar.
Kommer bli trevligt i mellandagarna.
Men vilken längtan jag fått till sommaren
Av ren nyfikenhet en fråga till dig Conseal: Vad var det som fick dig att gå tillbaka till VFR ?
/Mattias
Ganska dum fråga Det begriper väl alla

Re: Tips inför VTR-köp
Postat: ons dec 22, 2010 20:06
av Conseal
1. Bränsleförbrukningen
2. Insprutningen
3. Bättre för pasagerare
4. Snäppet lättare att behålla liv och eller körkort
5. Däcksslitaget (VTR äter däck så kör inte med typ power om du vill köra mycket)
6. V4
7 Kärlek
