Sida 1 av 1
Larm på under vintern?
Postat: mån okt 25, 2010 15:07
av adrian_vg
När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?
Hur gör ni?
Re: Larm på under vintern?
Postat: mån okt 25, 2010 15:58
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:När man har ställt in hojen för vintern, ska man låta larmet vara på? Eller kommer det att ladda ur batteriet helt till december eller så och spräcka det då urladdade batteriet? Underhållsladdning alltså till maj?
Ja larmet kommer att ladda ur batteriet, men det kommer även ladda ur sig utan larm.
Jag har inte larm på under vintern, men å andra sidan står hojen i ett larmat garage.
Hur gör ni?
CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.
Re: Larm på under vintern?
Postat: mån okt 25, 2010 18:45
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:CTEK laddare på hela vintern. Öppet batteri = Kolla vätskenivån någon gång ibland. Slutet batteri = Koppla in och glöm.
Tror förre ägaren sa nåt om ett sprillans nytt värsting-gel-Yuasa som satt i monterat. Bara att koppla på alltså.
Tack för feedbacken.
Postat: mån okt 25, 2010 18:50
av Ajax
Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
Postat: mån okt 25, 2010 18:54
av adrian_vg
Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk.

Postat: mån okt 25, 2010 21:09
av Donner
adrian_vg skrev:Ajax skrev:Själv tog jag ur batteriet förra vintern, torkade det rent och ställde det inomhus i garderoben. Funkade utmärkt utan att ladda, stoppade bara i det och startade när det var dags för garagetouring.
Är lite rädd för att mixtra med det elektriska - utifall voltregulatorn/likriktaren skulle få spunk.

Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Postat: mån okt 25, 2010 22:37
av adrian_vg
Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.
Postat: tis okt 26, 2010 07:14
av Ajax
adrian_vg skrev:Donner skrev:Nja det får den väl inte för att man plockar ut batteriet??
Man vet aldrig, jag har kommit att bli lite vidskeplig om allt det elektriska på VFR... På min första viffer, den vita, tvärdog likriktaren medan viffern stod i garaget. Ena dagen funkade den, nästa var den borta.
Kanske dags att ge din svarta en chans?

Postat: tis okt 26, 2010 08:06
av adrian_vg
Ajax skrev:Kanske dags att ge din svarta en chans?

Man borde väl egentligen. Jag är stolt över mitt rationella tänkande. Att vara vidskeplig i ett sånt här fall känns egentligen mest dumt. Men man vet ju aldrig...

Postat: tis okt 26, 2010 19:05
av Donner
Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Postat: tis okt 26, 2010 20:00
av Tyrannosaurus
Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Postat: tis okt 26, 2010 20:09
av Donner
Tyrannosaurus skrev:Donner skrev:Ahh det är bara att koppla ur, utan spänning kan inget hända. Med spänning på däremot så kan det hända grejor om man har dålig kontakt nånstans, vilket tydligen händer på Vfr.
Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Fick lära sej i skolan att det är just för att minska strömtoppar och att om man skruvar på minuspolen händer det inget om man skulle komma åt gods med verktygen.
Postat: ons okt 27, 2010 08:01
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Ett tips är att alltid koppla ur minuspolen först och koppla in minuspolen sist. På det sättet slipper man att få gnistor eller någon form av kortis som kanske kan påverka regulatorn när man skruvar med pluspolen.
Gör alltid så. Nåt gör jag rätt iaf map elen.
