Sida 1 av 3

Vilken generation ska man välja?

Postat: sön sep 19, 2010 17:53
av Tyro
Hejsan!
Har hängt här lite till och från ett par år, men skriver inte så ofta på forum...

Jag hade tidigare en VFR från -88 som jag av någon konstig anledning fick för mig att byta bort till förmån för en äventyrshoj (Super Tenere). Har dock insett mitt misstag redan efter några hundra mil, så nästa sommar blir det med största sannolikhet en VFR igen. :D
Frågan är ju bara vilken generation man ska sikta på?
Hade ju som sagt tidigare en -88 som jag trivdes oförskämt bra med egentligen, men samtidigt känns det ju lite tråkigt att gå tillbaka till samma modell. Är det stor skillnad mellan 88-89 och 90-93? Det är nog i huvudsak dom som gäller då 90 och 91 kvalar in på Bilsport-mc's Classica-försäkring.
Men det finns ju många fina 94-97:er också? Om man bortser från skillnaden i inköpspris, är dom så pass mycket bättre att det är värt 3000 kronor extra i försäkring varje år? (1700 för Classica och ca 4800 för dom nyare)
Eller ska man rent utav sikta på en 98-00 då dom ligger i samma försäkringsklass som 94-97?

Många frågor blev det, men vad säger ni som har hunnit prova dom olika modellerna?

Re: Vilken generation ska man välja?

Postat: sön sep 19, 2010 18:12
av adrian_vg
Skillnaden mellan 90-93 och 94-97 ligger, förutom uppenbar estetik, i lite olika karaktär i motorn.

Jag tycker gen 90-93 är lite mer av dragster i motorn med effekten lite högre upp i registret relativt sett, medan 94-97 är jämnare och mjukare över hela registret. Har haft båda generationerna. Den mjukare karaktären i motorn på 94-97 tycker jag gör den mer användbar på både gata (mest) och bana.

Skillnaden mellan generationerna pre-90 och post-90 är enorma. Det är en helt annan motorcykel.

Vidare tycker jag att gen 94-97 är snyggast med influenserna av NR750:an. Händelsvis har jag en grön 97:a till salu. ;-)

Re: Vilken generation ska man välja?

Postat: sön sep 19, 2010 19:12
av Tyro
adrian_vg skrev:Skillnaden mellan 90-93 och 94-97 ligger, förutom uppenbar estetik, i lite olika karaktär i motorn.

Jag tycker gen 90-93 är lite mer av dragster i motorn med effekten lite högre upp i registret relativt sett, medan 94-97 är jämnare och mjukare över hela registret. Har haft båda generationerna. Den mjukare karaktären i motorn på 94-97 tycker jag gör den mer användbar på både gata (mest) och bana.

Skillnaden mellan generationerna pre-90 och post-90 är enorma. Det är en helt annan motorcykel.

Vidare tycker jag att gen 94-97 är snyggast med influenserna av NR750:an. Händelsvis har jag en grön 97:a till salu. ;-)
Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).

Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?

Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.

Postat: sön sep 19, 2010 20:20
av VFR Martin
Angående försäkringspremie.

Jag har en 96:a som jag betalar 1950 rikstaler för plus smc avgiften...

Martin

Postat: sön sep 19, 2010 20:32
av blacken
Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).
Ähmmm, en sådan "fågel" har sin effekt över hela registret.. :D Till skillnad mot Viffern som man måste veva bra på rullen innan den blir "intressant..

Snyggast och bäst är 90 till 93..så det så!. :D

Postat: sön sep 19, 2010 20:40
av Tyro
VFR Martin skrev:Angående försäkringspremie.

Jag har en 96:a som jag betalar 1950 rikstaler för plus smc avgiften...

Martin
Ojsan, det var inte illa! Vilket bolag är det?
Jag är 24, student och bor uppe i Luleå, så även om min ålder inte är den bästa i försäkringssammanhangen så är kanske orten till min fördel i alla fall.


När vi är inne på försäkringsbiten, är det någon som vet vilken försäkringsklass VFR hamnar i?
Om det skiljer mellan olika bolag så är det Hondas märkesförsäkring jag sneglar på.

Postat: sön sep 19, 2010 21:02
av blacken
VFR Martin skrev:Angående försäkringspremie.

Jag har en 96:a som jag betalar 1950 rikstaler för plus smc avgiften...

Martin
Hur fasen då?

Postat: sön sep 19, 2010 21:31
av VFR Martin
34 år bor i en liten håla utanför en lite större i villa me garage.
Folksam med medlemsrabatt från smc. :D

Postat: sön sep 19, 2010 21:35
av VFR Martin
Kollade upp premien precis och såg att jag inte tala sanning!
1984 kronor va de visst. :lol:

Postat: sön sep 19, 2010 22:11
av blacken
VFR Martin skrev:Kollade upp premien precis och såg att jag inte tala sanning!
1984 kronor va de visst. :lol:
Ahaa ! :D själv så har man en "lite" högre premie, trots att man är pankis och har en djäkla massa "tycka synd om" rabatt på försäkringen..

Re: Vilken generation ska man välja?

Postat: mån sep 20, 2010 00:23
av adrian_vg
Tyro skrev:Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).
Jo, alltså, effekt finns det ju mycket av, men den är liksom bedräglig pga V4:ans mjuka karaktär.

Tyro skrev:Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?
Bromsarna på 97:an blev bra efter byte av skivorna fram. Tror inte originalskivorna i kombination med Biltemabelägg är en optimal kombo. Chassit på 97:an har jag aldrig haft nåt att säga om, tills jag bytte till min nuvarande 00:a...
Tyro skrev:Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.
Knävinkeln för föraren kan upplevas som skarp. Jag är 173cm lång och domnar emellanåt bort om fötterna på lite längre lands/motorvägsetapper. YMMV som man säger. :)

Re: Vilken generation ska man välja?

Postat: mån sep 20, 2010 06:16
av Tyro
adrian_vg skrev:
Tyro skrev:Ok, så på den fronten är kanske gen 4 lämpligare. Vill man ha mycket effekt på höga varvtal finns det kanske andra modeller att sikta på (typ Suzuki GSXR).
Jo, alltså, effekt finns det ju mycket av, men den är liksom bedräglig pga V4:ans mjuka karaktär.

Tyro skrev:Hur är det i övrigt då? Upplevde du någon större skillnad chassiemässigt till exempel? Bromsar?
Bromsarna på 97:an blev bra efter byte av skivorna fram. Tror inte originalskivorna i kombination med Biltemabelägg är en optimal kombo. Chassit på 97:an har jag aldrig haft nåt att säga om, tills jag bytte till min nuvarande 00:a...
Tyro skrev:Jag kör nog mest bara landsväg i ganska moderat tempo (nåja, så gott jag kan i alla fall), och riktigt fina slingriga vägar verkar inte växa på träd här i Norrland. Att det blir upp mot 50-75 mil på en dag är inte så jätteovanligt. Hur är körställningen på dessa? Skillnad mellan varandra och mot min tidigare -88 vore kul att höra något om.
Knävinkeln för föraren kan upplevas som skarp. Jag är 173cm lång och domnar emellanåt bort om fötterna på lite längre lands/motorvägsetapper. YMMV som man säger. :)
YMMV? :oops:

Knävinkeln kanske blir ett litet problem då, jag är 190cm lång ungefär.
Men jag tror inte att det räcker för att avskräcka mig från VFR. Alternativet är ju att gå upp till nån större tourer som tex cbr1000f eller kawasaki zx10 eller zzr1100 och dom känns lite väl stora (och tunga)

Re: Vilken generation ska man välja?

Postat: mån sep 20, 2010 07:05
av tersan
Tyro skrev: YMMV? :oops:

Knävinkeln kanske blir ett litet problem då, jag är 190cm lång ungefär.
Men jag tror inte att det räcker för att avskräcka mig från VFR. Alternativet är ju att gå upp till nån större tourer som tex cbr1000f eller kawasaki zx10 eller zzr1100 och dom känns lite väl stora (och tunga)
Your Mileage May Vary... dvs ungefär att "dina erfarenheter kan skilja sig från mina".

Själv är jag 195cm lång ungefär, och upplever inte några problem med knävinklarna (mer än vanligt då, det finns ju ingenting i denna värld som är byggt för oss långa...). Ska man ha nåt mer bekvämt så tror jag att man får titta på nån offroadmaskin, gärna en som i tester fått kritik för att man har svårt att nå ner till marken... :wink:

Postat: mån sep 20, 2010 07:05
av marinmo
Your mileage may vary.

Knävinkeln är lite för skarp för att vara optimal, men vi är många som brukar kunna köra långt ändå. Är 183 cm och klarar en dags körning utan problem, förutsatt att man stannat på rast tillräckligt många gånger.

Postat: mån sep 20, 2010 11:09
av Kungfuu
Jag råkar ju ha både en Gixxer och en VFR av den enkla anledningen att de är bra till olika saker.

VFRen är mycket bekvämare och mer lämpad som allround-hoj inklusive touring, pendling osv utan att vara tråkig.

Gixxern (750) är en bushoj och sliter mer på kroppen, hornen i pannan blir större än på viffern...

Motormässigt beter de sig rätt lika som jag ser det, ingen har något vidare pulver över huvud taget under 3-4k-varv. Dock händer ju lite mer på Gixxern när jag varvar vidare, men den har också lite annat prestanda/vikt-förhållande...