Sida 1 av 2
Nu kommer våren och köpsuget.
Postat: sön feb 18, 2007 21:35
av Henning
Nu börjar det dra ihop sig.
Jag har faktiskt ännu inte alls bestämt nmig för vad det skall bli.
En 89:a för 20 - 25 000
En 91:a för 30 - 35 000
En 94:a för 35 - 40 000
eller
En 99:a för 50 - 55 000
Det är ju där ikring de ligger. Ungefär.
Generationen 90 - 93 känns minst aktuell, antingen billig leksak eller seriöst hojköp 99:a känns mest nära sanningen för vad det blir.
Men jag måste fråga de som haft sista 750:an och bytt till en tidig 800:a... Hur stor är den verkliga skillnaden.
Jag har inte kört en 94:a och en 99:a samma vecka ens. Annars borde ju jag själv veta.
Hjälp mig lite här nu!
/H
Postat: sön feb 18, 2007 22:59
av elias
Jag betalade 40 000 för min 97:a med 6 000 mil. Som sagt, det är köparens marknad nu. De flesta av de VFR:er jag kollade på blocket när jag fiskade runt är KVAR!
Nu har jag inte kört någon insprutad VFR men min drar iväg en jävla vid 7 000 rpm.. kan tänka mig ett obehagligt ryck på de tidigare med insprut.
Postat: mån feb 19, 2007 09:28
av Henning
Den 800 jag kört mest var en 99:a. Den var strypt till 98hk (tyskimport) och gick väl bra så där nåt obehagligt ryck eller glapp i gasresponsen upplevde jag inte.
/H
Postat: mån feb 19, 2007 12:45
av VFunRider
Henning skrev:Den 800 jag kört mest var en 99:a. Den var strypt till 98hk (tyskimport) och gick väl bra så där nåt obehagligt ryck eller glapp i gasresponsen upplevde jag inte.
/H
Alla 99 är strypt. Men det går att fixa med Power Commander. Tänker göra på min. Man får circa 8 till 10 hästar till
Postat: mån feb 19, 2007 12:53
av Henning
Åtta häst är ju inte fy skam.
/H
Postat: ons feb 21, 2007 16:06
av VFunRider
Henning skrev:Åtta häst är ju inte fy skam.
/H
Nej, jag gissar att det känns vid pådrag. Och det blir billigare än riktiga hästar

circa 500 kr per häst
Postat: lör mar 03, 2007 00:43
av Skinpajas
Jag är en nöjd ägare av en -99. Jag testadae en -86 i höstas. Det jag tänkte på mest när jag körde -86
-mjuk fjädring, i synnerhet fram.
-mycket sämmre frambromsar.
-mer upprätt körställning
-99 Upplevs som en mycket modrernare och bättre hoj.
Jag vinner nog inget Nobelpris för den slutsatsen

Postat: lör mar 03, 2007 10:29
av R
Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.

Postat: lör mar 03, 2007 11:58
av Henning
Då är det 98:an man ska ha?
/H
Postat: lör mar 03, 2007 12:51
av Richie
R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.

Det här var nått nytt, då har jag 12 hk mer än vad jag todde!
Postat: sön mar 04, 2007 18:55
av VFunRider
R skrev:Har en 99 och kan varmt rekommendera den modellen.
kanonhärlig hoj både å puttra runt med i stan och sedan ta en 80mila dagstur. Inga problem med nått av det...
effekten i -99'an ligger på 98hk i alla oberoende import eller inte.
Det är för att det 98 var 110hk sen 99 så kom katalysatorn som tog ner hk antalet med 12hk till 98hk. Men på -00 modellen sen hade de bytt grenrör så att de återigen fick upp Hk antalet till 110hk.
Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Förutom kat så är det inget som skiljer W och X modellen.
Däremot så är det ju skillnad emot de senare. Där det är grenrören, Backspeglarna och så har de fått HISS åxå...
Rörigt skrivet???
Hoppas det ger lite klarheter.

Jag hade läst att det var strypt med programvara bara. Alltså, frågan är hur mycket kommer att kosta mig att byta till Y-grenrör? Antar att Honda verkstad gör sånt byte, eller?
Postat: mån mar 05, 2007 08:27
av Qwerty
Vi får helt enkelt ta en liten träff så kan folk jämföra grenör mm.
Postat: mån mar 05, 2007 10:13
av VFunRider
Gärna, så snart snön är borta

Postat: mån mar 05, 2007 10:18
av Qwerty
VFunRider skrev:Gärna, så snart snön är borta

Den är ju borta innan vi hinner se helgen. Men det är nog lite tidigt för en vårtur.
Postat: mån mar 05, 2007 11:10
av Tyrannosaurus
R skrev:Så enklaste sättet att få tillbaka 110hk i en -99 är att antingen köpa 98'ans grenrör utan kat, eller införskaffa sig den nyare varianten ifrån Y-modellen.
Eller så kan man sanera kat:en, men det kanske inte besiktningen gillar.
Det beror på hur lagen ser ut. Det kan vara så att en kat som finns måste fungera, men att den inte behöver finnas. Jag har iaf aldrig sett att dom har anslutit en hoj och mätt avgasvärden.
och så har de fått HISS åxå...
Va? Har den fått kardan? Sorry, kunde hålla mig
Qwerty skrev:Vi får helt enkelt ta en liten träff så kan folk jämföra grenör mm.
Om jag får vara med trots avsaknad av R:et så kan ni få se på ormbo och höra på skönsång
