Sida 1 av 1
Styrfladder vid växling
Postat: mån jul 05, 2010 20:32
av Since-2009
När jag kör aktivt eller på bana så kan den bråka lite med mig vid växling, tror det alltid var 2-3 och 3-4 växling då jag sällan drar på något särskilt från 1´an. Har hittils aldrig blivit okontrollerbart eller så men visst reagerar man, skulle det komma i ett kurvigt parti så vette farao. Visst sitter jag och håller stelopererat i styret så händer det väl förmodligen inte men så vill man ju inte behöva åka omkring.
Dämpinställning, styrdämpare eller vad är det som gäller? Enda jag pillat på är förspänningen för bak då det är bara att skruva en ratt för hand på min, den är ställd på standardinställningen enligt instruktionsboken. De andra två justeringarna vet jag inte.
Re: Styrfladder vid växling
Postat: tis jul 06, 2010 00:36
av adrian_vg
Since-2009 skrev:Visst sitter jag och håller stelopererat i styret så händer det väl förmodligen inte men så vill man ju inte behöva åka omkring.
Spänd och trött i armarna efter ett pass? Tar sidvindarna tag i dig så att hojen drar nån meter eller så åt endera sidan? Känns bekant?
Styret finns mest till för att hänga reglage på. Din förankring ska vara med knäna runt tanken. Enbart. Spänn upp magen och ryggen lite grann vid gasning och bromsing. Armarna ska vara lösa, slappa och lediga hela tiden. Det kommer inte på en gång, utan rutinen måste nötas in, om och om igen tills det sitter.
När detta funkar, kommer du att känna att du har en helt annan hoj, du kommer att ha lite träningsvärk i låren (vilket är ett bra tecken) och sidvindar kommer inte att besvära dig mer.
HTH.
Postat: tis jul 06, 2010 02:13
av Since-2009
Nja jag har funderat på det, alltså körteknik, o jag blir inte riktigt klok där. Ex min förra CB1000R så hände det aldrig, starkare och mer kompakt register men visst var det annan körställning. Bankörningen körde vi 15 min pass så det var inte koncentrationen och blåste gjorde det inte heller nämnvärt.
Ska jämföra med en annan viffer och höra med en som har en CBR1100XX med VFR styrhalvor för att se om jag blir någe klokare =0) Naturligtvis övar jag körteknik kontunerligt och tror mig på inget sätt vara fulländad där men det kändes som en bra idé att höra efter om andra upplever detta otyg.
Postat: tis jul 06, 2010 15:22
av blacken
Hojen ska vara stabil oavsett vid växling (däckens gyrokraft), skulle nog glutta på styrlager, svinglager, hjullager fram och bak, oljenivå i gaffelrören, eventuellt glapp i gaffeln, (glidlagringarna) spänna upp dämpningen bak och även ställa upp fjädrarna i gaffeln ett eller två snäpp i samband med det.
Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Postat: tis jul 06, 2010 15:55
av adrian_vg
Since-2009 skrev:Nja jag har funderat på det, alltså körteknik, o jag blir inte riktigt klok där. Ex min förra CB1000R så hände det aldrig, starkare och mer kompakt register men visst var det annan körställning. Bankörningen körde vi 15 min pass så det var inte koncentrationen och blåste gjorde det inte heller nämnvärt.
Min XL600R är småvinglig redan i stadstrafikhastigheter. Men i mitt fall handlar det om en långbent hoj med inbyggt svaj och trådekerhjul samt ingen kåpa som avlastar fartvinden från armarna, som då är fri att ge styrimpulser till hojen.
Tror Blackens förslag om koll av lager mm är en bra början. Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Hur var det nu med dyra tips till kamraterna?

Postat: tis jul 06, 2010 15:57
av blacken
adrian_vg skrev:blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Hur var det nu med dyra tips till kamraterna?

"i`l just go with the flow". Och blir väldigt lätt påverkad av grupptrycket..

Postat: tis jul 06, 2010 15:58
av adrian_vg
Postat: tis jul 06, 2010 16:20
av Mister
Viffern är en stabil hoj, så det är nog att se över det mekaniska såsom blacken skriver.
Pilla du med fjäderinställningarna, så är en av de viktigaste detaljerna att få in "hänget" (sag). Standard inställningar enl. handboken har jag fått för mig är dimensionerade för en lättviktsjapan och inte en fullvuxen svensk
Här är en rätt hyfsad beskrivning för att hur få till det någorlunda själv.
http://www.gostar-racing.com/club/motor ... %20Rebound
Men att få till "rätt" inställning är en vetenskap, där det heller inte är fel att ta hjälp av proffs. Avarage här på forumet är en kille som är rätt vass på det, men håller till på västkusten har jag för mig.
Postat: ons jul 07, 2010 00:35
av Since-2009
adrian_vg skrev:Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
Jo eller inte varje gång men visst varvas det en del, framförallt på bana =)
blacken skrev:Eller smacka dit en Öhlinare bak som man även kan ställa returen på..
Den ska vara ställbar original även om jag inte satt mig in i det där ännu, ska utforska länken. På min ska det gå att justera:
Fjäderförspänning fram + bak
Returdämpning bak
Styrlager och andra glapp har jag svårt att tro på denna maskin med 800 mil på mätaren men ska göra en check i veckan med hjälp av folk vana att kontrollera detta.
Postat: ons jul 07, 2010 00:59
av adrian_vg
Since-2009 skrev:adrian_vg skrev:Men det låter lite skumt att du bara har besvär från växel 2-3 och 3-4. Handlar det om fullgasväxlingar??
Jo eller inte varje gång men visst varvas det en del, framförallt på bana =)
Det är inte så att du drar på så mycket med gasen att hojen då reser sig lite på bakhjulet, framhjulet lättar lite grann och att styrfladdret kommer därifrån?

Postat: ons jul 07, 2010 10:32
av Since-2009
Jo alltså att det blir ju den effekten, sen att den verkligen lyfter vette farao, det tror jag den är för trött för

Men dämpinställningar och styrdämp kan ju vara intressant för det.
Postat: tor jul 08, 2010 11:22
av marinmo
Powerwheelies går bara på 1an, 2an får man nog kämpa en hel del med det, 3-4an är det helt "out of the question". Kraften uppåt torde således inte vara något problem, här är det nog något annat som spökar.
Postat: tis jul 13, 2010 00:37
av Since-2009
Ja något måste jag göra åt det här eländet, ska kolla om verkstan är duktiga på inställningar. Idag stressa jag iväg lite för jag skulle möta upp en polare och vidare till Rörken, den fladdrar till lite när den vill när man kliver på och jag lovar att jag har testat mig själv
hur jag kör och det kan inte vara tanken att man ska behöva parera den så exakt så fort man eldar på lite. T.o.m på Rörken fick jag något "slag" och där gick det inte fort, tror inte ens jag växla en enda gång dessutom utan jag höll mig på tvåan och det var nog när V-tecen sparka i som den fick lättningstendenser.
Känns mekigt att byta framdämpare för att få justermån för returdämp men om man byter viskositet kanske, ska naturligtvis se över fjäderförspänningen också.
Getingdjävul som attackera i motorvägshastighet + moms, fiii satan vad det värkte under säkert två minuters färd... Vad är oddsen att gadden ska smaska fast i den hastigheten?

Postat: tis jul 13, 2010 06:09
av Cimmerier
Uhmm... Pallade inte med att läsa igenom hela tråden, så det kanske är någon som har varit före mig om detta, men kolla upp styrlagren. Kör man aktivt med en hoj så kan de slitas tämligen fort. Ditt sätt att beskriva problemet gör att det låter ganska troligt iaf...
//Cimme - Hämtar min VFR om 7 timmar

Postat: tis jul 13, 2010 14:23
av adrian_vg
Since-2009 skrev:Getingdjävul som attackera i motorvägshastighet + moms, fiii satan vad det värkte under säkert två minuters färd...
Slaskade på en geting, eller om det var ett bi, häromdan, så vingarna yrde. Det lilla odjuret lyckades precis träffa i glipan mellan det marginellt öppna visiret och käkbiten på hjälmen. Trodde den for vidare till de sälla jaktmarkerna pga splattret. Efter tio minuter ser jag i ögonvrån nåt gulsvart som kommer krypande nerifrån och upp mot näsan... Visiret åkte upp snabbt som f@n och allmänt viftande och vinglande på bågen. Oskön överraskning...
Mina sympatier till dig, som faktiskt blev stucken.