Sida 1 av 1

Slö vid gaspådrag

Postat: mån jul 05, 2010 02:48
av wendtm
Hej!
Jag har märkt den senaste tiden att hojjen ibland så är hojjen piggare när man drar bara halvgas i stället för fullgas, när man släpper gasen från fullläget sakta så sticker den iväg ännu bättre till en början och sen lugnar den sig.
Vad kan detta bero på?
Det som har gjorts med den den senaste tiden är ventiljustering (endast kontroll) + byte till iridiumstift och K&N filter.
tacksam för svar

Re: Slö vid gaspådrag

Postat: mån jul 05, 2010 08:30
av tersan
wendtm skrev:Hej!
Jag har märkt den senaste tiden att hojjen ibland så är hojjen piggare när man drar bara halvgas i stället för fullgas, när man släpper gasen från fullläget sakta så sticker den iväg ännu bättre till en början och sen lugnar den sig.
Vad kan detta bero på?
Det som har gjorts med den den senaste tiden är ventiljustering (endast kontroll) + byte till iridiumstift och K&N filter.
tacksam för svar
Vad är det för hoj? Förgasare/insprutning?

Postat: mån jul 05, 2010 14:54
av wendtm
Det är en vfr -98 med insprutning, gått 5000mil nästan

Postat: mån jul 05, 2010 16:31
av adrian_vg
Har du slipon monterat? Power Commander?

Postat: mån jul 05, 2010 17:48
av Jimmy.S
vet inte hur känsligt det är med kn filer monterat men det ger ju ett skönare ljud, samtidigt ökar det luft tillströmningen i motorn som gör att den går magrare och då blir det lite den känslan du beskriver då den inte får tillräckligt med soppa för bästa prestanda, filter ihop med flapper/snorkel modd och slipon? kanske gör att lambdan inte kan reglera AR (luft/bränsle) förhållandet tillräckligt så du måste kanske slänga ditt en pc?

Postat: mån jul 05, 2010 19:23
av wendtm
Ja jag har gjort flapper modden också och slipon.
jag som hadde hoppats¨på ett bra resultat direkt.:D
Nån som har PC på sin vfr? gör det nån skillnad? värt 3kkr?

Postat: tis jul 06, 2010 00:13
av adrian_vg
wendtm skrev:Ja jag har gjort flapper modden också och slipon.
jag som hadde hoppats¨på ett bra resultat direkt.:D
Nån som har PC på sin vfr? gör det nån skillnad? värt 3kkr?
Ska du köra med både slipon och öppnare filter gör du klokast i att mappa om med en Power Commander, om du inte vill sabba motorn. Bara ett tips.

Postat: tis jul 06, 2010 00:57
av Donner
Tja min -01a har slipon och båda moddarna och den gör inte så, har dock inte KN-filter. Min fighter är ju förgasare men den har slipon och KN-filter och den tvekar inte heller.

Kanske är bränslerelaterat....bränslefilter igensatt??

Postat: tis jul 06, 2010 05:48
av wendtm
Ja brännslefiltret kan det vara, finns det något smidigt sätt att kontrollera detta på?
Varför skulle motorn sabbas av K&N och slipon?

Postat: tis jul 06, 2010 08:38
av tersan
wendtm skrev:Ja brännslefiltret kan det vara, finns det något smidigt sätt att kontrollera detta på?
Varför skulle motorn sabbas av K&N och slipon?
En okulär besiktning till att börja med, sen är det nog bara att byta för att testa, tyvärr.

Om du öppnar upp andningsvägarna utan att kompensera med mer bränsle så finns det risk för att motorn går magert. Då är det inte långt kvar till hål i kolvar och andra otrevligheter...

Postat: tis jul 06, 2010 10:43
av Jimmy.S
jag tror boven är luftfiltret, jag har ju oxå flapper/snorkel pair modden och slipon på min + nerdrevad och den gör inte så här heller, men om nu ett kn filter ger motorn mera luft så kanske det är tillräckligt för att lambdasonden inte kan reglera detta, hade det suttit en luftmassemätare på så hade ju hojen mätt upp hur mycket luft som kommer in genom den och då kunnat kompensera detta, men det finns ingen på hojen så då går den efter förinställda parametrar genom lufttemp/tryck och gasspjälls läget och då blir ju faktan styrboxen får fel och hojen går magrare, detta ser ju lambdorna och försöker feta på blandningen men dom jobbar inom vissa gränser, har du då även föråldrade lambdor som du antagligen har nu om dom inte är bytta? så jobbar dom långsammare och kan skapa ännu mera fel.

men testa och kör några mil och se om styrboxen är adaktiv och lär sig dina nya värde o fetar på, annars vet det f-n om jag inte hade velat testa med originalfiltret och se om det räddar dig på rätt sida om gränsen.

Visst det kan väl vara andra saker med som bränslefilter, pump, veck på slang eller något annat men eftersom luftfiltret är det enda som ändrar dom körmässiga parametrarna som byttes och felet uppstod direkt efter det så hade jag iallafall börjat med det.

Postat: tis jul 06, 2010 13:21
av wendtm
Ja då får jag se hur det går med detta, annars får man beställa ett orginalfilter.
Ska testa och tanka 98 oktan nästa gång också.

Postat: tis jul 06, 2010 15:19
av adrian_vg
wendtm skrev:Ja brännslefiltret kan det vara, finns det något smidigt sätt att kontrollera detta på?
Som Tersan säger, en okulär koll är enda sättet. var det en VFR 98-01 du hade? Isf är filtret inbyggt i tanken, tillsammans med bränslepumpen - hela sk!ten måste ut... :?

Bilden nedan, så ska filtret inte se ut...

Bild

Edit: Såg att du hade en '98. Grattis. ;-)

Eftersom filtret inte direkt sitter lättillgängligt kan det mycket väl hända att det aldrig kollats, sen 1998. Filtret på bilden ovan är originalfiltret jag bytte förra säsongen, efter att min 97:a börjat gå väldigt illa...