Sida 1 av 1
Vad ska jag betala för en VFR 86-89?
Postat: fre jul 02, 2010 12:38
av Buffalo
Här kommer en fråga från en nyregistrerad här på forumet - en fråga som jag förstår kan vara svår att svara på men försök gärna. Jag går i köptankar och undrar vad som är rimligt att betala för en VFR 86-89 i gott skick?
I annonser har jag sett allt från 15000 kr till 25000 kr med ungefär samma miltal etc. Tacksam för lite input när det gäller priset på årsmodell 86-89!
Re: Vad ska jag betala ??
Postat: fre jul 02, 2010 13:10
av blacken
Buffalo skrev:Här kommer en fråga från en nyregistrerad här på forumet - en fråga som jag förstår kan vara svår att svara på men försök gärna. Jag går i köptankar och undrar vad som är rimligt att betala för en VFR 86-89 i gott skick?
I annonser har jag sett allt från 15000 kr till 25000 kr med ungefär samma miltal etc. Tacksam för lite input när det gäller priset på årsmodell 86-89!
Generellt sett, så är priserna på annonser typ Blocket osv, vad dom TROR att dom får för sin vara (hoj). Sedan så är skicket på varan (hojen) typ mil, service historik, hur körd, modell, allmän skick mm,mm som sätter priset. Så pruta friskt bara, oavsett vad som anges för "lockton" om hur fräsch den är, hur många gånger den bara körts av pastorns fru till och från kyrkkaffet osv.osv..

Vad som kan underlätta vid förhandlingen är att lite diskret framhålla att det finns ett flertal i samma skick och som är avsevärt billigare än aktuell säljares knarr. Samt att ha kontanter fladdrande under näbben på han/hon, och säga "du KANSKE får "xxxx" för din knarr om ett halvår eller mer, men det här summan har du idag, garanterat i näven". Säger han/hon nej, skit i dom för det finns massor till salu därute..
Postat: fre jul 02, 2010 13:46
av Alexander01
Jag köpte min svarta '89-a uttagen '90 med 7500 mil på mätaren för 18.500 i juni.
Postat: fre jul 02, 2010 13:48
av Mister
Rimligt pris är vad köpare och säljare kommer överens om. Äldre vfr ligger generellt lite högre i pris än sina konkurrenter, men det har man igen när man säljer. Äldre vfr är polpulära pga sin tillförligtlighet...som tillsammans med classica försäkring ger en låg ägandekostnad.
På en äldre VFR så är miltalet inte faktorn för priset.
Det är skicket
Behov av en omgång nya däck, drivpaket, en grundservice med ventiljustering samt en ny stötdämpare t ex kan förvandla en billig hoj till dyr hoj t ex.
Lycka till med köpet

Re: Vad ska jag betala ??
Postat: fre jul 02, 2010 13:50
av tersan
Buffalo skrev:Här kommer en fråga från en nyregistrerad här på forumet - en fråga som jag förstår kan vara svår att svara på men försök gärna. Jag går i köptankar och undrar vad som är rimligt att betala för en VFR 86-89 i gott skick?
I annonser har jag sett allt från 15000 kr till 25000 kr med ungefär samma miltal etc. Tacksam för lite input när det gäller priset på årsmodell 86-89!
Det låter rimligt med det intervallet... för 15 bör du få en i fint skick men lite skavanker, kanske i behov av service/nya däck etc. För 25 ska den vara mycket fin, och kanske ha lite extra tillbehör också. Givetvis originalskick, tidiga VFR har klassikerstatus! Fel lack, saknade dekaler, fel avgas etc ska dra ner värdet ordentligt.
Fast ytterst är det du själv som avgör, hittar du rätt hoj och känner dig trygg med prislappen (några tusen hit eller dit spelar knappast nån roll om man tänkt sig att behålla hojen) så köp! Och kom sen med här på forumet...
Re: Vad ska jag betala för en VFR 86-89?
Postat: fre jul 02, 2010 15:36
av adrian_vg
En bra startpunkt är
http://www.bike.se/begagnatpriser/.
Fast för en så gammal hoj avgör skicket priset. Miltalet är inte intressant på en 25 år gammal hoj.
Edit: Mister uttrycker det i ett nötskal.
Edit2: Jag har förresten
en 97:a till salu. 
Postat: fre jul 02, 2010 23:29
av Vfr-micke
Köpte min för ca 1 vecka sedan i bra skick, fåtal märke i lacken och nya däck. Men behöver nog en ventiljustering hörs lite tickande och den har gått 5700mil års-87 för 14500kr. Tyckte jag var helt okej för det skicket många kräver hutlöst mycket för sina hojar oavsett märke men slutar med att man ser massa pilar på blocket att dom sänker priset själv. För brukade jag spara intressanta grejor och sen ringt och frågat efter ett antal veckor om grejorna är kvar, lättare att pruta då än om dom satt in annonsen precis.
Micke
Postat: lör jul 03, 2010 00:34
av Robert
Jag köpte min 88:a för två år sedan för 18. I år servade jag den för 5000:-. Inget konstigt, nya packboxar i gaffeln, olja, filter, stift, hela drivpaketet, nya däck fram o bak, klotsar fram o bak. Med andra ord slitdetaljer. Det råkade bara sammanstråla i år.
Men som de "visa" ovan säger, titta på skicket på slitdetaljerna. Det gör mycket på priset. Skulle jag "köpa" min cykel nu för 18 så skulle det vara ett kap.
Men hittar du en välvårdad 86-89 med mycket kvar på slitdetaljerna kring 20 papp så är det bara att slå till.
Postat: lör jul 03, 2010 00:37
av blacken
Jag köpte min -92:a, 12000 mil förra året, och gav 10.000 för den. Så man kan komma billigt undan

..
Postat: lör jul 03, 2010 00:43
av Akademikern
Har en 92:a, förra ägaren la den stillastående, dvs lite märken i kåporna som jag inte såg innan hon visade mig.
Går bra i motor, men har ett mysko elfel som gör mig knäpp.
26000kr gav jag