Sida 1 av 2

Hackig gång vid marschfart

Postat: tor jul 01, 2010 07:32
av Hercules
Vid sista körningen förra året uppkom ett nytt spännande fel, som hållit i sig ända tills nu. Mellan ca 3500 och 4700 varv hackar och "hugger" motorn kraftfullt, huvudsakligen på 5:an och 6:an, och det är normalt där jag ligger vid landsvägskörning. Har haft in den på verkstad, de konstaterade att den går magert i det varvtalsområdet men snarare fett vid andra varvtal. Stift har bytts och felsökning på insprutningen har inte visat på några fel.
Jag kan förvisso komma ifrån bekymren genom att ligga på lägre växel och högre varv, men det känns som att bara kurera symptomen och inte orsaken...
Verkstadens nästa idé är montering av Power Commander, men någon här kanske har haft samma fel och vet mer?!
Har lurat på om det kan vara kassa lambdasonder eftersom det uppträder vid "ekonomifart", det är väl där de ska optimera utsläpp.
Men som sagt, tips mottages tacksamt!

Re: Hackig gång vid marschfart

Postat: tor jul 01, 2010 09:21
av tersan
Hercules skrev:Vid sista körningen förra året uppkom ett nytt spännande fel, som hållit i sig ända tills nu. Mellan ca 3500 och 4700 varv hackar och "hugger" motorn kraftfullt, huvudsakligen på 5:an och 6:an, och det är normalt där jag ligger vid landsvägskörning. Har haft in den på verkstad, de konstaterade att den går magert i det varvtalsområdet men snarare fett vid andra varvtal. Stift har bytts och felsökning på insprutningen har inte visat på några fel.
Jag kan förvisso komma ifrån bekymren genom att ligga på lägre växel och högre varv, men det känns som att bara kurera symptomen och inte orsaken...
Verkstadens nästa idé är montering av Power Commander, men någon här kanske har haft samma fel och vet mer?!
Har lurat på om det kan vara kassa lambdasonder eftersom det uppträder vid "ekonomifart", det är väl där de ska optimera utsläpp.
Men som sagt, tips mottages tacksamt!
Går det inte att läsa av felkoder i insprutningen? Isåfall borde man kunna upptäcka felaktiga lambdasonder. Annars går de ju att mäta upp manuellt förstås... Power Commander lär knappast hjälpa om olika givare lämnar fel signaler.

Re: Hackig gång vid marschfart

Postat: tor jul 01, 2010 12:02
av adrian_vg
Gör pair/flapper-moddningen så ska du se att tuggandet vid varvtalen du nämner försvinner. :D

Dessutom, neråt 3000-3500rpm är närmast att betrakta som tomgång. Bara en tanke...

Postat: tor jul 01, 2010 12:12
av Jimmy.S
skulle mycket väl kunna vara lambdan som är för trött och inte hänger med, går att mäta med en snabb multimeter hur svängningarna är så kan du ju ta reda på om den är frisk om du vill, men detta borde ju verkstaden ha gjort, inte säkert att det sätter felkod på lambdans åldrande, brukar bara sätta fel på avbrott på dom äldre systemen, ska det ge ett åldrande feldiagnos så måste det finnas 2 sonder. 1 före och 1 efter,då hålls det även koll på katten.

Tempgivaren? är ju i dellastområdet och borde mätas mot temp för att optimera, vid fullast kan det ju gå efter fasta värden och feta på som det ska göra så det lät väl ganska ok?

gasspjällpotentiometrar? vet inte om det sitter några såna eller gasspjällslägesgivare men det kanske är något knas där med i just där.

Angående powercommander så låter det som en lustigt sätt att felsöka, du har inte kvar original avgas som du kan slänga på och testa o köra med ett tag och se om det går bättre med lite mer motstånd? då ska ju inte bågen gå magert i dellastområdet

Detta är vad jag kommer på nu, iallafall några funderingar :roll:

Postat: tor jul 01, 2010 12:22
av adrian_vg
Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...

Postat: tor jul 01, 2010 12:36
av tersan
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.

Postat: tor jul 01, 2010 12:39
av TG
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Likaså PC, väldigt bra men någonstans så är det något som tjorvar...

Lycka till!!!

Postat: tor jul 01, 2010 12:44
av adrian_vg
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Jodå, killen kör ju på femman och sexan på 3500rpm... :roll:

Tumregel:

50km/h - stadstrafik: tredje växeln som högst, ger ca 3500-4000rpm på mätaren.

70km/h - mindre landsväg: tredje, ev fjärde växeln som högst, ger ca 4000rpm på mätaren.

90km/h - landsväg: fjärde eller femte växeln. Femte om man vill sänka varvet lite grann. Ger ca 5000-6000rpm på mätaren om jag minns rätt.

110km/h och högre - motorväg: femte eller sjätte växeln, beroende på omständigheterna. Ger ca 6000-8000rpm på mätaren.

Min svartviffer hackar också på femman och sexan när motorn bara snurrar på 3000-4000rpm. Växla ner och använd korrekt växel för hastigheten. :!:

Att motorn hugger kan också ibland bero på för hårt spänd kedja eller vilken motorolja man har haft i.

Edit: Just vid de varvtalen som nämns, mellan ca 4000-5000rpm går vifferinsprutarna som sämst (magrast) pga emissions- och ljudkontrollerna. Flapper och PAIR-moddarna fixar det. Denna kostar inget att göra. En PC kostar ca 4000kr...

Postat: tor jul 01, 2010 12:49
av tersan
adrian_vg skrev:
tersan skrev:
adrian_vg skrev:Kolla på de enkla fixarna först - PAIR och flappern - innan du börjar riva i motorn. Mina fem öre...
Men de moddarna kommer inte att åtgärda problemet... bättre att fixa felet först.
Jodå, killen kör ju på femman och sexan på 3500rpm... :roll:

Tumregel:

50km/h - stadstrafik: tredje växeln som högst, ger ca 3500-4000rpm på mätaren.

70km/h - mindre landsväg: tredje, ev fjärde växeln som högst, ger ca 4000rpm på mätaren.

90km/h - landsväg: fjärde eller femte växeln. Femte om man vill sänka varvet lite grann. Ger ca 5000-6000rpm på mätaren om jag minns rätt.

110km/h och högre - motorväg: femte eller sjätte växeln, beroende på omständigheterna. Ger ca 6000-8000rpm på mätaren.

Min svartviffer hackar också på femman och sexan när motorn bara snurrar på 3000-4000rpm. Växla ner och använd korrekt växel för hastigheten. :!:

Att motorn hugger kan också ibland bero på för hårt spänd kedja eller vilken motorolja man har haft i.
Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...

Postat: tor jul 01, 2010 12:53
av adrian_vg
tersan skrev:Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...
Inte sämre, annorlunda i motorkaraktären.

Du har en förgasarhoj, Hercules har en insprutare - jo, skillnaden är milsvid! Låga varv blir hackigare på 800:an. En insprutare kommer inte i närheten av förgasarhojens mjuka ingrepp och flexibilitet (vid korrekt injusterade förgasare). På låga varv är inprutaren lite av och på och man måste ha lite stödgas genom tvära kurvor eller korsningar för att man inte ska hoppa fram. Det eller växla ner. :)
TG skrev:Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Det är inte ett fel, utan en feauture pga lagstiftningen. ;-)

Re: Hackig gång vid marschfart

Postat: tor jul 01, 2010 12:59
av adrian_vg
Hercules skrev:[...] Stift har bytts[...]
Hur såg stiften ut när du bytte förresten?

Jag har dessvärre lite erfarenhet av dålig motorgång om man kör mycket på hög växel och låga motorvarv... :roll:

Postat: tor jul 01, 2010 13:27
av Jimmy.S
jag kan köra min viffer runt 2500rpm utan att den rycker, dock känner man ju kolvslagen,vibrerar och att motorn ansträngs väldigt mycket men det går, ljudet påminner lite av en ducce med lite varv ;) dock så är min nerdrevad 1 kugg fram och det ändrar ju min utvxl lite så det kanske blir små dödshugg ifall det går tyngre vid dessa varv ?

vid landsvägsåka ligger jag mellan 3000-5500 ungefär, vid 4500 går den riktigt mjukt o gott på 6:ans vxl.

jag har även gjort flapper/pair modden så det kan vara därför den betér sig så mjukt men motorn ska ju inte rycka kraftigt över 3500 varv för då är ju nåt fel känns det som, men under 3500rpm, ja ok då är jag med på flapper/pair modden men inte över 3500rpm.

och om man gör dessa moddar borde ju hojen gå ändå magrare pga mera luft.

Postat: tor jul 01, 2010 13:27
av marinmo
800an är ju extremt av-på vid lägre RPMs, inte minst från tomgångsläge på rullen till lätt gaspådrag. Det är VERKLIGEN ett skutt från det att man har släppt gasen till det att man drar på minsta lilla, nästan så att det är otäckt. Skarpa kurvor är inget vidare alls mao. Tycker detta gör, iaf min, på gränsen till riktigt svårkörd. Skulle personligen inte rekommendera 800an som nybörjarhoj endast pga detta, vet inte hur det är med tidigare generationer. Skjutsa är också problematiskt om man inte har någon bakpå som är stark i kroppen och/eller med på att det ofta blir lite ryckigt.

Som Adrian säger, även om jag inte upplever samma ryckiga gång vid just dessa varvtal (ingen PAIR/Flapper), så är nog lösningen i detta fallet helt enkelt att ligga på rätt växel. Kör alltid på 2an i stan personligen.

Postat: tor jul 01, 2010 13:56
av Mister
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Inte är väl en 800 så mycket sämre än en gammal 750? Jag kör utan problem i 50 på högsta växeln, utan några som helst ryck. Växlar ner gör jag för att köra om eller svänga i en korsning...
Inte sämre, annorlunda i motorkaraktären.

Du har en förgasarhoj, Hercules har en insprutare - jo, skillnaden är milsvid! Låga varv blir hackigare på 800:an. En insprutare kommer inte i närheten av förgasarhojens mjuka ingrepp och flexibilitet (vid korrekt injusterade förgasare). På låga varv är inprutaren lite av och på och man måste ha lite stödgas genom tvära kurvor eller korsningar för att man inte ska hoppa fram. Det eller växla ner. :)
TG skrev:Håller helt med Tersan! Moddarna är fina att göra men de lagar inga fel....
Det är inte ett fel, utan en feauture pga lagstiftningen. ;-)
Även min går fint såsom Jimmy.s beskriver. Inget "hackande". Blev det sämre med åren med den nya insprutningen måntro....

Postat: tor jul 01, 2010 14:08
av adrian_vg
Jimmy.S skrev:jag kan köra min viffer runt 2500rpm utan att den rycker, dock känner man ju kolvslagen,vibrerar och att motorn ansträngs väldigt mycket men det går, ljudet påminner lite av en ducce med lite varv ;) dock så är min nerdrevad 1 kugg fram och det ändrar ju min utvxl lite så det kanske blir små dödshugg ifall det går tyngre vid dessa varv ?
Där har du ditt svar, nerdrevad!

Jimmy.S skrev:jag har även gjort flapper/pair modden så det kan vara därför den betér sig så mjukt men motorn ska ju inte rycka kraftigt över 3500 varv för då är ju nåt fel känns det som, men under 3500rpm, ja ok då är jag med på flapper/pair modden men inte över 3500rpm.
Lite ryck får man räkna med på alla växlar, men det är lite mindre uttalat på högre växlar tycker jag.
Jimmy.S skrev:och om man gör dessa moddar borde ju hojen gå ändå magrare pga mera luft.
Men ändå går den bättre, mer ryckfri, med modden. Insprutningsviffrarna kanske är gjorda för att gå magert normalt sett?

Är det inte så att mager blandning ger högre temperatur på avgaserna? Högre temp är bättre för katalysatorns funktion.

Men vad vet jag, jag har ju bara kört 800:an i en månad. ;-)
Mister skrev:Blev det sämre med åren med den nya insprutningen måntro....
Inte omöjligt. Det är ju inte som att lagstiftningen map ljud och emissioner höjts till att tolerera mer. :?

Edit: Fö snackade jag med en klubbkollega om insprutning i samband med att jag beklagade mig för att svartviffern var svårkörd (läs läs ryckig på låga varv) på knixiga gokortbanor. Han har en BMW K75 och en del erfarenhet av insprutning på mc i allmänhet. Hans åsikt var att insprutare alltid varit lite tjorviga på låg- och mellanvarv. Han tyckte dessutom att insprutningarna inte blivit speciellt mycket mjukare i "ingreppet" sen hans K75, som vid det här laget är runt tjugo år gammal. :roll:
marinmo skrev:Kör alltid på 2an i stan personligen.
Som jag. Grönviffern funkade bättre på trean, tom fyran, i stadstrafik. Svartviffern måste man ha lite mer varm i motorn för en bra gång.
marinmo skrev:Skjutsa är också problematiskt om man inte har någon bakpå som är stark i kroppen och/eller med på att det ofta blir lite ryckigt.
Lustigt att du skulle nämna skjutsning. Tog med ut frun bakpå förra helgen så att hon också skulle få känna på den nya viffern, så att hon inte är helt novis för hur denna beter sig inför Linköpingskörningen i slutet av juli. Hon reagerade starkt på att det ryckte så, och att hon var tvungen att hålla i sig som f@n i mig. Sen tyckte hon att hon gled framåt mer än på grönviffern, men det kan ha att göra med knipningen. Eller brist därav...