VFR750F-89: Vitrök från ljuddämparen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

VFR750F-89: Vitrök från ljuddämparen

#1 Inlägg av Alexander01 »

Hej igen!

Har en fundering ang ovannämnt fenomen. Även då motorn är hyfsat varm, så fortsätter det komma ut vitrök samt att det droppar ur dräneringshålen på undersidan av dämparen. Nu är det mest i garaget och på lågfartsbanan som jag jag hållit till. Min fundering är om det kan vara kondensvatten som inte far ut? (Hojen verkar inte förbruka någon kylvätska).
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#2 Inlägg av blacken »

Hur länge vitröker den, är det bara vid uppstart efter en längre vilopaus eller är det konstant?. Vid det första så är det bara kondensvätska som dunstar bort. Vid det andra så är det med stor sannolikhet en läcka, antingen i toppen eller topp packningen..

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#3 Inlägg av Alexander01 »

Ska kolla det mer noga, har som sagt inte kunna köra några längre sträckor än.. Men hojen drar ingen kylvätska...
VFR750F - 89' (svart)

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#4 Inlägg av Alexander01 »

Nog rycker det iaf i 5 minuter i kallgaraget medans motorn går på tomgång. Hojen är tvättad för 2 dagar sedan.
Det blir små vattenpölar på golvet nedanför dräneringshålen på dämparna, droppandet /röken börjar efter ca 30 sek vid kallstart Obs: förbrukar ingen kylvätska.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#5 Inlägg av Donner »

Låter normalt....bränner bort när du kör den varm.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Nilsson
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 06, 2009 20:12
Ort: Södertälje

#6 Inlägg av Nilsson »

Låter helt normalt, det som inträffar är att vattenångan i avgaserna kondenserar på de kalla avgasrörsväggarna och rinner ut i dräneringen eller åker ut som "vit rök". Det är först om den fortfarande ryker vitt med en genomvarm motor och avgasrör som du bör oroa dig.
--------------------------------------------
VFR 750 -95 Röd såklart

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Rerun »

Alexander01 skrev:Nog rycker det iaf i 5 minuter i kallgaraget medans motorn går på tomgång.
:shock:
Bland många anses det vara en dödssynd att låta kall motor gå på tomgång. Det sägs att kondens bildas även på cylinderväggarna och spolar bort oljefilmen.
Varmkörning sker bäst genom att köra försiktigt de första minuterna istället.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#8 Inlägg av blacken »

Rerun skrev:
Alexander01 skrev:Nog rycker det iaf i 5 minuter i kallgaraget medans motorn går på tomgång.
:shock:
Bland många anses det vara en dödssynd att låta kall motor gå på tomgång. Det sägs att kondens bildas även på cylinderväggarna och spolar bort oljefilmen.
Varmkörning sker bäst genom att köra försiktigt de första minuterna istället.
Njaa,, har du försökt att spola bort olja med vatten någon gång :D Största "boven" är att det är oljetrycket är "lite" klent för att kunna säkerställa ordenlig smörjning på låga varv, och att vattencirkulationen är för långsam vid l det låga varvtalet, så att all värme inte förs bort som den ska. Men om man har gammal eller dålig olja i spisen så kan den i sin tur binda onödigt mycket vatten i sig , och därigenom avsättas på lager ytor, cylinderväggar, mm,mm.

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#9 Inlägg av Alexander01 »

Tack grabbar, i fortsättningen kommer man att vara mer noga med att inte låta hojen gå på tomgång allt för länge.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#10 Inlägg av blacken »

Alexander01 skrev:Tack grabbar, i fortsättningen kommer man att vara mer noga med att inte låta hojen gå på tomgång allt för länge.
Tänk även på att undvika choke så länge det går, starta helst utan choke och höj tomgången ett par hundra varv i stället. För något som tar bort smörjningen i cylindrarna är bensin, samt att överbliven (oförbränd) bensin rinner ner i oljan och försämrar dess smörjegenskaper..

Alexander01
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: sön jun 13, 2010 06:41
Ort: Vindeln

#11 Inlägg av Alexander01 »

blacken skrev:
Alexander01 skrev:Tack grabbar, i fortsättningen kommer man att vara mer noga med att inte låta hojen gå på tomgång allt för länge.
Tänk även på att undvika choke så länge det går, starta helst utan choke och höj tomgången ett par hundra varv i stället. För något som tar bort smörjningen i cylindrarna är bensin, samt att överbliven (oförbränd) bensin rinner ner i oljan och försämrar dess smörjegenskaper..
Ok, tack, ska tänka på det.
VFR750F - 89' (svart)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#12 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Tänk även på att undvika choke så länge det går, starta helst utan choke och höj tomgången ett par hundra varv i stället. För något som tar bort smörjningen i cylindrarna är bensin, samt att överbliven (oförbränd) bensin rinner ner i oljan och försämrar dess smörjegenskaper..
Om den går att starta utan choke vill säga.

Min 97:a går knappt att starta utan choke även under sommaren. Det enda som händer är att jag kör slut på batteriet.

Min startprocedur är i stort sett alltid med full choke, och sen direkt minska den tills motorn nästan inte går jämt. Ökar varvet lite, lite med gasen och stänger sen choken helt. Vi talar kanske tio sekunder här totalt med choke. Medan jag tar på hjälm och handskar hinner motorn bli varm nog att gå jämt, utan choke. Sen kör jag iväg, med låg belastning.

Men jag antar att alla har sin rutin. ;-)

Fö är den vita röken bara kondensvatten. Helt normalt. Varmkör din båge ordentligt några gånger så försvinner det. Det kommer dock att återkomma efter regn eller tvätt.

Har hört att en del borrar ett minimalt hål i lägsta punkten på avgasröret så att kondensvattnet ska rinna ut. Tycker dock det verkar lite överdrivet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#13 Inlägg av Donner »

blacken skrev: Största "boven" är att det är oljetrycket är "lite" klent för att kunna säkerställa ordenlig smörjning på låga varv, och att vattencirkulationen är för långsam vid l det låga varvtalet, så att all värme inte förs bort som den ska. Men om man har gammal eller dålig olja i spisen så kan den i sin tur binda onödigt mycket vatten i sig , och därigenom avsättas på lager ytor, cylinderväggar, mm,mm.
Oljetrycket är som lägst på tomgång ja men fullt tillräckligt för en motor som inte belastas. Att man kör på tomgång ett par min innan man kör iväg är för att man skall vara säker på att man fått ut olja till alla ställen i motorn samt att få lite grundvärme i motorn. Vattencirkulation har du egentligen inte förrän termostaten öppnar, innan dess kan man säga att vattnet står stilla i motorn just för en snabbare uppvärmning.

Kör man igång hojen med choke så är det såklart viktigt att köra motorn ordentligt varm så bensinen som späder ut oljan kan förångas, delvis därför man har en vevhusventilation.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#14 Inlägg av jeppes »

Donner skrev:
blacken skrev: Största "boven" är att det är oljetrycket är "lite" klent för att kunna säkerställa ordenlig smörjning på låga varv, och att vattencirkulationen är för långsam vid l det låga varvtalet, så att all värme inte förs bort som den ska. Men om man har gammal eller dålig olja i spisen så kan den i sin tur binda onödigt mycket vatten i sig , och därigenom avsättas på lager ytor, cylinderväggar, mm,mm.
Oljetrycket är som lägst på tomgång ja men fullt tillräckligt för en motor som inte belastas. Att man kör på tomgång ett par min innan man kör iväg är för att man skall vara säker på att man fått ut olja till alla ställen i motorn samt att få lite grundvärme i motorn. Vattencirkulation har du egentligen inte förrän termostaten öppnar, innan dess kan man säga att vattnet står stilla i motorn just för en snabbare uppvärmning.

Kör man igång hojen med choke så är det såklart viktigt att köra motorn ordentligt varm så bensinen som späder ut oljan kan förångas, delvis därför man har en vevhusventilation.
Det låter som Donner har full koll på effekt o verkan!
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

#15 Inlägg av blacken »

Donner skrev:
blacken skrev: Största "boven" är att det är oljetrycket är "lite" klent för att kunna säkerställa ordenlig smörjning på låga varv, och att vattencirkulationen är för långsam vid l det låga varvtalet, så att all värme inte förs bort som den ska. Men om man har gammal eller dålig olja i spisen så kan den i sin tur binda onödigt mycket vatten i sig , och därigenom avsättas på lager ytor, cylinderväggar, mm,mm.
Oljetrycket är som lägst på tomgång ja men fullt tillräckligt för en motor som inte belastas. Att man kör på tomgång ett par min innan man kör iväg är för att man skall vara säker på att man fått ut olja till alla ställen i motorn samt att få lite grundvärme i motorn. Vattencirkulation har du egentligen inte förrän termostaten öppnar, innan dess kan man säga att vattnet står stilla i motorn just för en snabbare uppvärmning.

Kör man igång hojen med choke så är det såklart viktigt att köra motorn ordentligt varm så bensinen som späder ut oljan kan förångas, delvis därför man har en vevhusventilation.
Jo du har en liten cirkulation genom bypassen i termostaten, och sedan om vatten cirkulationen är för "låg" dvs inte så snabb som den ska vara, så kan det uppstå "Hotspots" som inte är för bra att ha. Sant att oljetrycket är dimensionerat för att säkerställa ordentligt tryck även på tomgång, under optimala förhållanden, dvs spretans motor, som inte är sleten och har olja i bra skick. Har knoten däremot knallat "några mil och oljan inte fullt så bra som den ska vara. Så är det lite annorlunda med att oljetrycket är säkerställt på alla ställen i knoten på låga varv. Tomgång ska man hålla spisen på en max 50 till 90 sekunder, sedan så ska man höja varvet till en 1500-1800 varv.
Om man nu ska vara en överdrivet rabiat "motorpurist" :D tills den blir någorlunda uppvärmd i lager och dylikt, då helt under gång så att säga man puttrar iväg utan att sega eller övervara spisen tills korrekt motortemp uppnåtts...

Skriv svar