Sida 1 av 2

Bankörning med viffern - Vad bör införskaffas/göras.

Postat: mån jun 14, 2010 22:30
av Since-2009
Ok om allt klaffar nu så blir det tredagars banåka inom snar framtid. Hojen kommer stripppas en del, vara nyservad, nytt backdäck. Banan (Gotland-Ring) sägs inte vara särskilt snabb, fick höra om en duktig förare som inte höll mkt mer än 200 på den som mest och jag som då aldrig kört bana lär ligga ett antal snäpp under det. Fyra grupper - Grön - Vit - Röd - Blå och vi kommer köra i den vita = omkörning tillåten på alla rakor.

Demonteras:

Skylthållare + plast

Skjutspinnar

Centralstöd*

* Jag lägger på gata ned hojen så pass mkt/lite att ca 1cm är kvar på däckens sidor men jag gissar på att jag kommer "bättra" på denna vinkel något på bana. Något som vet ifall det finns risk för att centralstödet betyder problem? Tanken med demontering är även för att lätta så mkt som möjligt men o andra sidan är det bekvämt för att smörja kedjan o så. Införskaffa depåstöd har jag inget större intresse för då det lär bli fåtalet bankörningar per år.

Backdäck diskuteras ofta och gärna men våra cyklar är ju då förhållandevis tunga. Vad säger expertisen? Pilot Road två undviker jag gärna då jag redan testat det och vet att vägljudet är ganska högt. Däcket ska vara bra för bana men dugligt även för väg = inte slitas som suddgummi och här kommer ju då även vikten in. Kort och gott vad är det bästa jag kan få på hojen, gärna alternativ ifall verkstan inte kan få fram ett specifikt i tid.

Vilka kraschpuckar är att rekommendera, ska gå att handla enkelt, snabbt och passa bra då det är bara några veckor kvar. Här är jag lite mån om priset då puckarna är inget jag normalt "suktar" efter, hojen är helförsäkrad men på bana är det ju en annan femma.

Övriga tips?

Svara gärna tydligt uppdelat så folk ser vilka svar som kommit in :tummenupp

Postat: mån jun 14, 2010 22:57
av Mister
Är det inom SMC så gäller försäkring fullt ut.
Sen behöver du inte demontera någonting. Det som tar i är stövlar/fotpinnar, men är bara att flytta bak fötterna/ burka mer. Ang däck så bör det vara fräscht. Lycka till! :)

Postat: mån jun 14, 2010 23:59
av Since-2009
Jo SMC vet jag om men nu är det inte dom som håller i det hela tyvärr.

Är du 100 på depåstödet? Vet nämligen en som sopa av banan p.g.a. det med en Hornet men är det fysiskt omöjligt på viffern så är jag nöjd.

Postat: tis jun 15, 2010 05:50
av TG
Ang kraschpuckar... tror inte det finns till viffern... men jag kan ha fel?!? :?

(visserligen så vet jag att TokTant har ett par puckar på sin 800 men de är inte "rätt" placerade för att skydda motor/växellåda...)

Postat: tis jun 15, 2010 07:50
av Rerun
Tänk bara på att, om du ska ha av centralstödet, du får demontera halva avgassystemet (och kan då behöva byta några packningar på köpet). Sen finns stor risk att skada kabeln till lambda-sonden och repa centralstödet.
Det tar en liten stund och är inte roligt.

Vad gäller kraschpuckar har jag tittat lite på min, men hittar ingenstans att montera sådana utan att göra åverkan på kåpor. Om puckarna ska göra någon nytta, alltså.

Postat: tis jun 15, 2010 08:49
av Since-2009
Är det så jäkligt med puckarna alltså? Har en polare som har en 02´a och han har satt det på sin vet jag, har för mig att det inte var så mkt mek men det var något som fick svarvas till för att det skulle passa i skruvhålet han fäste dem i. Så varför frågar jag då? ;) Jo jag har för mig att han bara har två st mitt på kåporna och det jag var ute efter var ett lite mer fullvärdigt kit.

Den ska in på service idag så då ska jag passa på att fråga lite. Gällande centralstödet så är själva jobbet inget problem, har tillgång till mc-lyft om det kniper men packningarna och lambdan var bra att veta om. Ska se om verkstan har någon erfarenhet av dess vara eller inte på bana, är ju curbs o skit som kan ställa till det också.

Postat: tis jun 15, 2010 09:09
av Hondaman
Fotpinnarna tar i backen innan centralstödet så där kan du vara lugn.
(Gäller iaf på 98-01)

Postat: tis jun 15, 2010 09:37
av marinmo
Hondaman skrev:Fotpinnarna tar i backen innan centralstödet så där kan du vara lugn.
(Gäller iaf på 98-01)
Gäller på -02 och framåt också. Testat i en ovanligt liten rondell :p

Postat: tis jun 15, 2010 09:56
av Conseal
Byt ut piggarna på fotpinnarna mot något som du kan avvara .. de slipas ner rätt fort ;)

Postat: tis jun 15, 2010 12:41
av adrian_vg
Conseal skrev:Byt ut piggarna på fotpinnarna mot något som du kan avvara .. de slipas ner rätt fort ;)
Biltema har passande rostfria bultar och muttrar som passar perfekt. Billiga också. Iaf billigare än originalpiggarna...

En mutter längst in mot skallen ger perfekt originallängd. Distansen mellan fotpinnen och muttern ska vara kvar.

Kolla bilden på http://home-skynet.servehttp.com/galler ... 3.JPG.html. Klicka på förstoringsknappen under bilden, så ser du lite bättre.

Postat: tis jun 15, 2010 17:52
av stefan
Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S

Postat: tis jun 15, 2010 20:06
av Mister
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Tanken med dem är att de ska fungera som "känselspröt" Dvs man "känner av" när de tar i, så man får en känsla över hur mycket man lägger ner. Men det där beror lite på körstil och det diffar ju även på olika hojar hur bra det funkar.

Postat: tis jun 15, 2010 21:46
av adrian_vg
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Vad köper du helst? En ny fotpinne á 600kr eller en rostfri bult på Biltema för en tia? :)

Postat: ons jun 16, 2010 06:47
av stefan
adrian_vg skrev:
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Vad köper du helst? En ny fotpinne á 600kr eller en rostfri bult på Biltema för en tia? :)
Nu kör jag ju inte utan bult utan jag har satt i en kortare så att bara skallen "sticker" ut. Var nere i garaget och kollade. Åtminstånde den högra är skrapad utan att något annat tagit i. DVS det finns lite mer marginal att bryta ner hojen.

Conseal du hade ju rätt bra snurr på Tuvis, körde du med piggarna monterade?

MVH Stefan

Postat: ons jun 16, 2010 14:25
av Tyrannosaurus
Mister skrev:
stefan skrev:Är det inte enklare att köra utan piggarna? Eller missar man några fördelar då.

//S
Tanken med dem är att de ska fungera som "känselspröt" Dvs man "känner av" när de tar i, så man får en känsla över hur mycket man lägger ner. Men det där beror lite på körstil och det diffar ju även på olika hojar hur bra det funkar.
"Fegisklackar" brukar dom kallas för, det är knäet man ska använda som "känselspröt" :wink: